کورتنی (بریتیش کلمبیا)

مختصات: ۴۹°۴۱′۱۶″ شمالی ۱۲۴°۵۹′۴۰″ غربی / ۴۹٫۶۸۷۷۸°شمالی ۱۲۴٫۹۹۴۴۴°غربی / 49.68778; -124.99444
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
کورتنی
کورتنی
مرکز شهر کورتنی
مرکز شهر کورتنی
مختصات: ۴۹°۴۱′۱۶″ شمالی ۱۲۴°۵۹′۴۰″ غربی / ۴۹٫۶۸۷۷۸°شمالی ۱۲۴٫۹۹۴۴۴°غربی / 49.68778; -124.99444
کشور کانادا
بخش بریتیش کلمبیا
قلمروهاMid-Island
Incorporated۱۹۱۵
مدیریت
 • شهردارلری جنگیولا
مساحت
 • خشکی۲۹٫۳۸ کیلومتر مربع (۱۱٫۳۴ مایل مربع)
 • کلان‌شهری
۶۲۵٫۱۳ کیلومتر مربع (۲۴۱٫۳۶ مایل مربع)
بلندی
۱۳ متر (۴۳ پا)
جمعیت
 (۲۰۱۱)
 • شهر۲۴٬۰۹۹
 • تراکم۸۲۰٫۲/کیلومتر مربع (۲۱۲۴/مایل مربع)
 • کلان‌شهری
۵۵۲۱۳
 • تراکم کلان‌شهری۸۸٫۳/کیلومتر مربع (۲۲۹/مایل مربع)
منطقه زمانییوتی‌سی −۸ (PST)
کد پستی
V9N, V9J
پیش‌شماره(های) تلفن۲۵۰, ۷۷۸
وبگاه

کورتنی (به انگلیسی: Courtenay) یکی از شهرهای کشور کانادا در منطقهٔ جزیره ونکوور واقع در استان بریتیش کلمبیا است.

جمعیت این شهر در سرشماری سال ۲۰۱۱ در کانادا ۲۴٬۰۹۹ نفر اعلام شد. هزاران سال پیش از مهاجرت اروپایی‌ها به این منطقه، مردمی محلی به نام «کوموکس» در این منطقه حضور داشتند. مردمان بومی این منطقه دارای دانشی جالب توجه در به کار بردن فن کشاورزی و ماهیگیری بودند.[۱]

سرشماری[ویرایش]

در سرشماری سال ۲۰۰۶ در کانادا، این منطقه شهری دارای ۲۱٬۹۴۰ سکنه و مجموع ۶٬۳۳۵ خانواده ساکن در شهر بود. ۹۴٪ اهالی شهر را ساکنان بومی (۶۷٫۳٪ مردم کوموکس و ۲۷٫۴٪ هم مردم بومی به نام میتی بودند) بقیه ساکنان شهر مهاجران اغلب آسیایی شرقی و عرب بودند.

اقتصاد[ویرایش]

مهم‌ترین منبع اقتصادی شهر در سال‌های گذشته‌استخراج و بهره‌برداری منابع طبیعی مانند: زغال سنگ، منابع جنگلی و هم‌چنین صنعت کشاورزی، پرورش آب‌زیان بود اما با کاهش این منابع در این منطقه و به‌طور کل در منطقه کوموکس ولی، اقتصاد شهر به سوی صنعت گردشگری سوق داده‌شد. هم‌اکنون بزرگترین منبع درآمدی این شهر صنعت گردشگری می‌باشد.
امروزه ۵۷۳٫۸ میلیون دلار در صنایع خردی که در شهر فعال هستند خرج می‌شود که نیمی از این مبلغ از راه خرید گردشگران در سوپرمارکت‌ها و پمپ بنزین‌های موجود در سطح شهر به‌دست می‌آید.

هنر و فرهنگ[ویرایش]

هر ساله در فصل تابستان، عمدتاً در ماه ژوئیه بزرگترین جشنواره موسیقی در منطقه جزیره ونکور در کوموکس ولی برگزار می‌شود که شرکت کنندگان و تماشاچیان فراوانی را از مناطق نزدیک و دور به این شهر می‌کشاند و با برپایی اردوگاه در این منطقه، در جشنواره موسیقی‌های الکترونیک شرکت می‌کنند. همچنین این شهر دارای یک سالن تئاتر و کتابخانه است که سالن کتابخانه آن متصل به شبکه جهانی اینترنت می‌باشد.

جاذبه‌های گردشگری[ویرایش]

نمایی از کوه‌های پیرامون شهر کورتنی

آب و هوا[ویرایش]

آب و هوای این منطقه بسیار مشابه با سایر شهرهای جزیره ونکوور، دارای اقلیم اقیانوسی با تابستان‌های گاهی مشابه با اقلیم مدیترانه‌ای با زمستان‌های معتدل بعضاً بسیار سرد در منطقه کوموکس ولی. میانگین دمای این شهر در تابستان بین ۱۵ تا ۲۵ درجه سانتیگراد در نوسان است. در زمستان نیز میانگین دمای این شهر بین ۰ تا ۱۰ درجه سانتیگراد در نوسان است.

منابع[ویرایش]

  1. مشارکت کنندگان ویکی‌پدیای انگلیسی. «Courtenay, British Columbia».