قطعنامه ۶۸/۲۶۲ مجمع عمومی سازمان ملل متحد

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
  کشورهای موافق
  کشورهای مخالف
  رای بیطرف
  غایب در زمان رای گیری
  کشورهای غیر عضو در سازمان ملل

قطعنامه ۶۸/۲۶۲ مجمع عمومی سازمان ملل متحد در ۲۷ مارس سال ۲۰۱۴ در شصت و هشتمین جلسه این مجمع در واکنش به مداخله نظامی روسیه در اوکراین با نام "تمامیت ارضی اوکراین" با رای مثبت ۱۰۰ نفر از اعضا تصویب شد و بر اساس آن، کشورهای مجمع عمومی که به این قطعنامه رای مثبت داده‌اند خود را متعهد به شناسای مرزهای اوکراین با مرزهای بین‌المللی ثبت شده می‌دانند و مداخله نظامی روسیه در اکراین را محکوم می‌کنند. این قطعنامه الزام‌آور نیست.

این قطنامه توسط کشورهای کانادا، کاستاریکا، آلمان، لیتوانی، لهستان و اوکراین ارائه شد.[۱] ۱۱ کشور به آن، رای منفی، ۵۸ کشور رای ممنتع و ۲۴ کشور در هنگام رای‌گیری غایب بودند. پس از تصویب این قطعنامه، ۷ بار در جلسه شورای امنیت سازمان ملل متحد تلاش شد تا مداخله روسیه محکوم شود اما با وتوی روسیه این تلاش‌ها ناموفق بودند.[۲]

واکنش روسیه[ویرایش]

در در ۲۸ مارس ۲۰۱۴ روسیه اعلام کرد که این قطعنامه نقشی معکوس برای کشورهای پیشنهاد دهنده دارد و کشورهای غربی را متهم کرد که با تهدید، سعی در کسب رای مثبت اعضا دارند.[۳]

منابع[ویرایش]

  1. "UN General Assembly adopts resolution affirming Ukraine's territorial integrity". Xinhua. 28 March 2014. Retrieved 30 March 2014.
  2. "Backing Ukraine's territorial integrity, UN Assembly declares Crimea referendum invalid". UN. 27 March 2014. Retrieved 30 March 2014.
  3. "Russia criticizes U.N. resolution condemning Crimea's secession". Reuters. 28 March 2014. Archived from the original on 24 September 2015. Retrieved 30 March 2014.