پارک فناوری پردیس

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
پارک فناوری پردیس
Map
گونهپارک فناوری
مکانپردیس، استان تهران، ایران
مختصات۳۵°۴۳′۴۳″ شمالی ۵۱°۴۹′۳۳″ شرقی / ۳۵٫۷۲۸۶۱°شمالی ۵۱٫۸۲۵۸۳°شرقی / 35.72861; 51.82583
مساحت90 هکتار
گشایش۱۳۸۰

پارک فناوری پردیس به‌عنوان بزرگ‌ترین پارک فناوری منطقهٔ غرب آسیا، این پارک به‌عنوان یکی از سازمان‌های زیرمجموعهٔ معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری اسلامی ایران، و ترکیب هیئت امنای ۱۴نفره از وزارتخانه‌ها، مراکز و افراد علمی و دانشگاهی، در ۲۰کیلومتری شمال‌شرق تهران و روبروی شهر جدید پردیس و جنب روستای کرشت، در محدودهٔ فعلی به وسعت 90 هکتار واقع شده‌است. فاز اول این پارک به مساحت ۲۰ هکتار به نام پردیس نوآوری نامگذاری شده و در حال حاضر به بهره‌برداری رسیده‌است. فاز دوم این پارک یا پارک فناوری سلامت پردیس در حال حاضر مراحل پایانیِ احداث خود را سپری می‌کند. مهدی صفاری نیا، رئیس پارک فناوری پردیس است.[۱]

برنامه‌ریزی طراحی و ساخت این پارک در سال ۱۳۷۹ آغاز شد و در سال ۱۳۸۰ پس از بررسی چندین نقطه در تهران و اطراف آن ازقبیل شهر جدید پرند، شهر جدید هشتگرد و شهر جدید پردیس، درنهایت، زمینی در مجاورت سایت ماهوارهٔ مخابرات ایران در محدودهٔ شهر جدید پردیس به‌عنوان مکان ایجاد پارک انتخاب شد. نزدیکی به تهران، شرایط مناسب آب‌وهوایی و زیرساخت‌های مناسب منطقه ازجمله دلایل انتخاب این مکان جهت احداث پارک فناوری پردیس بوده‌است.

متراژ زمین پارک شامل 90 هکتار است. هم‌اکنون فاز پردیس نوآوری به مساحت ۲۰ هکتار در حال بهره‌برداری است و پردیس دانش به مساحت ۱۸ هکتار است. فاز سه به متراژ 34 هکتار و فاز 4 به متراژ 18 هکتار فازهای بعدی این پارک محسوب می شوند. اخیرا قرارداد توسعه 280 هکتاری این پارک به امضای وزارت مسکن و شهرسازی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ایران رسید.[۱]

اجزای فیزیکی پردیس نوآوری[ویرایش]

