ویتفیلد دیفی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
ویتفیلد دیفی
Whitfield Diffie
زادهٔ۵ ژوئن ۱۹۴۴ ‏(۷۹ سال)
ملیتایالات متحده آمریکا
محل تحصیلمؤسسه فناوری ماساچوست
شناخته‌شده برایپروتکل تبادل کلید دیفی-هلمن
جایزه(ها)جایزه کنلاکیس (۱۹۹۶)
جایزه مارکونی (۲۰۰۰)
مدال ریچارد همینگ مؤسسه مهندسان برق و الکترونیک (۲۰۱۰)
موزه تاریخ رایانه فلو (۲۰۱۱)[۱]
جایزه تورینگ (۲۰۱۵)
پیشینه علمی
شاخه(ها)رمزنگاری
محل کاردانشگاه استنفورد

ویتفیلد دیفی (انگلیسی: Whitfield Diffie؛ زادهٔ ۵ ژوئن ۱۹۴۴) یک دانشمندِ رمزنگاری و اهل ایالات متحده آمریکا است. دیفی از پیشگامانِ ایدهٔ رمزنگاری کلید عمومی به همراه مارتین هلمن و رالف مرکل است. مقاله دیفی و هلمن در سال ۱۹۷۶ جهت‌های جدید در رمزنگاری باز کرد. تکنیک آنها به عنوان پروتکل تبادل کلید دیفی-هلمن شناخته شد. این مقاله توسعه عمومی و فوری کلاس جدیدی از الگوریتم‌های رمزگذاری، الگوریتم‌های کلید نامتقارن را برانگیخت.

دیفی پس از یک کار طولانی در سان مایکروسیستمز، جایی که به عنوان همکار علمی سان تبدیل شد، به مدت دو سال و نیم به عنوان معاون رئیس امنیت اطلاعات و رمزنگاری در شرکت اینترنتی برای نام‌ها و اعداد واگذار شده (۲۰۱۰–۲۰۱۲) خدمت کرد. او همچنین به عنوان محقق مدعو (۲۰۰۹–۲۰۱۰) و وابسته (۲۰۱۰–۲۰۱۲) در مرکز امنیت و همکاری بین‌المللی مؤسسه فریمن اسپالی در دانشگاه استنفورد، جایی که در حال حاضر یک محقق مشاور است، خدمت کرده‌است.[۲]

وی همچنین برنده جوایزی همچون مدال ریچارد همینگ مؤسسه مهندسان برق و الکترونیک و جایزه تورینگ شده‌است.

تحصیلات و اوایل زندگی[ویرایش]

دیفی در واشینگتن. دی. سی به دنیا آمد، او پسر جاستین لوئیز (ویتفیلد)، نویسنده و محقق، و بیلی والیس دیفی، که تاریخ و فرهنگ ایبری را در کالج شهر نیویورک تدریس می‌کرد، است.

جوایز و افتخارات[ویرایش]

دیفی به همراه مارتین هلمن برنده جایزه تورینگ ۲۰۱۵ شد که معتبرترین جایزه در زمینه علوم رایانه محسوب می‌شود. تقدیر رسمی جایزه این بود: "برای کمک‌های اساسی به رمزنگاری مدرن. مقاله پیشگامانه دیفی و هلمن در سال ۱۹۷۶، "جهت‌های جدید در رمزنگاری"، ایده‌های رمزنگاری کلید عمومی و امضای دیجیتال را معرفی کرد، که پایه و اساس اغلب موارد استفاده منظم در پروتکل‌های امنیتی امروز در اینترنت است."

منابع[ویرایش]

  1. «Whitfield Diffie 2011 Fellow». بایگانی‌شده از اصلی در ۳ ژوئیه ۲۰۱۶. دریافت‌شده در ۴ مارس ۲۰۱۶.
  2. University, © Stanford; Stanford; California 94305. "Whitfield Diffie". cisac.fsi.stanford.edu (به انگلیسی). Retrieved 2022-07-11.

پیوند به بیرون[ویرایش]