نانی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
نانی [۱]
نانی با تیم ملی پرتغال در ۲۰۱۸
اطلاعات شخصی
زادروز ۱۷ نوامبر ۱۹۸۶ ‏(۳۷ سال)[۲]
زادگاه آمادورا، پرتغال[۳][۴]
قد ۱٫۷۸ متر[۵]
پست وینگر
اطلاعات باشگاهی
باشگاه کنونی باشگاه ورزشی آدانا دمیرسپور
شمارهٔ پیراهن ۱۷
باشگاه‌های جوانان
۲۰۰۰–۲۰۰۳ Real Massamá
۲۰۰۳–۲۰۰۵ اسپورتینگ سی‌پی
باشگاه‌های حرفه‌ای*
سال‌ها باشگاه‌ها بازی (گل)
۲۰۰۵–۲۰۰۷ اسپورتینگ سی‌پی ۵۸ (۹)
۲۰۰۷–۲۰۱۵ منچستر یونایتد ۱۴۷ (۲۵)
۲۰۱۴–۲۰۱۵اسپورتینگ سی‌پی (قرضی) ۲۷ (۷)
۲۰۱۵–۲۰۱۶ فنرباغچه ۲۹ (۸)
۲۰۱۶–۲۰۱۸ والنسیا ۲۵ (۵)
۲۰۱۷–۲۰۱۸لاتزیو (قرضی) ۱۸ (۳)
۲۰۱۸–۲۰۱۹ اسپورتینگ سی‌پی ۱۸ (۷)
۲۰۱۹–۲۰۲۱ اورلاندو سیتی ۸۴ (۳۱)
۲۰۲۲ ونتزیا ۱۰ (۰)
۲۰۲۲–۲۰۲۳ ملبورن ویکتوری ۱۰ (۰)
۲۰۲۳– آدانا دمیرسپور ۱۹ (۲)
تیم ملی
۲۰۰۶–۲۰۰۷ زیر ۲۱ سال پرتغال ۱۱ (۱)
۲۰۰۶ پرتغال بی ۱ (۰)
۲۰۰۶–۲۰۱۷ پرتغال ۱۱۲ (۳۴)
  • تعداد بازی‌ها و گل‌ها فقط مربوط به بازی‌های لیگ داخلی است و آمار به روز شده در تاریخ ۱۷ نوامبر ۲۰۲۲.

لوییز کارلوس آلمیدا دا کونیا (پرتغالی: Luís Carlos Almeida da Cunha؛ زادهٔ ۱۷ نوامبر ۱۹۸۶) که عموماً با نام نانی شناخته می‌شود، بازیکن فوتبال اهل پرتغال است که در پست وینگر برای باشگاه ورزشی آدانا دمیرسپور در لیگ ترکیه بازی می‌کند.

او نماینده پرتغال در فوتبال بین‌المللی بوده که ۱۱۲ بار برای تیم ملی بزرگسالان بازی کرد. نانی کار خود را با اسپورتینگ سی‌پی آغاز کرد و در سال ۲۰۰۳ به تیم جوانان ملحق شد و در سال ۲۰۰۵ اولین بازی خود را در تیم اصلی انجام داد. نانی در طول دو سال تصدی خود در پرتغال، جام پرتغال را در فصل ۰۷–۲۰۰۶ به دست آورد. قبل از فصل ۰۸–۲۰۰۷، عملکرد نانی توجه باشگاه انگلیسی منچستر یونایتد را به خود جلب کرد، که در ژوئیه ۲۰۰۷ وارد این تیم شد. او تقریباً بلافاصله به عنوان تیم اول دست یافت و چهار عنوان لیگ برتر و لیگ قهرمانان اروپا ۰۸–۲۰۰۷، همراه با جام باشگاه‌های جهان ۲۰۰۸، دو جام لیگ و سه جام اتحادیه را به دست آورد. به‌دنبال بازگشت قرضی به اسپورتینگ که در آن جام پرتغال را به دست آورد، در سال ۲۰۱۵ با فنرباغچه ترکیه و یک سال بعد با والنسیای اسپانیا قرارداد امضا کرد. او در سال ۲۰۱۸ دوباره به اسپورتینگ ملحق شد و یک جام دیگر پرتغال و همچنین یک جام لیگ پرتغال را فتح کرد. او به تیم لیگ برتر اورلاندو سیتی رفت و به مدت سه فصل کاپیتانی آن را برعهده داشت که در پایان سال ۲۰۲۱ آن را ترک کرد. در ژانویه ۲۰۲۲، او به ونتزیای ایتالیا رفت.

