پدرخوانده: قسمت سوم

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
پدرخوانده: قسمت سوم
پوستر فیلم پدرخوانده: قسمت سوم
کارگردانفرانسیس فورد کوپولا
تهیه‌کنندهفرانسیس فورد کوپولا
فرد روس
نویسندهماریو پوزو
فرانسیس فورد کوپولا
وینسنت پاتریک
بازیگرانآل پاچینو
دایان کیتن
اندی گارسیا
تالیا شایر
سوفیا کوپولا
جو مانتگنا
الی والاش
جرج همیلتون
ریچارد برایت
بریجیت فوندا
جسیکا دی‌چیکو
انتسو روبوتی
والریا سابل
ویتو آنتوئوفرمو
آلساندرو روسپولی
رمو رموتی
انریکو لوتسی
ماریو دوناتونه
جان آبینری
موسیقیکارمینه کوپولا
فیلم‌بردارگوردون ویلیس
تدوین‌گربری مالکین
لیسا فروکتمن
والتر مرچ
توزیع‌کنندهپارامونت پیکچرز
تاریخ‌های انتشار
۱۹۹۰
مدت زمان
۱۷۰ دقیقه
کشورایالات متحده
زبانانگلیسی
ایتالیایی
هزینهٔ فیلم۵۴ میلیون دلار
فروش گیشه۱۳۶٫۸ میلیون دلار

پدرخوانده: قسمت سوم (به انگلیسی: The Godfather: Part III) فیلمی آمریکایی ساختهٔ فرانسیس فورد کوپولا و نویسندگی ماریو پوزو و فرانسیس فورد کوپولا است. این فیلم در سال ۱۹۹۰ ساخته شده و قسمت آخر از سه‌گانهٔ پدرخوانده است. این فیلم بر پایهٔ رمانی از ماریو پوزو ساخته شده‌است. قسمت سوم پدرخوانده، فیلمی جنایی است به نویسندگی ماریو پوزو و فرانسیس فورد کوپولا که در سال ۱۹۹۰ توسط کوپولا کارگردانی شد. داستان این فیلم بر روی شخصیت مایکل کورلئونه شخصیت مهم از سران مافیا تمرکز دارد که تلاش می‌کند به فعالیت‌های امپراتوری جنایی خود مشروعیت ببخشد.

در این فیلم همچنین دو رویداد واقعی از زندگی و مرگ پاپ ژان پل اول و رسوایی بانکی پاپی در سال‌های ۱۹۷۸–۱۹۸۱ مرتبط با مایکل کورلئونه نشان داده شده‌است. کاپولا و پوزو در ابتدا می‌خواستند عنوان فیلم را «مرگ مایکل کورلئونه» نام گذاری کنند، اما کمپانی پارامونت پیکچرز با این خواسته مخالفت نمود، اما در سال ۲۰۲۰ نسخهٔ جدیدی از قسمت سوم پدرخوانده منتشر شد که نامش پدرخوانده کودا: مرگ مایکل کورلئونه (به انگلیسی: The Godfather Coda: The Death of Michael Corleone) بود. سر جمع فروش فیلم پدرخوانده سه ۱۳۶٫۷۶۶٫۰۶۲ دلار فروش داشته‌است. این فیلم نامزد دریافت هفت جایزه اسکار شد؛ ولی موفق به کسب هیچ‌یک از جوایز اسکار نشد.[۱]

داستان[ویرایش]

در ۱۹۷۹ مایکل کورلئونه که در آستانه ۶۰ سالگی‌ست با احساس گناه ناشی از شیوه‌های بی رحمانه‌اش برای رسیدن به قدرت و به خصوص دادن دستور قتل فردو، برادرش، رو به روست. مایکل بخش بزرگی از ثروت عظیمش را وقف خیریه می‌کند. مایکل و کی از همدیگر طلاق گرفته‌اند: فرزندانش آنتونی و مری با کی زندگی می‌کنند.

آنتونی در مهمانی پس از مراسم قدردانی از مایکل کورلئونه، که به دستور پاپ در کلیسای جامع سنت پاتریک قدیم برگزار شده‌است، به پدرش می‌گوید که قصد دارد از مدرسه حقوق بیرون بیاید و خواننده اپرا شود. کی از پسرش حمایت می‌کند، ولی مایکل می‌گوید که مایل است آنتونی اول مدرک حقوق‌اش را بگیرد. بعد از آشکار شدن این ماجرا که کی و آنتونی حقیقت مرگ فردو را می‌دانند جو سنگینی بر مکالمه مایکل و کی حکمفرما می‌شود. وینسنت مانسینی، فرزند نامشروع سانی کورلئونه (برادر بزرگ‌تر مایکل) به مراسم قدردانی می‌رسد. او درگیر دشمنی‌ای با جوئی زاسا است. کانی کورلئونه (خواهر مایکل کورلئونه) ترتیب ملاقات وینسنت و زاسا را می‌دهد، که او وینسنت را حرامزاده می‌خواند و وینسنت گوش زاسا را گاز می‌گیرد. مایکل که به خاطر مزاج آتشین وینسنت به دردسر افتاده ولی از سمتی علاقه‌مند وفاداری بی‌قید و شرط وینسنت شده‌است، موافقت می‌کند که وینسنت را وارد کسب و کار خانواده بکند.

بازیگران[ویرایش]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. http://www.imdb.com/Chart/Top
  2. «Franc D'Ambrosio». IMDb. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۸-۰۲.
  3. «Donal Donnelly». IMDb. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۸-۰۲.
  4. «Michele Russo». IMDb. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۸-۰۲.
  5. «Robert Cicchini». IMDb. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۸-۰۲.
  6. «Rogerio Miranda». IMDb. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۸-۰۲.
  7. «Carlos Miranda». IMDb. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۸-۰۲.
  8. «Mickey Knox». IMDb. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۸-۰۲.

پیوند به بیرون[ویرایش]