مارک ویلموتس

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
مارک ویلموتس
اطلاعات شخصی
نام کامل مارک روبرت ویلموتس
زادروز ۲۲ فوریهٔ ۱۹۶۹ ‏(۵۵ سال)
زادگاه ژودوآنی، بلژیک
قد ۱٫۸۴ متر
پست هافبک هجومی
باشگاه‌های جوانان
۱۹۸۰–۱۹۸۵ سی‌اس ژودوآنی
۱۹۸۵–۱۹۸۷ سنت ترویدنس
باشگاه‌های حرفه‌ای*
سال‌ها باشگاه‌ها بازی (گل)
۱۹۸۷–۱۹۸۸ سنت ترویدنس ۳۰ (۹)
۱۹۸۸–۱۹۹۱ مشلان ۸۷ (۲۲)
۱۹۹۱–۱۹۹۶ استاندارد لیژ ۱۳۶ (۶۷)
۱۹۹۶–۲۰۰۰ شالکه ۰۴ ۱۰۴ (۲۱)
۲۰۰۰–۲۰۰۱ بوردو ۳۰ (۸)
۲۰۰۱–۲۰۰۳ شالکه ۰۴ ۳۴ (۶)
مجموع ۴۲۱ (۱۳۳)
تیم ملی
۱۹۸۶–۱۹۸۷ زیر ۱۹ سال بلژیک ۹ (۳)
۱۹۸۷–۱۹۸۹ زیر ۲۱ سال بلژیک ۹ (۶)
۱۹۹۰–۲۰۰۲ بلژیک ۷۰ (۲۸)
دوران مربیگری
۲۰۰۴–۲۰۰۳ شالکه ۰۴ (موقت)
۲۰۰۴–۲۰۰۵ سنت ترویدنس
۲۰۰۹–۲۰۱۲ بلژیک (دستیار)
۲۰۱۲–۲۰۱۶ بلژیک
۲۰۱۷ ساحل عاج
۲۰۱۹ ایران
۲۰۲۱–۲۰۲۲ الرجا
  • تعداد بازی‌ها و گل‌ها فقط مربوط به بازی‌های لیگ داخلی است.

مارک روبر ویلموتس (انگلیسی: Marc Robert Wilmots، زادهٔ ۲۲ فوریهٔ ۱۹۶۹) بازیکن سابق و مربی فوتبال اهل بلژیک است. وی از ۸ خرداد ۱۳۹۸ رسماً هدایت تیم ملی فوتبال ایران را برعهده گرفت اما در آذر ۱۳۹۸ با فسخ قرارداد از تیم ایران جدا شد.

زندگی شخصی[ویرایش]

او در سال ۱۹۹۶ با «کاترین لامبیتس»، دختر رئیس باشگاه فوتبال سنت ترویدنس، ازدواج کرد و صاحب سه فرزند به نام‌های «مارتین»، «رنو» و «آتنا لنا» شد که از این بین، رنو و مارتین بازیکن فوتبال شدند. او به سه زبان فرانسوی، آلمانی و هلندی مسلط است.

دوران بازی[ویرایش]

ویلموتس اولین بازی ملی‌اش را برای تیم ملی فوتبال بلژیک در تاریخ ۲۶ مه ۱۹۹۰ میلادی مقابل تیم ملی فوتبال رومانی انجام داد. او در ۷۰ بازی ملی حضور داشت و جمعاً ۴۹۴۷ دقیقه برای تیم ملی فوتبال بلژیک به میدان رفت. مارک ویلموتس آخرین بازی ملی خود را در تاریخ ۱۷ ژوئن ۲۰۰۲ میلادی در برابر تیم ملی فوتبال برزیل انجام داد. وی در بازی‌های ملی‌اش ۲۹ گل به ثمر رساند.[۱]

دوران مربیگری[ویرایش]

ویلموتس برای اولین بار در سمت مربیگری به صورت موقت (تنها ۸ بازی) در باشگاه شالکه ۰۴ منصوب شد؛ اما اولین دورهٔ سرمربیگری رسمی او در فصل ۲۰۰۵–۲۰۰۴ با باشگاه فوتبال سنت ترویدنس رقم خورد.

تیم ملی فوتبال بلژیک[ویرایش]

در فصل بعد، مارک ویلموتس به عنوان دستیار سرمربی روی نیمکت تیم ملی فوتبال بلژیک نشست[۲] و تا سال ۲۰۱۲ به همین عنوان خود مشغول بود که سرانجام در سال ۲۰۱۲ جایگزین ژرژ لیکنز شد و رسماً به عنوان سرمربی تیم ملی بلژیک انتخاب شد.