  1. منطقهٔ شرکت‌ها: این بخش که فضایی در حدود ۱۴ هکتار را شامل می‌شود، به دفاتر تحقیق و توسعهٔ شرکت‌ها اختصاص دارد. بر اساس برنامه‌ریزی انجام‌شده، این منطقه به ۵ گروه: الکترونیک و انفورماتیک، مکانیک و اتوماسیون، مواد جدید، شیمی و دارویی و زیست‌فناوری تقسیم‌بندی شده‌است. شرکت‌های متقاضی حضور در پارک، پس از بررسی و تصویب درخواست عضویت و بسته به موضوع فعالیت خود در یکی از پنج بخش یادشده زمین تحویل گرفته و در آن مستقر شده‌اند. مالکیت شرکت‌ها بر زمین به‌صورت مشروط بوده که شروط اصلی استمرار مالکیت آن‌ها شامل: عدم تغییر کاربری زمین، اتمام عملیات ساختمانی در زمان مقرر و فعالیت در آن و تبعیت از آیین‌نامه‌های داخلی پارک است. در حال حاضر، شرکت‌های عضو در پردیس نوآوری در حال سرمایه‌گذاری، ساخت و تجهیز بیش از ۱۶۰ هزار مترمربع فضای پژوهشی و فناوری خود هستند. پیش‌بینی می‌شود با بهره‌برداری از این میزان فضا، زمینهٔ استقرار و اشتغال بیش از ۵۵۰۰ نفر از متخصصان کشور در این مجموعه فراهم شود.
  2. مجتمع مرکزی: طراحی این مجتمع در سال ۱۳۸۳ با رویکرد تأمین فضای لازم برای استقرار و فعالیت ستاد پارک، استقرار و فعالیت شرکت‌های عضو مرکز رشد و بخش استیجاری و تأمین و ارائهٔ خدمات تخصصی و عمومی موردنیاز تمامی شرکت‌های عضو پارک در ۲۱٬۳۰۰ مترمربع فضای مفید و ۸۵۰۰ مترمربع فضای جنبی در قالب سه مجتمع اصلی و به شرح زیر به پایان رسید: * مجتمع سراج: این بخش با زیربنایی در حدود ۶۵۰۰ مترمربع، شامل مجموعهٔ اداری و مدیریتیِ ستاد پارک، فضاهای استیجاری و مراکز خدمات تخصصی مانند مرکز خدمات تخصصی فناوری، سالن اجتماعات، اتاق جلسات و مرکز مخابرات پارک می‌شود که هم‌اکنون در حال بهره‌برداری است. * مجتمع تجاری‌سازی و مرکز رشد فناوری نخبگان: این مجتمع جهت استقرار شرکت‌های نوپا (مرکز رشد)، بنگاه‌های کارگزاری، بنگاه‌های مشاوره‌ای و خدمات تخصصی در نظر گرفته شده‌است. از دیگر بخش‌های این مجتمع می‌توان به سالن همایش ۳۰۰نفره، کتابخانه، آزمایشگاه‌ها و… اشاره کرد. زیربنای درنظرگرفته‌شده جهت این بخش ۷۵۰۰ مترمربع است. * مجتمع فرهنگی، ورزشی و رفاهی: این مجتمع شامل فضاهای لازم برای تأمین و ارائهٔ خدمات عمومی و فرهنگیِ موردنیاز شرکت‌های عضو، شامل: هتل، مهدکودک، رستوران، فروشگاه‌های مواد غذایی، آژانس حمل‌ونقل، تکثیر و صحافی، امکانات ورزشی و تفریحی، مرکز بهداشتی و درمانی، فروشگاه‌ها و سایر مراکز کارگزاری خدمات عمومی، مسجد و… است. زیربنای درنظرگرفته‌شده جهت این بخش حدود ۷۵۰۰ مترمربع است. * نمایشگاه دائمی محصولات دانش‌بنیان: به‌منظور فراهم کردن فضایی برای نمایش محصولات دانش‌بنیان شرکت‌های عضو، فضایی به وسعت ۳۱۰۰ متر مربع در قالب فضاهای جنبی مجتمع مرکزی پارک طراحی و ساخته شده‌است.
  3. ساختمان کارگاهی و آزمایشگاهی: با توجه به نیاز مبرم شرکت‌های کوچک و متوسط دانش‌بنیان به استفاده از تجهیزات کارگاهی و آزمایشگاهی جهت انجام فعالیت‌های پژوهشی و فناوری، طراحی این ساختمان در سال ۱۳۸۹ با زیربنای ۷۰۰ مترمربع به اتمام رسید و هم‌اکنون با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حال بهره‌برداری است.
  4. فضاهای باز و عمومی: این فضاها شامل خیابان‌ها، معابر و میادین و فضاهای سبز ازجمله بوستان دانشمندان است و محیطی در حدود ۴ هکتار را شامل می‌شود.

