نبرد بازورث فیلد

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
نبرد بازورث فیلد
بخشی از جنگ رزها
Battle scene with many figures. A knight atop a charger and wielding a lance unhorses another knight. Two unhorsed knights battle. Infantry advances from the right, led by a man with raised sword. Bodies litter the ground.
نبرد بازورث فیلد به تصویر کشیده شده توسط فیلیپ جیمز دو لوتربورگ (۱۷۴۰–۱۸۱۲)
تاریخ۲۲ اوت ۱۴۸۵
موقعیت
نتایج

پیروزی قاطع تودور

  • سرنگونی نهایی خاندان یورک
  • الحاق سلسله تودور
طرف‌های درگیر
White rose خاندان یورک

Red rose خاندان تودور (خاندان لنکستر) حمایت شده توسط:
پادشاهی اسکاتلند

پادشاهی فرانسه
White shield with diagonal blue stripe خانواده استنلی
فرماندهان و رهبران

ریچارد سوم 
جان هاوارد، دوک نورفولک 

هنری پرسی، چهارمین ارل نورتمبرلند

هنری هفتم
جان دی ور، ارل آکسفورد
سر گیلبرت تالبوت
جاسپر تودور، ارل پمبروک
ریس آپ توماس

فیلیبرت دو شاند

توماس استنلی، نخستین ارل دربی

سر ویلیام استنلی
قوا
۱۰٬۰۰۰ ۵٬۰۰۰ ۶٬۰۰۰
تلفات و خسارات
نامشخص نامشخص نامشخص

نبرد بازوُرث فیلد (انگلیسی: Battle of Bosworth Field) آخرین نبرد قابل‌توجه از جنگ‌های خاندان‌های مشهور انگلستان موسوم به جنگ رزها بود. جنگی داخلی که میان خاندان یورک و خاندان لنکستر در انگلستان در قرن پانزدهم رخ داد و تمام انگلستان را فراگرفت. نبرد در تاریخ ۲۲ اوت ۱۴۸۵ آغاز گردید و سرانجام آن، پیروزی خاندان لنکستر به رهبری هنری تودور، ارل ریچموند بود. با کسب این پیروزی او اولین پادشاه انگلیسی از خاندان تودور شد و حریف وی ریچارد سوم، آخرین پادشاه از خاندان یورک نیز در نبرد کشته شد. مورخان نبرد بازورث فیلد را به عنوان نقطه‌ٔ پایان دودمان پلانتاژنه و به منزلهٔ یک لحظهٔ تعیین‌کننده در تاریخ ولز و انگلستان محسوب می‌کنند.

سلطنت ریچارد از سال ۱۴۸۳ آغاز گردید. بنا بر درخواست برادرش - ادوارد چهارم - ریچارد به عنوان نایب‌السلطنه (قیم) برای فرزندش ادوارد پنجم در نظر گرفته شده بود. با این احوال ریچارد در پارلمان اعلام کرد که ادوارد پنجم نامشروع و فاقد صلاحیت و شرایط لازم برای تاج و تخت است و این عنوان را برای خودش غصب کرد. ناپدید شدن ادوارد پنجم و برادر کوچک‌ترش که توسط ریچارد سوم در برج لندن محبوس بودند، به از بین رفتن محبوبیت ریچارد انجامید.

هنری، مورخان بسیاری را به خدمت گرفت تا سلطنت وی را به نحو مطلوبی به تصویر بکشند. از این نبرد همچنین تحت عنوان پایان قرون وسطی در انگلستان یاد می‌شود و با مضمون غلبهٔ خیر بر شر، دارای ویژگی برجسته در اوج نمایشنامهٔ ریچارد سوم اثر ویلیام شکسپیر است.

نگارخانه[ویرایش]

منابع[ویرایش]

پیوند به بیرون[ویرایش]