میترا حجازی‌پور

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
میترا حجازی‌پور
نام کاملمیترا حجازی‌پور
کشورفرانسه (ژوئیه ۲۰۲۱–تاکنون)
ایران (تا ژوئن ۲۰۲۱)
زاده۳۰ بهمن ۱۳۷۱ ‏(۳۱ سال)
مشهد
عنواناستادبزرگ زنان
رده‌بندی فیده۲۳۰۰ (ژوئن ۲۰۲۰)[۱]
بهترین ریتینگ۲۳۵۷ (سپتامبر ۲۰۱۵)
رنکینگ۴۶۹۰ (ژوئن ۲۰۲۰)
میترا حجازی‌پور
سوابق مدال
به نمایندگی از ایران
شطرنج
بازی‌های آسیایی داخل سالن
مدال نقره – جایگاه دوم ماکائو ۲۰۰۷ سریع تیمی

میترا حجازی‌پور (زادهٔ ۳۰ بهمن ۱۳۷۱ در مشهد) شطرنج‌باز ایرانی است که درجهٔ استادبزرگ زنان را در سال ۲۰۱۵ به دست آورده‌است. وی در سال ۱۳۹۱ قهرمان شطرنج زنان ایران شد. او از ماه ژوئیه ۲۰۲۱ با پرچم فرانسه در مسابقات بین‌المللی شرکت می‌کند.

در مهر ۱۴۰۲ میترا حجازی پور و مرضیه احمدی (تکواندوکار افغانستانی) نشان ویژه مجلس فرانسه را دریافت کردند.[۲]

زندگی حرفه‌ای[ویرایش]

بهترین رده حجازی‌پور در سپتامبر ۲۰۱۵ معادل ۲۳۵۷ بوده که او را در ردهٔ چهلم بین کل شطرنج‌بازان فعال ایرانی و ردهٔ سوم بین شطرنج‌بازان زن این کشور قرار می‌دهد.

حجازی‌پور از رده خردسالان تا بزرگسالان دارای مجموعه‌ای از افتخارات جهانی و قاره‌ای است. از جملهٔ این افتخارات می‌توان به دو بار نایب قهرمانی نونهالان جهان، نشان نقره ۲۰۱۰ جوانان جهان و قهرمانی بزرگسالان آسیا در سال ۲۰۱۵ اشاره کرد. او همچنین در مسابقات دانشجویان جهان، بازی‌های آسیایی و جام ملت‌های آسیا نیز مدال‌آور بوده‌است. حجازی‌پور در رقابت‌های جهانی و در بخش سریع، توانست سوزان (دانمارک) النا تومیلووا، تاتیانا بوگومیل و ماریا نوساچه‌وا (روسیه) و نانجید (مغولستان) را از پیش رو بردارد. میترا حجازی‌پور از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۸ در همه ادوار المپیاد جهانی شطرنج برای تیم ملی ایران بازی کرده بود.

میترا حجازی‌پور در رقابت‌های برق‌آسا نیز در گام نخست توانست هاریکا دروناوالی قهرمان سال ۲۰۱۵ جهان از هند را شکست دهد. آنا اوشه‌نینا (اوکراین) قهرمان دو دوره جهان نیز به این نماینده پرسابقه و سرشناس تیم ملی ایران باخت.

حجاب اجباری[ویرایش]

در ۱۲ دی ۱۳۹۸ حجازی‌پور در مسابقات سریع و برق‌آسای جهان در مسکو، بدون حجاب اسلامی به مصاف حریفانش رفت. پس از آن فدراسیون شطرنج جمهوری اسلامی او را از تیم ملی شطرنج ایران اخراج کرد.[۳]

او پیشتر عکسی بدون حجاب در اینستاگرام منتشر کرده و نوشته بود: «بهترین لحظات زمانی است که باد گیسوانت را به پرواز درمی‌آورد. چه دردناک است آن هنگام که گیسوان رقصان را به زندان پارچه‌ای بازگردانی. مرگ روح زمانی است که آزادی را چشیده و دوباره به اسارت بازگردد. این‌ها پیش پا افتاده‌ترین حقوق انسان‌هاست که من چنین با آب و تاب وصف می‌کنم». در پی تذکر مسئولان فدراسیون شطرنج، حجازی‌پور پس از چند روز پستش را پاک کرد و در پست دیگری به نقل از مارتین لوترکینگ نوشت: «زندگی ما روزی به پایان می‌رسد که دربارهٔ موضوعاتی که اهمیت دارد سکوت کنیم».