او با تیم ملی بلژیک در جام جهانی فوتبال ۲۰۱۴ توانست با سه پیروزی در مرحله گروهی مقابل تیم‌های الجزایر، کره جنوبی و روسیه به عنوان صدرنشین با اقتدار صعود کند و در مرحله یک‌هشتم نهایی با گل‌های کوین دی بروینه و روملو لوکاکو توانست ایالات متحده آمریکا را حذف کند اما در مرحله یک چهارم نهایی مغلوب تیم ملی آرژانتین شد.

جام ملت‌های اروپا ۲۰۱۶ پایان کار ویلموتس در تیم ملی بلژیک بود؛ در این جام بلژیک در مرحله گروهی به عنوان تیم دوم صعود کرد و در مرحله یک‌هشتم نهایی با ۴ گل تیم ملی مجارستان را کنار زد اما در مرحله یک چهارم نهایی مغلوب تیم ملی ولز شد و همین کافی بود تا ویلموتس از تیم ملی کشورش اخراج شود.[۳]

تیم ملی فوتبال ساحل عاج[ویرایش]

او در سال ۲۰۱۷ به عنوان سرمربی تیم ملی فوتبال ساحل عاج انتخاب شد اما از صعود به جام جهانی فوتبال ۲۰۱۸ بازماند و از این تیم در همان سال جدا شد.[۴]

تیم ملی فوتبال ایران[ویرایش]

پس از حدود دو سال دوری از سمت مربیگری در میدان‌های حرفه‌ای فوتبال؛ سرانجام در ۲۹ مه ۲۰۱۹ وی رسماً به عنوان سرمربی جدید تیم ملی ایران منصوب و جانشین کارلوس کی‌روش شد.[۵] او وحید هاشمیان را به عنوان دستیار خود در تیم ملی ایران انتخاب کرد.[۶]

در اولین بازی خود روی نیمکت تیم ملی ایران به عنوان سرمربی، در وزشگاه آزادی در دیداری دوستانه به مصاف تیم ملی سوریه رفت که این بازی با نتیجه ۵–۰ به سود ایران به پایان رسید [۷] تا او شروع خوبی روی نیمکت ایران داشته باشد. تیم ملی ایران در مسابقات مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر با مربیگری او در بازی با هنگ کنگ ۲–۰ و مقابل کامبوج با نتیجه پرگل ۱۴–۰ پیروز شد ولی در بازی با بحرین ۱–۰ و در بازی بعد درمقابل عراق ۲–۱ شکست خورد و همین باعث انتقادهای شدید به سوی او شد که در نتیجه در ۴ دسامبر ۲۰۱۹ فدراسیون فوتبال ایران قرارداد با او را فسخ کرد. هر چند ادعا می‌شود که او در تاریخ ۱۴ آذر ۱۳۹۸ یکطرفه قرارداد خود را با تیم ملی فوتبال ایران فسخ نمود.

قرارداد با تیم ملی فوتبال ایران[ویرایش]

پس از فسخ قرارداد و جدایی وی از تیم ملی فوتبال ایران، نحوه انعقاد و مبلغ قرارداد وی مورد بحث قرار گرفت و پس از یک جنجال رسانه ای گسترده، بسیاری از کارشناسان فوتبال و نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرارداد مارک ویلموتس را مبهم و قابل بررسی دانستند.[۸][۹][۱۰] حتی عده‌ای از نمایندگان مجلس این قرارداد را به عنوان یک فساد بزرگ اقتصادی مطرح کردند و سازمان بازرسی کل کشور نیز اعلام کرد که قرارداد سرمربی بلژیکی با فدراسیون فوتبال ایران را بررسی خواهد کرد.[۱۱][۱۲][۱۳]

لقب‌ها[ویرایش]

در ابتدای دوران بازی اش به او لقب «جنگنده دانگلبرگ» را دادند؛ و پس از پیوستنش به شالکه او را «ویلی» خطاب میکردند.[۱۴] همچنین در ایران، از او به عنوان «سناتور» یاد کردند چرا که او ترجیح داد پس از پایان دوران بازی در فوتبال، وارد سیاست شود و در انتخابات فدرال بلژیک در سال ۲۰۰۳ او که عضوی از حزب محافظه کار فرانسوی‌زبانِ جنبش اصلاح طلب بلژیک بود، به عنوان سناتور پارلمان انتخاب شد و در نهایت در سال ۲۰۰۵ در حرکتی اعتراضی از سمت خود استعفا کرد.[۱۵][۱۶][۱۷][۱۸][۱۹]

