گرگ اتیوپیایی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

گرگ اتیوپیایی
محدودهٔ زمانی: پلیستوسن پسین - Recent
گرگ اتیوپیایی، Canis simensis
وضعیت حفاظت
رده‌بندی علمی
فرمانرو: جانوران
شاخه: طنابداران
رده: پستانداران
راسته: گوشت‌خوارسانان
زیرراسته: سگ‌سانیان
تیره: سگان
سرده: سگ‌ها
گونه: C. simensis
نام دوبخشی
Canis simensis

گرگ اتیوپیایی (نام علمی: Canis simensis)گونه‌ای از سرده سگ‌ است. این حیوان بومی ارتفاعات اتیوپی است و از نظر اندازه و ساختار بدنی شباهت زیادی به کایوت دارد. جثه گرگ اتیوپیایی کمی بزرگتر از شغال است و جمجمه کشیده و باریک و پوست سرخ و سفید از مشخصه‌های آن است.گرگ اتیوپیایی یکی از نادرترین انواع سگ‌سانان است و بیش از هر گوشتخوار دیگر آفریقایی در خطر انقراض قرار دارد. امروزه زیستگاه این جانور تنها به هفت رشته‌کوه دورافتاده اتیوپی در ارتفاع ۳ هزار تا ۴۵۰۰ متری محدود شده و کل جمعیت آنها ۳۶۰ تا ۴۴۰ گرگ بالغ در سال ۲۰۱۱ برآورد شده‌است.

بیشتر سگ‌سانان جانورانی فرصت‌طلب از نظر رفتارهای شکارگری و تغذیه‌ای هستند اما گرگ اتیوپیایی شکارچی بسیار تخصصی جوندگان کوهستانی است و برای زندگی در سکونتگاه‌هایی با شرایط خاص طبیعی تکامل یافته است. گرگ اتیوپیایی خطری برای دام‌ها محسوب نمی‌شود و از بابت چوپانان و روستاییان خطری آن را تهدید نمی‌کند اما افزایش جمعیت انسان‌ها که موجب تخریب زیستگاه‌ها بر اثر چرای دام می‌شود و همچنین انتقال بیماریهایی چون هاری از سگ‌های ولگرد مهمترین عوامل تهدید نسل این جانور هستند.

این حیوان گونه‌ای متفاوت از گرگ (گرگ خاکستری) است اما خویشاوندی نزدیکی با گرگ (و سگ)، شغال زرد و کایوت دارد و چند مورد دورگه میان گرگ اتیوپیایی و سگ‌های ولگرد مشاهده شده‌اند.

ارتباط گرگ اتیوپیایی با دیگر اعضای سرده سگ:

شغال پهلونواری

شغال پشت‌سیاه

شغال طلایی

سگ

گرگ

کایوت

گرگ اتیوپیایی

سگ وحشی آسیایی

سگ وحشی آفریقایی

منابع[ویرایش]

پیوند به بیرون[ویرایش]