پادشاه هیوک گئسو

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
پادشاه هیوک گئسو
赫居世
혁거세
مکان آرامگاه موسس شیلا
فهرست پادشاهان کره
سلطنت۵۷ ق.م – ۴ پ.م
تاج‌گذاری۵۷ ق.م
پیشینهیچ
جانشینپادشاه نامهائه
زاده۶۹ ق‌.م
درگذشته۴ میلادی (۷۳ سال)
شهر سورابل
همسر(ان)بانو آریونگ
فرزند(ان)نامهائه، لدی آرو، پارک تک
دودماندودمان شیلا
مادرلیدی ساسو
پادشاه هیوک گئسو
Hunminjeongeum
박혁거세 거서간
هانجا
لاتین‌نویسی اصلاح‌شدهBak Hyeokgeose Geoseokan
مک‌کیون–ریشاورPak Hyŏkkŏse Kŏsŏkhan

پادشاه هیوک گئسو اولین فرمانروا و بنیان‌گذار پادشاهی شیلا بود. پادشاهی شیلا اولین پادشاهی از میان سه پادشاهی کره بود. پدربزرگ او مدت‌ها پیش قبیله پارک را رهبری می‌نمود و خاندان بزرگ پارک در کره از نوادگان او بودند. در سامگو ساگی آمده است: سران ملت چوسان قدیم در شش روستای «چوهیو»، «یانگ سان»، «دائه سو»، «جین جی»، «گاری» و «گویا» زندگی می‌کردند. پادشاه هیوک گئسو را پدر سه پادشاهی میدانند.

آنان تصمیم گرفتند عزت و بزرگی از دست رفته چوسان قدیم را دوباره باز پس گیرند و در نتیجه اعضای رؤسای قبایل در شبی شُور بر پا کردند تا شخصی را به عنوان امپراتور ملت جدید التأسیس انتخاب کنند. ناگهان بر فراز آسمان یانگ سان نوری عجیب نمایان شد و اسب بالدار سفیدی بر زمین نشست. «سوبول گنگ» رئیس قبیله چوهیو در میان یال‌های اسب یک تخم بزرگ را یافت که نور عجیبی از آن مشعشع می‌شد. یکباره از میان تخم کودکی بیرون آمد و سوبول گنگ آن را پارک هیوک گئوس یعنی تخم مرغ نورانی نامید.

رؤسای قبایل که این اتفاق را به فال نیک می‌گرفتند، بر آن شدند که پارک هیوک گئوس را به عنوان امپراتور ملت جدید التأسیس انتخاب کنند. هیوک گئوس در خانه سوبول گنگ رشد یافت؛ وقتی به سن ۱۳ سالگی رسید از سوی رؤسای قبایل چوسان قدیم بر تخت سلطنت ملت جدید نشست. او این ملت را «سونابول» نامید و با دختری به نام «آریونگ» ازدواج نمود. رؤسای قبایل نیز به عنوان وزیران سونابول در اداره ملت به یاری پارک هیوک گئوس شتافتند. از اتفاقات دوران او برهم خوردن اتحاد بزرگ سم‌هان توسط باکجه و جدایی ماهان بزرگ بود، که در همین زمان پارک هیوک گئسو با اتحاد با سم‌هان موفق شد شهر وانگوم سئونگ، پایتخت چوسان قدیم را از سلطه جین‌هان خارج سازد. در سال ۳۷ ق.م. هیوک گئسو با باز سازی وانگوم سئونگ ـ سورابول کبیر (گیونگجو امروزی) آن جا را به عنوان پایتخت سونابول معرفی کرد و در سال ۳۲ق. م. کار ساخت کاخ بزرگ را به پایان رساند. در سال ۲۸ق. م. ارتش لی لانگ با ۱۹۰٬۰۰۰ سرباز به سونابول حمله کرد ولی کاری از پیش نبرد. در سال ۲۰ق. م. نیز امپراتور ماهان از سونابول خواست تا برای ادای احترام هدیه ای بفرستد، اما شاه هیوک گئسو از این کار سرپیچی کرد. امپراتور ماهان نیز چند نفر را برای قتل او گماشت ولی آنان حین انجام این عمل دستگیر شدند. پارک هیوک گئوس که فکر نمی‌کرد اوضاع تا این حد وخیم باشد، در همان سال به عنوان ادای احترام ۴۰ رأس اسب برای ماهان فرستاد. پارک از طریق حفظ روابطش با ماهان قدرت زیادی کسب کرد و کشوری ساخت که بعدها دو امپراطوری دیگر کره (گوگوریو و باکجه) را نابود کرد و امپراتوری بزرگ تانگ را از شبه‌جزیره بیرون راند. پارک هیوک گئوس در سن ۷۳ سالگی از دنیا رفت و حکومت را به فرزندش «نام هائی» سپرد. جسد او را در «ساریونگ سئونگ» به خاک سپردند. کسانی که امروزه در کره نام خانوادگی پارک دارند همگی از نوادگان اولین شاه شیلا هیوک گئسو هستند.

