ویکی‌پدیا:دیسکورد

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

دیسکورد یک برنامه چت رایگان است که برای رایانه‌های شخصی و سیستم عامل‌های تلفن همراه در دسترس است. یک سرور Discord شامل کانال‌های متنی و صوتی است که برای بحث در زمان واقعی و به اشتراک گذاشتن اشکال دیگر رسانه‌ها بین اعضای آن سرور استفاده می‌شود.

  • نکته:: دیسکورد فعلا از نمایش راست‌به‌چپ/راست‌چین زبان فارسی پشتیبانی نمی‌کند اما زبان فارسی به طور کامل پشتیبانی می‌شود.

سرور غیررسمی ویکی‌پدیای فارسی توسط تعدادی از کاربران این پروژه راه‌اندازی شده و در حال فعالیت است. این سرور توسط چندین کاربر و مدیر کنترل می‌شود. دیسکورد برای فعالیت شما در سرور نیاز به داشتن حساب ایمیل تأیید شده دارد، همچنین برای فعالیت در کانال‌ها، باید حساب کاربری دیسکورد و ویکی‌پدیای خود را از طریق oauth به هم متصل کنید. این روش نیازی به اطلاعات ورود شما نداشته و امن است. چندین کانال برای بحث عمومی در سرور وجود دارد و در صورت درخواست کاربران، کانال‌های بحث تخصصی و ویکی‌پروژه‌ها نیز اضافه خواهند شد.

با کلیک روی دکمه زیر می توانید از طریق پیوند دعوت به سرور دسترسی پیدا کنید:

پیوستن به سرور

ارتباط ویکی‌پدیا با سرور دیسکورد[ویرایش]

سرور غیررسمی دیسکورد ویکی‌پدیای فارسی به بنیاد ویکی‌مدیا تعلقی ندارد و توسط آن کنترل نمی‌شود. این سرور پروژه‌ای است که توسط داوطلبان بنا به خواست خودشان اجرا می‌شود. این سرور توسط کاربران ویکی پدیا به عنوان مکانی برای ویکی‌پدین‌هایی که قبلاً از دیسکورد استفاده کرده‌اند یا آن را به استفاده از IRC برای چت و اشتراک اطلاعات ترجیح می دهند، ایجاد شده است. کاربران باید توجه داشته باشند که مکالمات انجام شده در دیسکورد توسط کسی که به سرور می‌پیوندد ممکن است خوانده شود.

قوانین فعالیت در سرور[ویرایش]

اولین و مهم‌ترین نکته این است که سرور برای بحث‌های مربوط به ویکی‌پدیا و پروژه‌های مرتبط ایجاد شده. هر کانال یک موضوع کلی را برای دنبال کردن دارد. جنبش ویکی‌مدیا از آزادی بیان حمایت می‌کند اما برخی گفته‌ها می‌توانند مخل باشند و معمولاً برای کانال‌ها نامناسب هستند. کانال #متفرقه برای بحث‌هایی است که صرفاً معطوف به فعالیت پروژه نباشد.

ماهیت عمومی دیسکورد و این واقعیت که تاریخچه گفت‌و‌گوها برای هر کسی که به آن بپیوندد در دسترس است را همیشه به یاد داشته باشید. انتقادات از سایر کاربران باید در صورت امکان در پیام خصوصی با آن‌ها مورد بحث قرار گیرد، نه اینکه آن‌ها را در معرض شرمساری عمومی قرار دهید. سعی کنید خود را در موقعیت آنها قرار دهید تا ببینید آیا آنچه شما می گویید ممکن است موجب آزار شود یا نه.

قوانین این سرور، دربرگیرندهٔ همهٔ سیاست‌ها و رهنمودهای ویکی‌پدیا است. از مهم‌ترین این قوانین می‌توان به وپ:نزاکت و وپ:لو اشاره کرد. در صورتی که کاربری را مشاهده کردید که این قوانین را نقض می‌کند، سریعا با ارسال پیام به @ModMail#5460 این موضوع را گزارش کنید.

فعالیت در این سرور فقط با تایید ایمیل خود در برنامه دیسکورد و تایید هویت با اتصال حساب دیسکورد و حساب ویکی‌پدیا امکان‌پذیر است. برای این کار، دستور /auth را در چنل #خوش-آمدید وارد کنید. نام کاربری شما فقط و فقط به صورت محرمانه در اختیار مدیران سرور و سازنده ربات (کاربر:IVORK) خواهد بود. این محدودیت برای جلوگیری از هرزنگاری و ترولینگ در نظر گرفته شده است.

