یوتالاند

مختصات: ۵۷°۳۹′ شمالی ۱۴°۴۱′ شرقی / ۵۷٫۶۵۰°شمالی ۱۴٫۶۸۳°شرقی / 57.650; 14.683
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
یوتالاند
موقعیت {{{نام رسمی}}}
مختصات: ۵۷°۳۹′ شمالی ۱۴°۴۱′ شرقی / ۵۷٫۶۵۰°شمالی ۱۴٫۶۸۳°شرقی / 57.650; 14.683
منطقه زمانییوتی‌سی +۱ (زمان)
 • تابستانی (DST)یوتی‌سی +۲ (ساعت تابستانی اروپای مرکزی)

یوتالاند (به سوئدی: Götaland) (سوئدی: [ˈjø:taland] (دربارهٔ این پرونده شنیدن)) که گوتیا، گوتلاند،[۱][۲] گوتنلاند، گوئتلاند یا گیتلاند نیز نامیده می‌شود، یکی از ۳ سرزمین سوئد است که۱۰ استان در آن جای گرفته‌اند. از نظر جغرافیایی، این سرزمین در جنوب کشور سوئد قرار دارد و از شمال با سویالاند هم‌مرز است که جنگل‌های عمیق تیوِدِن، تیلوسکوگ و کولماردِن آخرین نقاط مرزی بین این سرزمین‌هاست.

یوتالاند در سدهٔ چهاردهم میلادی در دورهٔ ماگنوس چهارم دماغهٔ جنوبی اسکاندیناوی را شامل شد، پیش از آن قسمت جنوبی اسکاندیناوی را اسکونه می‌نامیدند. جنگل‌های انبوه بین یوتالاند تاریخی و اسکونه، خط تقسیم سنتی بین این دو را تشکیل می‌داده‌است.

ریشه‌شناسی[ویرایش]

نشان رسمی تاریخی یوتالاند.[۳][۴]

قدیمی‌ترین اشارهٔ ممکن دربارهٔ یوتالاند، گوتار (götar) است که بطلمیوس (سدهٔ دوم میلادی) آن را ذکر کرده‌است. بعدها در حماسهٔ بیوولف (سدهٔ ۸–۱۱ میلادی) از گئاتاس (Géatas) نام برده شده‌است. منابع نروژی و ایسلندی برخی اوقات از گائوتار (Gautar) فقط برای نامیدن مردمان وسترگوتلاند استفاده می‌کردند، اما بعضی اوقات این واژه، اصطلاحی نژادی برای اوستریوتلاند و وستریوتلاند بود.[۵] وسترگوتلاند در منابع قرون میانهٔ نروژی و ایسلندی، تحت عنوان گوتلاند (Götland-Gautland) بکار رفته‌است. نام یوتالاند (Götaland) در سدهٔ پانزدهم میلادی جایگزین شکل قدیمی‌تر آن، 'یوتلاند (Götland) شد.[۶]

استان‌ها و شهرستان‌ها[ویرایش]

امروزه، یوتالاند کارکرد رسمی در تقسیمات اداری کشور سوئد ندارد و بنابر این، یک نهاد غیررسمی است اما عموماً یکی از سه سرزمین سوئد در نظر گرفته می‌شود. در محدودهٔ یوتالاند، ۱۰ استان قرار دارند:

از مهم‌ترین شهرستان‌های این سرزمین نیز می‌توان به شهرستان بلکینگه، شهرستان گوتلاند، شهرستان هاللاند، شهرستان یونشوپینگ، شهرستان کالمار، شهرستان کرونوبری، شهرستان اوستریوتلاند، شهرستان اسکونه و شهرستان وسترا یوتلاند اشاره کرد.

نگارخانهٔ نقشه‌ها[ویرایش]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. Nuttall Encyclopædia of General Knowledge, 1907 (Gothland is also used for Gotland).
  2. A translation of the Völsunga saga, Berkeley, archived from the original on 11 December 2005, retrieved 26 July 2016 (Gothland is also used for گوتلاند).
  3. Cristian Fogd Pedersen (1970). "Sverige". Alverdens flag i farver (به Danish). Copenhagen: Politikens Forlag. p. 138. ISBN 87-567-1143-3.{{cite book}}: نگهداری یادکرد:زبان ناشناخته (link)
  4. Carta Marina features the coat of arms.
  5. Stål, Harry (1976), Ortnamn och ortnamnsforskning, Uppsala: Almquist & Wiksell, p. 130.
  6. "Götaland", Nordisk familjebok, 1909.

پیوند به بیرون[ویرایش]

پرونده‌های رسانه‌ای مربوط به گوتالاند در ویکی‌انبار