مرد بله‌گو

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
مرد بله‌گو
کارگردانپیتون رید
تهیه‌کنندهریچارد دی زانوک
بازیگرانجیم کری
زویی دشانل
بردلی کوپر
ترنس استامپ
دنی مسترسون
جان مایکل هیگینز
تاریخ‌های انتشار
۱۹ دسامبر ۲۰۰۸
مدت زمان
۱۰۴ دقیقه
کشورآمریکا
زبانانگلیسی
هزینهٔ فیلم۷۰٬۰۰۰٬۰۰۰ دلار
فروش گیشه۲۲۵٬۹۹۰٬۹۷۸ دلار

مرد بله‌گو (به انگلیسی: Yes Man) فیلمی است کمدی به کارگردانی پیتون رید که در سال ۲۰۰۸ ساخته شد. این فیلم بر اساس کتابی به همین نام که دنی والاس آن را در سال ۲۰۰۵ نگاشت ساخته شود. در این فیلم جیم کری نقش اول را ایفا می‌کند.

ترجمه نام[ویرایش]

نام اصلی فیلم در زبان انگلیسی یِس‌مَن (به انگلیسی: Yes Man) است و در رسانه‌های فارسی‌زبان، به نام‌های مختلفی ترجمه‌شده‌است. «بله‌قربان‌گو»،[۱][۲] «مرد بله‌قربان‌گو»،[۳] «مرد بله‌گو»،[۴] «آقای بله»،[۵] «آقای بله‌گو»،[۵] «آقای بله‌بله‌گو»[۶] از ترجمه‌های فارسی نام هستند.

داستان فیلم[ویرایش]

کارل مردی ست که به هرچیزی که سر راهش می‌رسد با دیدی منفی گرایانه «نه» می‌گوید. تا اینکه به پیشنهاد دوستش تصمیم می‌گیرد تا در یک همایش با نام «مرد پاسخ‌های مثبت» شرکت کند. هر کس از او درخواستی داشت می‌گفت بله در این مرحله از زندگی او به دستاوردهای خوبی رسید کارل دوستان زیادی پیدا کرد و به همه کمک می‌کرد کارل دیگر یک انسان خوبی شد.

بازخورد[ویرایش]

برداشت ضدایرانی بودن[ویرایش]

در فیلم، کارل (با بازی جیم کری) با ایمیلی از یک سایت همسریابی به نام Persian Wife Finder روبرو می‌شود و پس از ثبت‌نام در آن، از یک زن ایرانی به نام فرنوش درخواست دوستی دریافت می‌کند. دو نفر در یک رستوران با هم ملاقات می‌کنند که فرنوش در آن حجابی صورتی‌رنگ و کمیک به‌سر دارد. کارل بعداً توسط اف‌بی‌آی به اتهام برنامه‌ریزی به اقدام عملیات‌های تروریستی دستگیر می‌شود و مأموران عکس‌های فرنوش و کارل را به عنوان یکی از مدارک جرم به وی نشان می‌دهند. نیما اکبرپور، وبلاگ‌نویس و روزنامه‌نگار ایرانی در وبلاگ خود می‌نویسد «توی این فیلم زن‌های ایرونی رو طوری نشون دادن که انگار برای رفتن از ایران حاضرن به هر ازدواجی بله بگن» و سایت فردانیوز می‌نویسد که سازندگان با شخصیت «ساده، کودن و کمی بی‌قیدوبند» فرنوش به تمسخر زنان ایرانی پرداخته‌اند.[۴][۷]

منابع[ویرایش]

  1. «آمار فروش هفته: جیم کری در صدر». دنیای اقتصاد (۱۶۹۶): ۳۲. ۲ دی ۱۳۸۷.
  2. «جیم کری با "بله قربان گو" در صدر قرار گرفت». آفتاب (به نقل از خبرگزاری مهر). ۱ دی ۱۳۸۷. دریافت‌شده در ۳۰ آذر ۱۳۹۳.
  3. «جیم کری با «پنگوئن‌ها» به سینما می‌رود». ایسنا. ۲۹ خرداد ۱۳۹۰. دریافت‌شده در ۳۰ آذر ۱۳۹۳.
  4. ۴٫۰ ۴٫۱ «توهین به فرهنگ ایرانی در هالیوود ادامه دارد؛ تمسخر زن ایرانی در "مرد بله گو"». فردانیوز. ۲۳ دی ۱۳۸۷. دریافت‌شده در ۳۰ آذر ۱۳۹۳.
  5. ۵٫۰ ۵٫۱ امیرسلیمانی، آرینا (۱۰ بهمن ۱۳۸۷). «فیلم روز ♦ سینمای جهان». روزآنلاین. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۱ دسامبر ۲۰۱۴. دریافت‌شده در ۳۰ آذر ۱۳۹۳.
  6. «"آقای بله بله گو" نهم دسامبر اکران شد». آفتاب (به نقل از ایسکانیوز). ۲۴ آذر ۱۳۸۷. دریافت‌شده در ۳۰ آذر ۱۳۹۳.
  7. اکبرپور، نیما (۱۵ دی ۱۳۸۷). «آیا فیلم «مرد بله‌گو» سیصد جدیدی خواهد شد؟». عصیان، دست‌نوشته‌های نیما اکبرپور. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۴ سپتامبر ۲۰۱۵. دریافت‌شده در ۳۰ آذر ۱۳۹۳.

مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا. «Yes Man». در دانشنامهٔ ویکی‌پدیای انگلیسی، بازبینی‌شده در ۵ آگوست ۲۰۱۱.

پیوند به بیرون[ویرایش]