نانی اولین بازی ملی خود در پرتغال را در سال ۲۰۰۶ انجام داد و اولین گل خود را در این روند به ثمر رساند. او از آن زمان خود را به عنوان یکی از اعضای کلیدی آنها تثبیت کرد. او کشورش را در چهار تورنمنت بزرگ، از جمله سه دورهٔ ملت‌های اروپا، نمایندگی کرد: او در مسابقات قهرمانی اروپا ۲۰۰۸، ۲۰۱۲ و ۲۰۱۶ شرکت کرد و در یورو ۲۰۱۶ قهرمان شد. او همچنین در جام جهانی فوتبال ۲۰۱۴ شرکت کرد. او تا آخرین بازی ملی خود در سال ۲۰۱۷ ۱۱۲ بازی ملی انجام داد و ۲۴ گل به ثمر رساند.

دوران ملی[ویرایش]

نانی در تیم ملی پرتغال با شماره 7

جام ملت‌های اروپا ۲۰۱۶[ویرایش]

در جام ملت‌های اروپا ۲۰۱۶ نانی توسط فرناندو سانتوس، سرمربی تیم ملی فوتبال پرتغال به این مسابقات دعوت شد. او بازیکنی بسیار اثرگذار برای پرتغال بود با این که در دور گروهی آن‌ها فقط با ۳ امتیاز و ۳ تساوی برابر تیم‌های مجارستان؛ ایسلند و اتریش توانستند به دور بعد بروند در دور بعد آن‌ها ابتدا کرواسی، سپس لهستان و در نیمه نهایی ولز شگفتی ساز را شکست دادند. در فینال که او نیز حضور داشت در برابر فرانسه میزبان قرار گرفتند که با وجود مصدومیت رونالدو در دقایق ابتدایی، او بازوبند کاپیتانی را بر بازو بست. سرانجام پرتغال توانست با گل ادر در دقیقه ۱۰۹ قهرمان شود.[۶] در پایان این مسابقات نانی در تیم منتخب مسابقات قرار گرفت.

افتخارات[ویرایش]

باشگاهی[ویرایش]

اسپورتینگ
منچستر یونایتد

ملی[ویرایش]

پرتغال

منابع[ویرایش]

  1. "FIFA Confederations Cup Russia 2017: List of players: Portugal" (PDF). FIFA. 20 March 2018. p. 7. Archived from the original (PDF) on 24 July 2017. Retrieved 29 March 2018.
  2. "Nani". ManUtd.com. Manchester United. Archived from the original on 13 July 2011. Retrieved 4 December 2010.
  3. Pinto, Adriano (3 February 2010). "Nani trabalha forte no Manchester com o pensamento no Mundial" [Nani works hard at Manchester while thinking of the World Cup]. Nha Terra (به پرتغالی). Archived from the original on 12 June 2014. Retrieved 9 December 2021.
  4. "Nani". Archived from the original on 15 June 2018. Retrieved 29 July 2018.
  5. "Nani - Orlando City". Retrieved 17 March 2021.
  6. "Portugal striker Cristiano Ronaldo forced off injured in Euro 2016 final". ESPN FC. 10 July 2016. Retrieved 10 July 2016.
  7. http://www.dailymail.co.uk/sport/football/article-3150923/Nani-s-Fenerbahce-convenient-way-earning-failing-make-grade-Manchester-United-playing-shadow-Cristiano-Ronaldo.html
  8. "Nani - títulos" [Nani - titles] (به پرتغالی). ZeroZero.pt. Retrieved 6 July 2016.

پیوند به بیرون[ویرایش]