پروتئوس (نرم‌افزار)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
پروتئوس (نرم‌افزار طراحی)
[[پرونده:|frameless|ایستاده=0.55]]
تصویری از مجموعه طراحی پروتئوس
تصویری از مجموعه طراحی پروتئوس
توسعه‌دهنده(ها)Labcenter Electronics Ltd
انتشار ابتداییبه‌عنوان تاریخ شناخته نمی‌شود. سال‌ها باید ۴ رقم داشته باشند (از صفرهای ابتدایی برای سال‌های <۱۰۰۰ استفاده کنید).
انتشار پایدار
8.9
سیستم‌عاملمایکروسافت ویندوز
گونهخودکارسازی طراحی الکترونیکی
وبگاه

پروتئوس (به انگلیسی: proteus) نرم‌افزاری برای شبیه‌سازی ریزپردازنده‌ها، ایجاد طرح‌واره[الف] و طراحی تختهٔ مدار چاپی است. این نرم‌افزار توسط لب‌سنتر الکترونیکز[ب] گسترش می‌یابد. اولین نسخه آن در سال 1988 و آخرین نسخه از این نرم‌افزار نسخه ۸.۹ آن است که در سال ۲۰۱۹ رونمایی شد.

بخش های مختلف نرم افزار[ویرایش]

نرم‌افزار از دو بخش اصلی شماتیک و شبیه سازی و برد الکترونیکی (PCB Layout) تشکیل شده‌است. بسته به اندازه طرح های مد نظر و الزامات شبیه سازی میکروکنترلر، می توان آن را در شکل های مختلفی به کار گرفت. تمام محصولات PCB Design شامل اتوروتر و قابلیت‌های شبیه‌سازی SPICE هستند.

بخش ایجاد طرح واره[ویرایش]

وظیفه این قسمت، طراحی طرح‌واره و شبیه سازی مدارات آنالوگ، منطقی و میکروکنترلرها را عهده‌دار است که قابلیت برنامه‌دهی و برنامه‌نویسی را نیز دارد، کتابخانه Schematic Capture، طیف وسیعی از میکروکنترلرها را شامل بوده و محبوبیت اصلی پروتئوس به علت قابلیت اطمینان و دقت Schematic Capture است.

بخش شبیه سازی میکروکنترلر[ویرایش]

شبیه‌سازی میکروکنترلر در پروتئوس با اعمال یک فایل hex یا یک فایل debug، در قسمت میکروکنترلر بخش شماتیک کار می‌کند. سپس به همراه هر الکترونیک آنالوگ و دیجیتال متصل به آن، شبیه سازی می شود. این امکان استفاده از آن را در طیف گسترده ای از نمونه سازی پروژه در زمینه هایی مانند کنترل موتور، کنترل دما و طراحی رابط کاربری را ممکن می سازد. پشتیبانی برای موارد زیر در دسترس است:

  •     میکروکنترلرهای PIC10، PIC12، PIC16، PIC18، PIC24، dsPIC33، مایکروچیپ
  •     میکروکنترلرهای Atmel AVR (و آردوینو)، 8051 و ARM Cortex-M3
  •     میکروکنترلرهای NXP 8051، ARM7، ARM Cortex-M0 و ARM Cortex-M3
  •     میکروکنترلرهای Texas Instruments MSP430، PICCOLO DSP و ARM Cortex-M3
  •     میکروکنترلرهای Parallax Basic Stamp، Freescale HC11، 8086

بخش برد الکترونیکی[ویرایش]

در بخش برد الکترونیکی (PCB Layout) امکان طراحی برد الکترونیکی از طریق یا بدون استفاده از شماتیک (از محیط Schematic Capture) را به کاربر می‌دهد. PCB Layout نسبت به آلتیوم کتابخانه و قابلیت‌های کمتری داراست و ضعف اصلی این نرم‌افزار نسبت به رقبا است.

کتابخانه نرم‌افزار پروتئوس


این نرم‌افزار از نظر قدرت، آسانی و انعطاف‌پذیری به‌ویژه برای مبتدی‌ها و نسبت به نرم‌افزارهای دیگر، بسیار مورد توجه قرار گرفته‌است.

در نسخه‌های جدید این نرم‌افزار امکان شبیه‌سازی ریزکنترل‌گرهای ARM، افزودن کتابخانه‌های شبیه‌سازی بعضی از خانواده‌های آردوینو مانند آردوینو اونو، آردوینو مینی (Arduino MINI)، آردوینو مگا (Arduino MEGA) و حسگرهای کاربردی از جمله آلتراسونیک، جی پی اس، پی آی آر و مدارهای جانبی (ارتباط سریال/USART)، آنالوگ، آی۲‌سی، بلوتوث و ... از ویژگی های بارز این نرم افزار می‌باشد. در کتابخانه این نرم افزار قطعاتی وجود دارد که صرفاً برای طراحی طرح‌واره استفاده می‌شود. شبیه‌سازی آنالوگ توسط موتور قدرتمند SPICE صورت می‌گیرد و نتایج بدست آمده بسیار به واقعیت نزدیک می‌باشد. البته باید در نظر گرفت با این همه در شبیه‌سازی دیجیتال بسیار عالی و حتی در بعضی موارد از دیگر نرم‌افزارها بهتر عمل می‌کند ولی در کل برای شبیه‌سازی آنالوگ و دیجیتال به صورت کلی رقیب نرم‌افزارهای OrCad و Advanced Design System نمی‌شود.

یادداشت[ویرایش]

  1. Schematic
  2. Labcenter Electronics

پیوند به بیرون[ویرایش]

منابع[ویرایش]