افتخارات[ویرایش]

مارک ولیتموس در حال تمرین دادن تیم ملی بلژیک ۱ ژانویه ۲۰۰۶

بازیکن[ویرایش]

مشلان
استاندارد لیژ
شالکه ۰۴
انفرادی

مربی[ویرایش]

انفرادی

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. «Marc Wilmots». Royal Belgian Football Association. دریافت‌شده در ۳۰ ژوئن ۲۰۱۳.
  2. «Principeakkoord KBVB - Wilmots». web.archive.org. ۲۰۱۱-۰۹-۲۷. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۷ سپتامبر ۲۰۱۱. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۶-۱۲.
  3. maj. «Marc Wilmots is niet langer coach Rode Duivels». De Standaard (به هلندی). دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۶-۱۲.
  4. «Marc Wilmots leaves Ivory Coast coaching job» (به انگلیسی). ۲۰۱۷-۱۱-۱۵. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۶-۱۲.
  5. «قرارداد ویلموتس تا پایان جام جهانی ۲۰۲۲ امضا شد». ایرنا. ۲۰۱۹-۰۵-۲۹. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۵-۲۹.
  6. «وحید هاشمیان دستیار ویلموتس شد». خبرآنلاین. ۲۰۱۹-۰۵-۲۹. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۶-۰۷.
  7. "Iran vs. Syria - Football Match Commentary - June 6, 2019 - ESPN". ESPN.com (به انگلیسی). Retrieved 2019-06-07.
  8. «فاجعه بارترین قرارداد تاریخ ورزش ایران /جزئیات قرارداد ویلموتس». www.asriran.com. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۶-۱۸.
  9. «افشای کامل رقم قرارداد ویلموتس؛ ۳ ساله به مبلغ ۸ میلیون یورو!». ایسنا. ۲۰۲۰-۰۳-۰۹. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۶-۱۸.
  10. «مقصران، هزینه قرارداد ویلموتس را پرداخت کنند». خبرآنلاین. ۲۰۲۰-۰۶-۱۷. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۶-۱۸.
  11. «قرارداد ویلموتس ویژه بررسی می‌شود». ایمنا. ۲۰۲۰-۰۶-۱۳. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۶-۱۸.
  12. «قرارداد سرمربی سابق تیم ملی ایران». www.entekhab.ir. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۶-۱۸.
  13. «وجود تبانی در قرارداد ویلموتس با فدراسیون فوتبال نهادهای نظارتی با شبکه فساد در ورزش برخورد می‌کنند؟!». kayhan.ir. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۶-۱۸.
  14. "Marc Wilmots". Wikipédia (به فرانسوی). 2019-05-15.
  15. «آیا خوک جنگی می‌تواند همان چیزی باشد که تیم‌ملی فوتبال می‌خواهد؟». پایگاه خبری تحلیلی مثلث | درک تازه ای از واقعیت. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۵-۱۶.
  16. «با مهم‌ترین گزینه هدایت تیم ملی ایران آشنا شوید:». ورزش سه. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۵-۱۶.
  17. فرارو، Fararu | (۱۳۹۸/۰۲/۲۵–۲۲:۲۵). «استقبال گرم از». fa. دریافت‌شده در 2019-05-16. تاریخ وارد شده در |تاریخ= را بررسی کنید (کمک)
  18. «خوک جنگی، گاومیش دانگلبرگ یا سیاستمدار و سرمربی ناموفق؛». رکنا. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۵-۱۶.
  19. ««خوک جنگی» سرمربی تیم ملی فوتبال ایران می‌شود». رادیو فردا. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۵-۱۶.
  20. "Wilmots verkozen tot Coach van het Jaar". Het Laatste Nieuws (به هلندی). 22 دسامبر 2013. Archived from the original on 29 May 2014. Retrieved 29 May 2014.
  21. "Rode Duivels zijn grote slokop op Sportgala" (به هلندی). Sporza. 14 دسامبر 2014. Archived from the original on 14 December 2014. Retrieved 14 December 2014.
  22. "Globe Soccer Awards: le triplé pour le Barça, le doublé pour New York City". L'Équipe. 27 December 2015. Archived from the original on 1 July 2016. Retrieved 27 December 2015.