کرت

مختصات: ۳۵°۱۲٫۶′ شمالی ۲۴°۵۴٫۶′ شرقی / ۳۵٫۲۱۰۰°شمالی ۲۴٫۹۱۰۰°شرقی / 35.2100; 24.9100
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
استان کِرِت
Περιφέρεια Κρήτης
استان
مختصات: ۳۵°۱۲٫۶′ شمالی ۲۴°۵۴٫۶′ شرقی / ۳۵٫۲۱۰۰°شمالی ۲۴٫۹۱۰۰°شرقی / 35.2100; 24.9100
کشور یونان
مرکزهراکلیون
مدیریت
 • فرماندار منطقهآثاناسیوس کارونتازوس
مساحت
 • کل۸٬۳۳۶ کیلومتر مربع (۳۲۱۹ مایل مربع)
بلندی
۲۴۵۶ متر (۸۰۵۸ پا)
جمعیت
 (۲۰۱۱)
 • کل۶۲۱٬۳۴۰
 • تراکم۷۵/کیلومتر مربع (۱۹۰/مایل مربع)
منطقه زمانییوتی‌سی ۱+ (CET)
 • تابستانی (DST)یوتی‌سی ۲+ (CEST)
کد ایزو ۳۱۶۶GR-M
وبگاه

کِرِت (یونانی: Κρήτη Kríti؛ ترکی عثمانی: گرید، Girit؛ لاتین: Candia,Creta) یا اقریطس[۱] در منابع کهن عربی بزرگ‌ترین جزیره یونان است که ۸٬۳۳۶ کیلومتر مربع پهناوری دارد و پنجمین جزیره بزرگ دریای مدیترانه نیز است. کرت کانون تمدن مینوسی‌ها کهنترین تمدن اروپا بوده‌است.

تاریخچه[ویرایش]

کرت مرکز کهن‌ترین تمدن در اروپا، تمدن مینوسی‌ها بوده‌است. گاه این جزیره را گهوارهٔ تمدن اروپا نیز می‌خوانند. برخی از دانسته‌ها در مورد کرت از افسانه تاریخ‌نگاران و شاعران یونانی‌ همچون هومر باقی مانده‌است.

در زمان رومیان کرت درگیر جنگ‌های مهردادی شد. مارکوس آنتونیوس کرتیکوس در ۷۱ پیش از میلاد به این جزیره تاخت ولی ناکام ماند؛ سرانجام کوئینتوس کایچیلیوس متلوس، سردار رومی پس از سه سال و با سه لژیون توانست این جزیره را ضمیمهٔ روم کند. از این پس این جزیره بخشی از امپراتوری روم و در آینده امپراتوری بیزانس گردید تا اینکه در ۸۲۴ میلادی عرب‌ها بر کرت دست یازیدند. در ۹۶۰ میلادی بیزانسی‌ها کرت را باز پس گرفتند. در جنگ‌های صلیبی این جزیره چند بار دست‌به‌دست شد تا اینکه در ۱۶۶۹ امپراتوری عثمانی بر کرت چیره شد. محاصره کرت به دست عثمانی‌ها بیست و یک سال، درازترین محاصره در تاریخ به طول انجامید

در جنگ استقلال یونان، که از ۱۸۲۱ آغاز شد؛ مردمان کرت بسیار کوشا بودند و این جزیره صحنهٔ خشونت عثمانی‌ها گردید. در زمان استقلال یونان ۴۵ درصد مردمان این جزیره مسلمان بودند که بسیاری از آنان پس از آن به کیش پیشین خویش مسیحیت بازگشتند و بازماندهٔ مسلمانان نیز در ۱۹۲۴ در روند جابه‌جایی تبعه‌های دو کشور ترکیه و یونان از این جزیره بیرون رفتند.

در روند جنگ جهانی دوم کرت در مهٔ ۱۹۴۱ صحنهٔ نبرد کرت میان چتربازان آلمانی و نیروهای انگلیسی بود.

نگارخانه[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. حدودالعالم ۴‏.۳۶