عناوین[ویرایش]

  • ۲۰۰۲- مقام دوم دختران زیر ۱۰ سال جهان[۴]
  • ۲۰۰۳مقام دوم دختران زیر ۱۰ سال جهان[۵]
  • ۲۰۰۵- مقام سوم دختران زیر ۱۲ سال آسیا در سنگاپور[۶]
  • ۲۰۰۷مقام سوم تیمی بازی‌ها داخل سالن آسیا ماکائو[۷]
  • ۲۰۰۹مقام سوم تیمی آسیا کلکته
  • مقام نایب قهرمانی در رده‌های سنی ۱۰–۱۲–۱۴–۱۶ سال آسیا[۸]
  • ۲۰۱۰- مقام دوم دختران زیر ۱۸ سال آسیا در چین[۹]
  • ۲۰۰۹- مقام دوم دختران زیر ۲۰ سال آسیا در کلمبو، سری‌لانکا[۱۰]
  • ۲۰۱۲- مقام سوم انفرادی جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۲ در چین
  • ۲۰۱۳مقام سوم مشترک جوانان جهان ترکیه[۱۱]
  • عضو تیم ملی ایران در المپیاد شطرنج ۲۰۰۸ (میز چهار) و ۲۰۱۰ (میز سه)۲۰۱۲(میز سه) ۲۰۱۴و۲۰۱۶
  • ۲۰۱۴- مقام دوم انفرادی و سوم تیمی جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۴ در تبریز
  • ۲۰۱۵- مقام اول قهرمانی بانوان آسیا[۱۲]
  • ۲۰۱۶-مقام سوم دانشجویان جهان ابوظبی[۱۳]

منابع[ویرایش]

  1. "Mitra Hejazipour FIDE Chess Profile". ratings.fide.com (به انگلیسی). Retrieved 2019-09-20.
  2. «میترا حجازی پور، شطرنج باز ایرانی و مرضیه احمدی، تکواندوکار افغانستانی نشان ویژه مجلس فرانسه را گرفتند». بی‌بی‌سی فارسی. ۲۱ مهر ۱۴۰۲.
  3. رستم‌پور، مهدی (۱۲ دی ۱۳۹۸). «میترا حجازی‌پور از تیم ملی شطرنج ایران اخراج شد». radiofarda.com. رادیو فردا. بایگانی‌شده از اصلی در ۳ ژانویه ۲۰۲۰. دریافت‌شده در ۱۳ دی ۱۳۹۸.
  4. Wch U10 Girls 365chess.com
  5. http://chess-results.com، Dipl.Ing. Heinz Herzog -. «Chess-Results Server Chess-results.com - World Youth Chess Championship 2003 - Girls-10». chess-results.com. دریافت‌شده در ۲۰۱۶-۱۰-۰۵.
  6. میترا حجازی‌پور در رده دوم تا چهارم مشترک رده زیر ۱۲ سال دختران آسیا بایگانی‌شده در ۳۰ ژانویه ۲۰۱۲ توسط Wayback Machine وبگاه فدراسیون شطرنج جمهوری اسلامی ایران
  7. http://chess-results.com، Dipl.Ing. Heinz Herzog -. «Chess-Results Server Chess-results.com - 2nd Asian Indoor Games (Team Rapid Chess)». www.chess-results.com. دریافت‌شده در ۲۰۱۶-۱۰-۰۵.
  8. استاد فیده میترا حجازی پور بایگانی‌شده در ۲۴ سپتامبر ۲۰۱۵ توسط Wayback Machine وبگاه هیئت شطرنج استان خراسان رضوی
  9. مسابقات جهانی یونان: کسب مدال نقره جهانی توسط رعنا حکیمی فرد بایگانی‌شده در ۷ مارس ۲۰۱۶ توسط Wayback Machine وبگاه هیئت شطرنج استان اصفهان
  10. پایان مسابقات قهرمانی جوانان آسیا با نایب قهرمانی میترا حجازی پور بایگانی‌شده در ۱۲ ژوئن ۲۰۱۷ توسط Wayback Machine وبگاه صفحه شطرنج
  11. Mihailov، Anton. «FIDE World Junior Chess Championships 2013 Concluded». www.fide.com. دریافت‌شده در ۲۰۱۶-۱۰-۰۵.
  12. «میترا حجازی پور قهرمان شطرنج بانوان آسیا شد». همشهری آنلاین. ۱۱ اوت ۲۰۱۵. دریافت‌شده در ۱۴ اوت ۲۰۱۵.
  13. «Gabuzyan (M) & Ni Shiqun (W) top 14th WUC Chess». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۵ آوریل ۲۰۱۶. دریافت‌شده در ۲۰۱۶-۱۰-۰۵.

پیوند به بیرون[ویرایش]