موش‌ها و آدم‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
موش‌ها و آدم‌ها
جلد چاپ نخست
نویسنده(ها)جان اشتاین‌بک
طراح جلدراس مک‌دانلد
کشورایالات متحده
زبانانگلیسی
ناشرCovici Friede
تاریخ نشر
۱۹۳۷
شمار صفحات۱۸۷

موش‌ها و آدم‌ها (به انگلیسی: Of Mice and Men) رمان کوتاهی از جان استاین‌بک، برندهٔ جایزه نوبل ادبیات چاپ ۱۹۳۷ است. داستان سرگذشت غم‌انگیز دو کارگر مهاجر، جُرج میلتون و لِنی اسمال است که در رکود بزرگ آن روزگار در کالیفرنیا به دنبال یافتن کار به هر سمت و سویی روانه می‌شوند و در فکر دست و پا کردن مزرعه‌ای برای خودشان هستند. جان استاین‌بک به بهانهٔ معرفی این دو شخصیت تصویری روشن از زندگی کارگران فصلی و پاره‌وقت در مزارع و کشتزارها در دههٔ ۱۹۳۰ آمریکا به دست می‌دهد، تصویری که در عین شفافیت در توده‌ای از کسالت و غبار فرورفته است.

چکیده داستان[ویرایش]

جورج میلتون و لنی اسمال دو دوست هستند که با مهتری در اصطبل روزگار می‌گذرانند. آرزوی دیرین هر دویشان آن است که روزی جایی را بخرند و در آن خرگوش پرورش دهند. لنی از بچگی از نوازش چیزهای نرم خوشش می‌آید و زور بازوی بسیاری دارد ولی چندان باهوش نیست و کودن است. از همین رو دچار دردسر می‌شود، به‌ویژه هنگامی که زن پسر ارباب، کرلی، از او می‌خواهد تا موهایش را نوازش کند. لنی نخواسته زن بیچاره را می‌کشد و از ترس می‌گریزد. کرلی خشمگین با مردانش در پی یافتن و از پای درآوردن لنی راهی می‌شود. جرج هم به‌رغم سوگندش برای پشتیبانی از لنی در چنین درگیری‌هایی به گروه پیوسته در پی لنی راهی می‌شود. چون می‌بیند دوستش گیر افتاده و راه گریز ندارد با هفت تیر به گردنش شلیک می‌کند و او را می‌کشد.

مبنای داستان[ویرایش]

مبنای این داستان آموخته‌های زندگی استاین‌بک دربارهٔ زندگی مردان بی‌خانمان و دربدر در پی کارگری در اصطبل است. نام این داستان از سروده رابرت برنز برگرفته شده‌است. در این داستان همه به نوعی تنها هستند و آرزویشان را دست مایه‌ای برای فرار از این تنهایی قرار داده‌اند. در کتاب موش‌ها و آدم‌ها، به تعبیری از آرزوهای بر باد رفته آدم‌ها سخن می‌گوید. این کتاب در کنار شاهکار جان اشتاین بک یعنی کتاب خوشه‌های خشم، از پر مخاطب‌ترین آثار وی محسوب می‌شود. بر اساس این کتاب تاکنون چندین اقتباسی سینمایی ساخته شده‌است.

فیلم[ویرایش]

اجرای رادیویی در ایران[ویرایش]

این کتاب بر اساس ترجمهٔ سروش حبیبی توسط رادیو تهران در قالب نمایشنامه رادیویی سریالی در برنامه کتاب شب اجرا شده‌است.[۴]

منابع[ویرایش]

  1. Milestone, Lewis (1940-01-12), Of Mice and Men, Hal Roach Studios, retrieved 2022-02-23
  2. Mirlohi, Reza, Topoli, Aas Film, Badi' Studio, retrieved 2022-02-23
  3. Sinise, Gary (1992-10-02), Of Mice and Men, Metro-Goldwyn-Mayer (MGM), retrieved 2022-02-23
  4. موش‌ها و آدم‌ها. ترجمهٔ سروش حبیبی. نشرماهی. ۱۳۸۸. شابک ۹۷۸-۹۶۴-۲۰۹-۰۵۹-۴.