پنجره (فیلم ۱۳۴۹)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
پنجره
کارگردانجلال مقدم
تهیه‌کنندهعلی عباسی
نویسندهجلال مقدم
بازیگرانبهروز وثوقی
گوگوش
فرخ ساجدی
حسن رضیانی
حسن خیاط‌باشی
ژاله علو
توران مهرزاد
محسن مهدوی
جهانگیر فروهر
شاپور شالچی
نیکتاج صبری
نوری کسرایی
شهرزاد
موسیقیاسفندیار منفردزاده
فیلم‌بردارنصرت‌الله کنی
توزیع‌کنندهسازمان سینمایی پیام
تاریخ‌های انتشار
۱۶ دی ۱۳۴۹
مدت زمان
۱۰۹ دقیقه
کشورایران
زبانفارسی

پنجره فیلمی ایرانی به نویسندگی و کارگردانی جلال مقدم محصول سال ۱۳۴۹ است. این فیلم اقتباسی آزاد از رمان تراژدی آمریکایی نوشته تئودور درایزر و بازسازی فیلم مکانی در آفتاب است. در سال ۱۳۷۸ فیلم تکیه بر باد نیز از روی این رمان اقتباس ساخته شده‌است.

داستان[ویرایش]

بهروز وثوقی و نوری کسرایی در نمایی از فیلم پنجره

سهراب سالاری (بهروز وثوقی) برای کار از آبادان به تهران می‌رود و در کارخانهٔ عمویش مصطفی سالاری (محسن مهدوی) مشغول می‌شود. سهراب با دختری به نام ترانه (نوری کسرایی) آشنا می‌شود. ترانه آبستن است. سرپرست ترانه، اصغر ژیلا (حسن رضیانی) با نقشه سعی دارد سهراب را به عنوان پدر بچه جا بزند تا مخارج وضع حمل ترانه به گردن سهراب بیفتد. سهراب به دختر دوست خانوادگی عمویش (گوگوش) علاقه پیدا می‌کند ولی ترانه مزاحم آنها است. سهراب و ترانه در قایق با هم مشاجره می‌کنند و قایق واژگون شده و ترانه در آب غرق می‌شود. پلیس سهراب را به عنوان قاتل دستگیر می‌کند ولی بالاخره سهراب آزاد می‌گردد اما بعد از آزادی، همگی سهراب را از خود می‌رانند.[۱]

بازیگران[ویرایش]

اکران[ویرایش]

این فیلم برای بار اول در ۱۶ دی ۱۳۴۹ در سینماهای مولن روژ، دیانا، مهتاب، رکس، شهوند، نپتون، لیدو، رنگین کمان، ژاله، هما، اسکار، پاسارگاد، توسکا، چرخ و فلک، اورانوس و فیروزه به اکران درآمد.[۲]

موسیقی متن[ویرایش]

موسیقی متن فیلم ساختهٔ اسفندیار منفردزاده است. در قسمتی از فیلم ترانه‌ای از عماد رام با سروده‌ای از شهیار قنبری نیز گذاشته شده‌است.

پانویس[ویرایش]

  1. خلاصه داستان فیلم پنجره
  2. شعاعی، ص ۱۳۸–۱۳۷

منابع[ویرایش]

  • شعاعی، حمید. فرهنگ سینمای ایران. تهران: شرکت تعاونی تهیه و توزیع ناشران و کتاب‌فروشان، ۱۳۵۴. شماره ثبت در کتابخانهٔ ملی: ۱۲۹۶.