گندمی (گل)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

گندمی
رده‌بندی علمی
فرمانرو: گیاهان
(طبقه‌بندی‌نشده): آوندداران
(طبقه‌بندی‌نشده): گیاهان گل‌دار
(طبقه‌بندی‌نشده): تک‌لپه‌ای‌ها
راسته: مارچوبه‌سانان
تیره: مارچوبگان
زیرخانواده: آگاوه‌وشان
سرده: گندمی‌ها
گونه: گندمی
نام دوبخشی
Chlorophytum comosum

گندمی (نام علمی: Chlorophytum comosum) جزء گیاهان پایا می‌باشد. این گیاه بومی مناطق استوایی و جنوب آفریقا است ولی امروزه در سراسر جهان پرورش پیدا می‌کند. به این گیاه سجافی، سبزگیا و کلروفیتوم نیز گفته می‌شود.

رشد[ویرایش]

این گیاه خیلی زود پا می‌گیرد، خیلی سریع برگ تازه داده و حتی گل هم می‌دهد. ریشه‌های گندمی دستکی هستند.

تصفیه هوا[ویرایش]

این گیاه یکی از محبوب‌ترین گیاهان خانگی است و یکی از بهترین تصفیه‌کننده‌های هوا نیز به‌شمار می‌رود. گندمی مدام با آلودگی‌های موجود در هوا نظیر بنزن، مونوکسید کربن و زایلین (که در چرم، مواد لاستیکی و چاپی وجود دارد) مبارزه می‌کند.

زایش[ویرایش]

گندمی را می‌توان به روش‌های مختلف تکثیر کرد. گیاه مادری، ساقه‌های دراز و رونده‌ای تولید می‌کند که دسته‌های کوچک برگ را با خود دارد این گیاهچه‌های کوچک می‌توانند با قرار گرفتن در مجاورت خاک ریشه بدهند. برای اینکه موفقیت عمل تکثیر بیشتر شود، گیاهچه را روی سطح خاک، در یک گلدان با قطر دهانه ۹ سانتیمتر، حاوی کمپوست گلدانی با پایه پیت، بخوابانید و به آرامی فشار دهید. زمانی که ریشه دهی به اندازه کافی انجام شد و گیاه توسعه یافت، می‌توانید ارتباط ساقه را با پایه مادری، قطع کنید تا مستقل شود. این گیاهچه‌ها، در آب نیز می‌توانند ریشه دهند و به تنهایی و جدا از پایه مادری، در پودر هورمون ریشه‌زایی فرو برده شده و در خاک قرار بگیرند. بهترین زمان تکثیر، فصل بهار و تابستان است و گیاهچه‌ها باید در دمای ۱۸ تا ۲۰ درجه سانتیگراد و نور مناسب ولی دور از تابش مستقیم خورشید نگهداری شوند.

جستارهای وابسته[ویرایش]

پانویس[ویرایش]

پیوند به بیرون[ویرایش]

  • پرونده‌های رسانه‌ای مربوط به Chlorophytum comosum در ویکی‌انبار