فاز توسعه (پردیس دانش)[ویرایش]

فاز دوم پارک فناوری پردیس به نام «پردیس دانش» نام‌گذاری شده‌است. در این فاز که ۱۷٫۶ هکتار وسعت دارد، ۷۴ قطعه زمین در متراژهای مختلف با کاربری‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات، مکانیک و اتوماسیون، شیمی و زیست‌فناوری، الکترونیک و تجهیزات پزشکی و خدماتی پیش‌بینی شده‌است. در این فاز نیز، جهت عبور کلیهٔ تأسیسات همانند فاز اول پارک تونل تأسیساتی به طول تقریبیِ ۲۱۰۰ متر تعبیه شده‌است.

فاز سوم پارک فناوری پردیس به نام پردیس کارآفرینی به مساحت 30 هکتار و فاز چهارم پارک به مساحت 20 هکتار در سال 1398 اضافه گردید. فاز سوم پارک در سال 1400 به بهر برداری میرسد.
شایان ذکر است که در این فاز جهت خدمات به شرکت‌های فناور هتل، مهد کودک، رستوران، مسجد، سوپرمارکت پیش‌بینی شده‌است. همچنین فضایی به مساحت ۴۸۵۰ مترمربع جهت امور ورزشی و فرهنگی نیز در نظر گرفته شده‌است.

رویداد اینوتکس[ویرایش]

رویداد اینوتکس یکی از مهم‌ترین گردهمایی‌های استارتاپی ایران است که به بستری برای عرضه نوآوری و فناوری، تبادل دانش فنی و تکنولوژی و نیز مشارکت میان شرکت‌ها و سرمایه گذاران داخلی و بین المللی تبدیل شده است. در سال ۱۴۰۰ این رویداد با حضور بیش از ۱۸۰۰ شرکت استارتاپی برگزار شد.[۲] در سال ۱۳۹۸ رضا غیابی، عضو اتاق فکر رویداد اینوتکس و برگزارکننده‌ی بخش کنفرانس این رویداد[۳]، اعلام کرد که هر ساله سازمان‌هایی چون اپراتورها، مرکز مالکیت معنوی، مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، فرابورس ایران، پلیس فتا و نهادهای قانون‌گذار و فرادستی برای ارتباط با استارت‌آپ‌ها حضور پیدا می‌کنند.[۴] از این رویداد برای معرفی زنان پیشگام حوزه کارآفرینی استفاده شده است که اخبار آن مورد توجه بسیاری قرار گرفت.[۵]


نمایی از پارک فناوری پردیس-1397

شعبه های پارک[ویرایش]

پارک فناوری پردیس دارای دو شعبه می‌باشد . کارخانه نوآوری آزادی در ورودی فرودگاه مهرآباد تهران و کارخانه نوآوری های وی در میدان نوبنیاد تهران دو شعبه پارک می‌باشند. تیم‌ها و استارتاپ‌ها می‌توانند در این شعب مستقر شده و از خدمات تجاری سازی پارک بهره مند شوند. استارتاپ‌هایی که رشد نموده و قصد ورود به بازارهای جهانی را دارند می‌توانند در مرحله بعد در پارک فناوری پردیس مستقر و از مزایای عضویت در پارک بهره مند شوند.

واحدهای تابعه پارک[ویرایش]

  • شبکه فن بازار ملی ایران

«فن‌بازار ملی ایران» به‌عنوان مرجع اطلاعات فناوری كشور، با هدف رفع نیازهای اطلاعاتی افرادی كه با مقوله تجاری‌سازی دانش فنی و مبادلة آن سروكار دارند و نیز كمک به توسعه بازار فناوری از طریق تجاری‌سازی نوآوری‌ها در كشور، در سال 1383 توسط پارك فناوری پردیس تأسیس گردید. در حال حاضر این مركز با در اختیار داشتن بزرگترین بانك اطلاعات فناوری ایران، اجرای برنامه‌های متعدد ملی و بین‌المللی، برخورداری از شبكه گسترده فن‌بازارهای منطقه‌ای و تخصصی، شبكه كارگزاران حرفه‌ای تبادل فناوری و سایر ابزارهای قانونی، زیرساخت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری، موضوع «توسعه و مدیریت بازار فناوری كشور» را مأموریت اصلی خود قرار داده است.

