پرچم برزیل

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
پرچم برزیل
کاربردپرچم زمینی و دریایی ملی پشت و روی پرچم همنهشت هستند
تناسب۷:۱۰
پذیرفته‌شده
  • ۱۹ نوامبر ۱۸۸۹ (نسخه ۲۱ ستاره)
  • ۱۱ مه ۱۹۹۲ (کنونی-نسخه ۲۷ ستاره)
طرحیک میدان سبز با لوزی زرد بزرگ در مرکز که حاوی قرص آبی است، که کره آسمانی را تشکیل می‌دهد، آسمان پرستاره بیست و هفت ستاره کوچک سفید پنج پر را به تصویر می‌کشد که توسط نوار منحنی استوایی سفید پوشیده شده‌اند با شعار ملی: Ordem E Progresso (به پرتغالی: برای "نظم و پیشرفت")، با رنگ سبز نوشته شده‌است.
طراحرایموندو تکسیرا مندس

پرچم برزیل (به پرتغالی: Bandeira do Brasil)، شامل یک دایره آبی است که نماد آسمان پر ستاره است و یک نوار خمیده که بر روی آن شعار ملی برزیل نوشته شده: نظم و پیشرفت! (Ordem e Progresso) این شکل درون یک لوزی زرد رنگ قرار گرفته‌است که خود بر روی یک پس‌زمینه سبز دیده می‌شود. این پرچم برای اولین بار در ۰۱۸۸۹−۱۱−۱۹ ۱۹ نوامبر ۱۸۸۹ به رسمیت شناخته شد و به‌عنوان پرچم ملی و نشان ملی شناخته می‌شود و همچنین دارای تناسب ۷:۱۰ می‌باشد.

تاریخچه[ویرایش]

امپراتوری برزیل (۱۸۲۲–۱۸۸۹)[ویرایش]

پرچم امپراتوری برزیل از جانب ژان-باتیست دبره به عنوان استاندارد سلطنتی شاهزاده سلطنتی و پادشاه بریتانیا، برزیل و آلگاروس طراحی گردید.

بعد از استقلال برزیل، و با تاجگذاری پدرو اول به عنوان امپراتور برزیل، استاندارد سلطنتی برای تحول پیدا کردن به پرچم امپراتوری برزیل اصلاح گردید. پرچم نوین بر روی یک لوزی زرد، و بر روی یک میدان سبز، نشان امپراتوری برزیل را آشکار می‌کند.[۱] رنگ‌های سبز و زرد متجلی خانه‌های دودمان پدرو اول و همسرش ماریا لئوپولدینا از اتریش بودند.

پرچم امپراتوری در طول پادشاهی پدروی دوم اندکی دگرگون شد، وقتیکه یک ستاره اضافی به بازوهای امپراتوری برزیل افزون گردید تا با سازمان سرزمینی جدید کشور سازگاری پیدا کند.

جمهوری برزیل (۱۸۸۹–تاکنون)[ویرایش]

بعد از اعلام جمهوری، یکی از پیشوایان غیرنظامی جنبش، حقوقدان روی باربوسا طرحی را برای پرچم جدید این کشور با تقلین کردن از پرچم ایالات متحده پیشنهاد نمود. این هواپیما از تاریخ ۱۵ تا ۱۹ نوامبر ۱۸۸۹ پرواز نمود، وقتی که مارشال دیودورو دا فونسکا (رئیس‌جمهور برزیل به عنوان موقت) طرح را وتو نمود، با اتکا نمودن به آشفتگی‌هایی که نشان می‌داد بیش از اندازه شبیه به پرچم یک کشور دیگر می‌باشد.[۲]

فونسکا پیشنهاد نمود که پرچم جمهوری جدید باید شبیه پرچم پیشین امپراتوری برزیل باشد. هدف از این کار تأکید بر ماندگار بودن وحدت ملی در دوران طی نمودن از پادشاهی مشروطه به جمهوری بود. ریموند تکسیرا مندز طرحی را عرضه کرد که در آن نشان سلطنتی با یک کره آسمانی آبی و شعار تجربه - گرایی جایگزین شد. به فونسکا عرضه گردید، که فوراً آن را قبول نمود. این پرچم توسط اعضایی که از جانب رایموندو تکسیرا مندز، میگل لموس، مانوئل پریراریس و دسیو ویلارس ایجاد شده بود طراحی شد.[۳] این کار رسماً در تاریخ ۱۹ نوامبر ۱۸۸۹ پذیرفته شد.[۴]