برخی دیگر از قوانین فعالیت در این سرور ( در نظر داشته باشید که این قوانین کامل نیستند و مدیران سرور ممکن است بنا به تشخیص خود برخی پیغام‌ها را حذف کرده یا کاربران را اخراج کنند):

  1. هر گونه توهین و بی‌نزاکتی به سایر کاربران ممنوع است.
  2. هرگونه بحث دربارهٔ کاربران و دعوت به نظرخواهی‌ها/جمع‌آوری رای (به خصوص دمش و نبح) ممنوع است.
  3. سازماندهی، فعالیت یا تشویق اذیت و آزار و انتشار اطلاعات شخصی کاربران یا پیوند دادن به سایت‌ها یا مخازنی که این کار را انجام می‌دهند، یا بحث در مورد مسائل خصوصی یا موضوعات غیر مرتبط با ویکی‌پدیا، و «اوتینگ» کاربران.
  4. ارسال توصیفات بصری، تشویق یا تبلیغ مسائل جنسی، خشونت، یا مواد مخدر. اگر در مورد موضوعی شک دارید، به طور خصوصی از یکی از مدیران سوال کنید.
  5. ارسال هرزنامه یا ارسال عبارات تکراری پشت سر هم، یا یک‌باره یا به مرور.
  6. استفاده از اسامی مستعار که دیگران را گمراه می‌کنند.
  7. هر چیزی که ممکن است دستورالعمل‌های Discord یا شرایط استفاده از آن را نقض کند. کاربرانی که این موضوع را رعایت نکنند، بسته به شدت عمل، ممکن است بدون هیچ هشداری از سرور اخراج شوند. به خاطر داشته باشید که در حالی که ویکی‌پدیا و انبار ویکی‌مدیا و امثال آن‌ها از وپ:سانسور پیروی می‌کنند، این مورد برای Discord که دستورالعمل‌ها و شرایط استفاده مخصوص به خودش را دارد صدق نمی‌کند. دستورالعمل‌ها و شرایط استفاده از Discord را می توان در آدرس‌های زیر مشاهده کرد:

https://discord.com/terms

https://discord.com/guidelines

نحوه فعالیت[ویرایش]

دیسکورد برای بارگیری در مایکروسافت ویندوز، مک‌اواس، لینوکس، آی‌اواس و اندروید رایگان بوده و در اکثر مرورگرهای اینترنت بدون بارگیری قابل استفاده است. با استفاده از پیوند دعوت در بالا به سرور متصل خواهید شد. پس از پیوستن، کاربر می‌تواند به سادگی به سایت Discord بازگردد ،یا نرم‌افزار مورد نظر خود را باز کند. کاربران می توانند جعبه کاربری {{کاربر دیسکورد}} یا {{وپ:دیسکورد/جعبه}} را به صفحه کاربری خود اضافه کنند.

گفت‌وگوی متنی[ویرایش]

دیسکورد کانال‌های متنی را فراهم می کند که کاربران می‌توانند از طریق تایپ با بقیه ارتباط برقرار کنند. این کانال‌ها از اشکال مختلف نشانه‌گذاری و جاگذاری، مانند نمایش بندانگشتی برای تصاویر، برجسته سازی سینتکس برای قطعات کد، یا نمایش ساده اموجی‌ها پشتیبانی می کنند. اکثر این ویژگی‌ها، مانند جاگذاری، می‌توانند در ترجیحات کاربری غیرفعال شوند.

یک تفاوت اساسی بین دیسکورد و آی‌آرسی این است که مورد اول یک سیستم انباشته‌سازی پیغام‌ها فراهم می کند. این می تواند برای پرش به مکالمات در حال انجام مفید باشد، اما همچنین به این معنی است که هر آنچه در کانال‌ها نوشته شده برای همیشه در تاریخچه ثبت خواهند شد. کاربران باید توجه داشته باشند که چون فقط چند کاربر در یک زمان مشخص آنلاین هستند، به این معنی نیست که کاربرانی که بعداً وارد سیستم می شوند پیام‌های قبلی را نمی‌بینند. اما برخلاف IRC، کاربران می توانند در یک کانال سوال کنند و چند ساعت یا چند روز بعد پاسخ خود را از کاربران دیگر دریافت کنند.

برخلاف آی‌آرسی، دیسکورد هنگام پیوستن به سرورها و کانال‌ها، آدرس آی‌پی را برای کاربران نشان نمی دهد. به همین دلیل، نیازی به استفاده از «شنل» یا پنهان‌سازی آدرس آی‌پی نیست.

