موزه پارینه‌سنگی زاگرس

مختصات: ۳۴°۱۹′۰۷″شمالی ۴۷°۰۴′۱۹″شرقی / ۳۴٫۳۱۸۶۱۱۵۱۹۵°شمالی ۴۷٫۰۷۱۹۰۴۹۲۸۴°شرقی / 34.3186115195; 47.0719049284
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
موزه پارینه‌سنگی زاگرس
Map
بنیان‌گذاری۲۰۰۷
مکانکرمانشاه، خیابان مدرس، تکیه بیگلر بیگی
گونهموزهٔ باستان‌شناسی (دورهٔ پارینه‌سنگی)
بنیان‌گذارفریدون بیگلری و علیرضا مرادی بیستونی
مالکاداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه

موزه پارینه سنگی زاگرس نام موزه‌ای تخصصی در زمینه پیش از تاریخ است که در ردیف موزه‌های تخصصی جهان قرار دارد،[۱] و به عنوان نخستین موزهٔ پارینه سنگی خاورمیانه شناخته می‌شود.[۲] این موزه در تکیه بیگلربیگی و خیابان مدرس شهر کرمانشاه قرار دارد که در سال ۱۳۸۶ توسط فریدون بیگلری (موزه ملی ایران) و علیرضا مرادی بیستونی (اداره کل میراث فرهنگی استان کرمانشاه) تأسیس شده‌است و شامل مجموعه‌ای از ابزار آلات سنگی و استخوان‌های انسان از دوره‌های پارینه سنگی در ایران و کشورهای دیگر را شامل می‌شود.

آثار[ویرایش]

قدیمی‌ترین اثری که در این موزه نگهداری می‌شود مربوط به ابزار سنگی‌ است که با قدمت نزدیک به یک میلیون سال که در کشف رود خراسان کشف شده‌است. همچنین در موزه مولاژهایی از جمجمه انسان نئاندرتال، انسان هوشمند، و تصاویر بازسازی شده از شکارچیان عصر سنگ نمایش داده می‌شود.[۳]

بخش‌ها[ویرایش]

این موزه از ۴ اتاق تشکیل شده‌است که آثاری از دوره‌های دیرینه‌سنگی و نوسنگی که بازه زمانی ۱۰۰ هزار سال تا ۸ هزار سال پیش را دربردارد. در اتاق اول مستندی در مورد ابزار‌آلات سنگی و این که چگونه انسان‌های نخستین این ابزار را درست می‌کردند وجود دارد و همچنین نخستین مولاژ ساخته شده از انسان نئاندرتال در ایران و خاورمیانه در این قسمت موزه قرار دارد.[۱][۴] اتاق دوم، به استخوان‌های انسان‌ها و حیوانات در منطقه باستان‌شناسی زاگرس و همچنین چندین جمجمهٔ انسان در مناطق معروف باستان‌شناسی از اروپا و خاور نزدیک و همچنین مجموعه فسیل‌های غار وزمه که اهمیت ویژه‌ای دارد اختصاص پیدا کرده‌است. اتاق سوم، که ابزار‌آلات سنگی مربوط به دورهٔ دیرینه‌سنگی از مناطق باستان‌شناسی مختلفی مثل کشف‌رود،[پ ۱] گنج پر[پ ۲] و شیواتو[پ ۳] را شامل می‌شود؛ و در اتاق چهارم هم ابزارهای سنگی و استخوان‌های حیوانات مربوط به اواخر عصر سنگ و نوسنگی وجود دارد.

انتقال به پایگاه بیستون[ویرایش]

در ۹ خرداد ۱۴۰۰ صامت اجرایی مدیر پایگاه جهانی بیستون از انتقال موزهٔ پارینه‌سنگی زاگرس به پایگاه بیستون در آینده خبر داد. به گفتهٔ وی به دلیل وجود پنج غار مرتاریک، مر‌آفتاو، مر‌دو در، مرخر، غار شکارچیان و غار تاریک مربوط به دورهٔ پارینه‌سنگی در مجموعهٔ بیستون محیط بهتری برای نگهداری اشیای این موزه وجود دارد.[۵]

نگارخانه[ویرایش]

جستارهای وابسته[ویرایش]

یادداشت‌ها[ویرایش]

  1. Kashafrud
  2. Ganj Par
  3. Shiwatoo

پانویس[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ مجله هنری طاووس بایگانی‌شده در ۵ مارس ۲۰۱۶ توسط Wayback Machine بازدید در ۶ ژوئیه ۲۰۱۰
  2. «اولین موزه پارینه سنگی خاورمیانه در کرمانشاه میزبان گردشگران نوروزی است». مردم سالاری. ۱۵ اسفند ۱۳۸۶. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۶ فوریه ۲۰۱۰. دریافت‌شده در ۶ اکتبر ۲۰۱۰.
  3. "نمایش انسان نئاندرتال در موزه پارینه‌سنگی کرمانشاه" (به انگلیسی). جام جم آنلاین. ۲۱ مهر ۱۳۸۸. Retrieved 16 September 2010. {{cite web}}: Check date values in: |تاریخ= (help)
  4. خبرگزاری فرهنگی-اجتماعی میراث آریا بایگانی‌شده در ۱۱ مه ۲۰۱۱ توسط Wayback Machine بازدید در ۶ ژوئیه ۲۰۱۰
  5. خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): موزۀ پارینه‌سنگی مجموعه جهانی بیستون راه‌اندازی می‌شود، نوشته‌شده در ۹ خرداد ۱۴۰۰؛ بازدید در ۹ خرداد ۱۴۰۰.