نام[ویرایش]

مردم او را با نام‌های مختلفی می‌شناسند که می‌توان به Geoseogan و Geoseulhan اشاره کرد.

نام خانوادگی او باک است که معنی کدو می‌باشد در افسانه‌ها آمده است او از تخم مانند کدو بیرون آمد و برای همین این نام خانوادگی برای او انتخاب شده است.

به دنیا آمدن[ویرایش]

افسانه‌های زیادی در مورد به دنیا آمدن او است که از مهم‌ترین آنها می‌توان به این اشاره کرد که سران شش روستای متحد دور هم جمع شدن تا در مورد اسکان پناهنده‌های گوجوسان و تشکیل امپراتوری با هم صحبت کنند در همین لحظه تخمی نورانی از آسمان به زمین افتاد و پسری به شکل کدو از تخم بیرون آمد و در میان نور خورشید رقصید و سران شش قبیله او را به عنوان پادشاه انتخاب کردند.

زمینه تاریخی[ویرایش]

طبق افسانه‌ای که منعکس کننده تحولات در مرحله دولت شهر است، شش رئیس نماینده گروهی از پناهندگان گوجوسون هستند. داستان حاکی از برتری قبیله باک بر مردم بومی است و هنچنین ممکن است نشان دهنده پرستش اسب و خورشید نیز باشد.

تاریخ تأسیس شیلا امروزه به طور گسترده مورد تردید قرار گرفته‌است، زیرا سامگوک ساگی از دیدگاه شیلا نوشته شده‌است و ادعا می‌کند شیلا برتری و قدمت بیشتری از گوگوریو و باکجه دارد. تصور می‌شود که شیلا در این تفکر سنتی ابتدا و سپس گوگوریو و سپس باکجه پایه‌گذاری شده‌است. با این حال شواهد باستان‌شناسی تصویر متفاوتی را نشان می‌دهد و گمان می‌رود که گوگوریو قدیمی‌ترین پادشاهی در بین سه‌ پادشاهی باشد و شیلا همزمان با باکجه یا پس از آن توسعه می‌یابد.

حکومت[ویرایش]

او ۱۳ سال سن بیش نداشت که به عنوان اولین امپراتور شیلا حکومت کرد و در سال ۴۱ قبل از میلاد ازدواج کرد. او سعی کرد کم‌کم قلمرو خود را گسترش دهد اما به دلیل تشکیل دو امپراتوری دیگر (گوگوریو و باکجه) بسیار عصبانی شد و قدرت مقابله با هیچ‌ یک از این دو امپراتوری را نداشت زیرا حکومتش را تازه تاسیس کرده بود و شیلا قدرتمند نبود.

مرگ[ویرایش]

او در سال ۴ میلادی در سن ۷۳ سالگی و به دلیل بیماری طاعون درگذشت پسرش نامهائه او را در محلی به نام سارئونگ دفن کرد و حکومت به نامهائه پسر بزرگش رسید.

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]