گفتگوی صوتی[ویرایش]

کانال‌های صوتی نیز در دسترس هستند، که به کاربران امکان می‌دهد مستقیماً از طریق صدا ارتباط برقرار کنند. کاربران می توانند از ویژگی Push to Talk (که اجازه می‌دهد با فشردن و نگه‌داشتن یک کلید، صدای خود را پخش کنند) یا تشخیص صدا (که هنگام صحبت کاربر به طور خودکار فعال می‌شود) استفاده کنند. کاربران باید توجه داشته باشند که هر کسی در همان کانال می‌تواند صدای آن‌ها را بشنود. کانال‌های صوتی، برخلاف کانال‌های متنی، موضوعات خاصی ندارند. کاربرانی که به مدت ۱۵ دقیقه غیرفعال بوده‌اند به طور خودکار به یک کانال AFK منتقل شده و صدای آن‌ها قطع خواهد شد.

کانالهای صوتی فعال نیستند مگر اینکه کاربر به طور خاص به یکی از آن‌ها بپیوندد. این کانال‌ها کاملا اختیاری هستند و هیچ تاثیری در توانایی استفاده از کانال‌های متنی ندارند.

کانال‌ها[ویرایش]

در حال حاضر کانال‌هایی برای موضوعات زیر وجود دارند:

  • #خوش-آمدید: کانال ورودی سرور، شامل اطلاعات اولیه برای شروع کار در سرور
  • #قوانین: کانال شامل تمامی قوانین سرور
  • #دستورات-ربات: کانال عمومی برای ارسال دستورات مربوط به ربات‌ها
  • #بحث-عمومی
  • #گزارش-خرابکاری: کانال مخصوص گزارش خرابکاری‌های رخ داده در ویکی‌پدیای فارسی توسط کاربران
  • #راهنمایی
  • #تغییرات-اخیر: یک ربات به شکل ۲۴ ساعته تغییرات گشت‌نخورده بر روی مقاله‌ها را در این کانال برای بررسی فهرست می‌کند.

سایر کانال‌ها[ویرایش]

  • #دستورات-ربات-مدیر: دستورات مدیریت سرور، معمولاً مربوط به ربات MEE6
  • #modmail-log: پیام‌های دریافت شده از کاربران از طریق ربات Modmail
  • #admin-log: سیاهه فعالیت‌های مدیریتی (مربوط به ربات MEE6)
  • #logger: سیاهه‌ فعالیت‌های مدیریتی (مربوط به ربات Logger)
  • #تایید-هویت: سیاهه‌ای ازاتصال حساب‌های کاربری دیسکورد به حساب‌های کاربری ویکی‌پدیا از طریق WikiAuthBot (دسترسی به این کانال فقط برای مدیران سرور مقدور است.)

ربات‌های سرور[ویرایش]

سرور در حال حاضر ۵ ربات دارد که تعدادی از آن‌ها به مدیریت سرور کمک می‌کنند:

  • Logger: این ربات سیاهه‌های مدیریتی سرور (ایجاد و حذف کانال، حذف پیغام‌ها، اخراج و محدودسازی کاربران و...) را در کانال مخصوص خود ارسال می‌کند.
  • WikiAuthBot: این ربات وظیفه اتصال حساب کاربری دیسکورد به حساب کاربری ویکی‌مدیا را بر عهده دارد.
  • MEE6: این ربات برای کمک به مدیران سرور فعال شده و مدیران از طریق آن امکان حذف پیام‌ها وتذکر، محدودسازی و اخراج کاربران از سرور را دارند.
  • Modmail: این ربات رابط بین کاربران و مدیران سرور بوده و انتقادات، پیشنهادات و پیام‌های مربوط به سرور از طریق این ربات به مدیران ارسال می‌شود.
  • WikiBot: وظیفه اصلی این ربات، تبدیل [[ویکی‌پیوند]] (به همراه پشتیبانی پیوند میان‌ویکی) و {{الگو}} به پیوند مستقیم به صفحات و الگوها است. همچنین این ربات برای ارسال تغییرات اخیر به کانال‌ها استفاده می‌شود، اما به دلیل محدودیت‌های رابط برنامه‌نویسی دیسکورد (API Rate Limit) و تعداد زیاد ویرایش‌ها، فعلا جوری تنظیم شده که فقط مقالات جدیدی که توسط کاربران غیر گشت خودکار ایجاد می‌شوند را گزارش کند.

مدیران[ویرایش]

در حال حاضر سرور توسط Arian اداره می‌شود. در صورت بروز مشکلی که نیاز به دخالت سریع مدیران سرور داشت، می‌توانید از طریق ارتباط با ربات پشتیبانی (Modmail) و یا از طریق ارسال رایانامه ویکی‌پدیا با ایشان ارتباط برقرار کنید. اطلاعات بیشتر در مورد مدیریت این سرور و نحوه مشارکت سایر داوطلبان به عنوان مدیر به زودی اعلام خواهد شد.

جستارهای وابسته[ویرایش]