این پرچم در سه سری تغییر پیدا نمود تا ستاره‌های نظیری به پرچم افزون گردد تا حالت‌های تازه تشکیل شده را منعکس نماید: ۱۹۶۰ (۲۲ ستاره)، ۱۹۶۸ (۲۳ ستاره) و ۱۹۹۲ (۲۷ ستاره). برخلاف بسیاری از پرچم‌های ملی نظیر با عناصری که زیربخش‌های سیاسی را نمایان می‌کنند، تغییرات پرچم برزیل همیشه به‌سرعت بعد از سازمان‌دهی مجدد سیاسی صورت نمی‌گرفت، و در نتیجه در دوره‌های چند ساله تاریخ، عدم همگونی میان تعداد ستاره‌ها و تعداد ستاره‌ها وجود داشت. ایالت‌ها و ناحیه‌های فدرال.[۵] نوین‌ترین تغییر در تاریخ ۱۱ مه ۱۹۹۲ با اضافه شدن چهار ستاره به کره آسمانی (نماینده ایالت‌های تشکیل شده میان سال‌های ۱۹۸۲ و ۱۹۹۱) صورت گرفت و تغییر جزئی در موقعیت ستارگان برای همگونی با دستگاه مختصات سماوی تشکیل شد.

استعمار و استقلال[ویرایش]

تاریخچه پرچم بزریل با ورود پرتغالی‌ها به این کشور و استعمار آن گره خورده‌است. در این دوره، پرتغالی‌ها برزیل را به عنوان منبع درآمد و منابع طبیعی بهره‌برداری کردند. در دوران استعمار، برزیل به عنوان یکی از مهم‌ترین منابع قهوه، نیشکر و سویا در جهان شناخته می‌شد. در حال حاضر، برزیل یکی از کشورهای پیشرفته جهان است که اقتصاد آن به سرعت در حال رشد است و از نظر تولید محصولاتی مانند قهوه، نیشکر و سویا در مقام اول، و از نظر تولید غلات در مقام چهارم جهان قرار دارد. با ورود مهاجران ایتالیایی و اسپانیایی بزریل رشد کرده و وارد دوره جدیدی شد. برزیل دارای تنوع فرهنگی است که نتیجه قرن‌ها مهاجرت و استعمار توسط بسیاری از ملل اروپایی است. در قانون اساسی، قانونی وجود دارد که در صورت اضافه شدن ایالتی به این کشور باید تعداد ستاره‌های پرچم نیز بر اساس تعداد ایالت‌ها تغییر کند. جالب اینکه هر ستاره در پرچم بزریل محلی دقیق داشته و این نکته پرچم برزیل را به سخت‌ترین پرچم برای طراحی تبدیل کرده‌است.

معنی علایم و رنگ‌ها[ویرایش]

پس‌زمینه سبز و لوزی زرد از پرچم دوران امپراتوری برزیل حفظ شده‌است. در پرچم امپراتوری، رنگ سبز نمایانگر دودمان براگانسا پدرو اول، اولین امپراتور برزیل و رنگ زرد نشان دهنده دودمان هابسبورگ ملکه ماریا لئوپولدینا، همسر پدرو اول، بود.

دایره آبی با ستاره‌های پنج پر سفید موقعیت آسمان شهر ریودوژانیرو را در ۱۵ نوامبر ۱۸۸۹ منعکس می‌کند که صورت فلکی چلیپا (صلیب جنوبی) را نشان می‌دهد. اندازه هر ستاره مربوط به یکی از ایالت‌های برزیل، به نسبت اندازه جغرافیایی آن است و طبق قانون این کشور، در صورت ایجاد یا انقراض یک ایالت، پرچم باید به روز شود.

نگارخانه[ویرایش]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. "Decreto de D. Pedro I de 18 de setembro de 1822". Wikisource. Retrieved on 9 October 2010. (به پرتغالی).
  2. Um estudo histórico perceptual: A Bandeira Brasileira sem Brasil بایگانی‌شده در ۲۰۱۱-۰۷-۲۶ توسط Wayback Machine Seysell, Ricardo. Universidade Estadual Paulista), 2006. Retrieved on 10 October 2010. (به پرتغالی).
  3. Designers of the Flag Flags of the World. Retrieved on 8 October 2010.
  4. Símbolos Nacionais بایگانی‌شده در ۲۰۱۰-۰۸-۱۹ توسط Wayback Machine Exército Brasileiro. Retrieved on 8 October 2010. (به پرتغالی).
  5. Brazil: Evolution of the Modern National Flag Flags of the World. Retrieved on 11 July 2015.
  • ویکی‌پدیای انگلیسی