  • شبکه نوآوری تهران

این شبکه با چشم‌انداز شکل‌گیری زیست بوم برای توسعه توانمندی‌ها و فناوری‌های بومی، تحرک بخشیدن به ابداعات، نوآوری‌‏ها و کارآفرینی، حمایت از استعدادهای برتر، هم‌افزایی در افزایش سهم اقتصاد دانش‌بنیان در کشور تحت نظر پارک فناوری پردیس راه اندازی شده‌است، شبکه نوآوری سعی دارد با گردهم آوردن تمامی فعالان عرصه فناوری و نوآوری، در کنار اطلاع رسانی و ترویج فعالیت‌‏ها و دستاوردهای فناورانه و نوآورانه در قالب شبکه‌ه‏ای فعال، هوشمند و الهام‌بخش، با حمایت و مشارکت همه عناصر و اعضای شبکه، توسعه و پیشرفت همه جانبه زیست بوم نوآوری کشور را رقم بزنند و شعار نوآوری بدون مرز را به منصه ظهور برسانند. شبکه نوآوری تهران پنجره واحد تمامی کارآفرینان در ایران برای دسترسی به خدمات دولت و سایر کارآفرینان می‌باشد .

  • مرکز شتابدهی نوآوری

مرکز شتابدهی نوآوری به پشتیبانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در سال ۱۳۹۳ برای حمایت از کارآفرینی مبتنی بر فناوری و نوآوری فعالیت خود را تحت نظر پارک فناوری پردیس آغاز کرد. این مرکز با حمایت از رویدادهای کارآفرینی گوناگون در سراسر کشور سعی در توسعه فرهنگ کار و تلاش بین دانشجویان و جوانان و آشنا نمودن علاقه‌مندان به کارآفرینی با فرصت‌های کسب و کاری موجود با توجه به به زیست‌بوم ایران و مفاهیم نوین این عرصه در جهت توانمندسازی کشور در حوزه اقتصاد دانش‌­بنیان دارد. این مرکز با حمایت از ایجاد فضاهای کاری اشتراکی و شتابدهنده‌های نوآوری خصوصی تلاش دارد شرکت‌های نوپا را با مهارت‌های کسب و کار آشنا کند و ابزارها و شرایط لازم برای موفقیت آن‌ها را فراهم نماید. مرکز شتابدهی نوآوری تمام تلاش خود را به عنوان حلقه واسط بخش خصوصی و دولت جهت تسهیل و آماده‌سازی فضای کسب و کار انجام می‌دهد و همیشه آغوش خود را برای استفاده از نظرات فعالان کارآفرینی باز نگه می‌دارد.

منابع[ویرایش]

  1. «رئیس پارک فناوری پردیس: تعریف سالانه بیش از ۳۰ پروژه بین دانشگاه‌ها و پارک فناوری پردیس». صبح پردیس.
  2. «آغاز به کار نمایشگاه اینوتکس با حضور بیش از ۱۸۰۰ شرکت/ "استارکاپ" را در اینوتکس دنبال کنید». ایسنا. ۲۰۲۱-۰۵-۱۸. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۱۱-۱۲.
  3. «استیج یک مگاایونت است!». هفته‌نامه شنبه. ۲۰۱۸-۰۷-۱۲. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۱۱-۱۲.
  4. «خبر». روزنامه جهان صنعت. ۲۰۱۸-۰۷-۰۷. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۱۱-۱۲.
  5. «معرفی زنان پیشگام حوزه کارآفرینی در اینوتکس». ایسنا. ۲۰۲۱-۰۵-۱۹. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۱۱-۱۲.

پیوند به بیرون[ویرایش]