کنی راجرز

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
کنی راجرز
Kenny Rogers
راجرز در ۱۹۹۷
راجرز در ۱۹۹۷
اطلاعات پس‌زمینه
نام تولدکنث ری راجرز
زاده۲۱ اوت ۱۹۳۸
هیوستون، تگزاس، آمریکا
درگذشته۲۰ مارس ۲۰۲۰ (۸۱ سال)
سندی اسپرینگ، جورجیا، آمریکا
ژانرکانتری پاپ، کانتری، پاپ، سافت راک
پیشهخواننده، ترانه‌سرا، عکاس، هنرپیشه، مدیر ضبط و کارآفرین
ساز(ها)گیتار، گیتار بیس، سازدهنی، خوانندگی
سال‌های فعالیت۱۹۵۷–۲۰۲۰
ناشر(ان)مرکوری، یونایتد آرتیستز، آرسی‌ای، رپرایز، آتلانتیک، لیبرتی، کپیتال، وارنر، وارنر رکوردز
همکاری‌های مرتبطدالی پارتن، بری گیب، دیوید فاستر، لایونل ریچی، نیو کریستی مینسترلز، د فرست ادیشن، گلن کمپبل، داتی وست
وبگاه

کنث ری راجرز (به انگلیسی: Kenneth Ray Rogers) (زادهٔ ۲۱ اوت ۱۹۳۸ – درگذشته ۲۰ مارس ۲۰۲۰) خواننده و ترانه‌سرای موسیقی کانتری، عکاس، هنرپیشه، مدیر ضبط و کارآفرین آمریکایی بود.

او با ثبت بیش از ۷۰ تک‌آهنگ در جدول‌های فروش سبک‌های مختلف موسیقی و قرار گرفتن نام‌اش در صدر پرفروش‌ترین‌های کانتری و پاپ ایالات متحده به تنهایی و برای بیش از ۴۲۰ هفته، یکی از موفق‌ترین هنرمندان موسیقی در آمریکا به‌شمار می‌آید. در یک نظرسنجی اینترنتی که توسط وبگاه About.com انجام شده نام دو آلبوم راجرز به نام‌های قمارباز و کنی در لیست «۲۰۰ آلبوم کانتری برتر همهٔ دوران» به چشم می‌خورد.

او در سال ۱۹۸۶ در نظرسنجی که توسط نشریهٔ یواس‌ای تودی و پیپل انجام شد عنوان «محبوب‌ترین خوانندهٔ همهٔ دوران» را به خود اختصاص داد.[نیازمند منبع] راجرز تا به حال جوایز متعدد بابت فعالیت‌های موسیقی و کارهای خیریه‌اش دریافت کرده‌است که از میان آن‌ها می‌توان جایزهٔ گرمی، جایزهٔ انجمن موسیقی کانتری، جایزهٔ آکادمی موسیقی کانتری، جایزهٔ صنعت موسیقی آمریکا و «جایزهٔ یک عمر دستاورد» که در سال ۲۰۰۳ و به‌خاطر ۶ دهه فعالیت‌اش در زمینهٔ موسیقی دریافت کرد را نام برد.

از آهنگ‌های مشهور او «بانو» (Lady) است که توانست در سال ۱۹۸۰ شماره یک شود و در فهرست ۱۰۰ آهنگ داغ تمام دوران‌های مجلهٔ بیلبورد رتبه ۴۷ دست یابد.

کنی راجرز در شامگاه ۲۰ مارس ۲۰۲۰ ساعت ۱۰:۲۵ در سن ۸۱ سالگی در منزلش واقع در سندی اسپرینگ، جورجیا آمریکا، تحت مراقبت بیمارستان ویژه (hospice[۱]) در اثر مرگ طبیعی درگذشت.[۲]

او در فیلم سیکس پک بازی کرده‌است.

منابع[ویرایش]

  1. "Hospice". Wikipedia (به انگلیسی). 2020-03-10.
  2. "Kenny Rogers on Instagram: "The Rogers family is sad to announce that Kenny Rogers passed away last night at 10:25 p.m. at the age of 81. Rogers passed away peacefully…"". Instagram (به انگلیسی). Retrieved 2020-03-22.

مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا. «Kenny Rogers». در دانشنامهٔ ویکی‌پدیای انگلیسی، بازبینی‌شده در ۳۱ ژوئیه ۲۰۰۹.

پیوند به بیرون[ویرایش]

کنی راجرز در وبگاه آی‌ام‌دی‌بی

جستارهای وابسته[ویرایش]