قارص

مختصات: ۴۰°۳۷′ شمالی ۴۳°۶′ شرقی / ۴۰٫۶۱۷°شمالی ۴۳٫۱۰۰°شرقی / 40.617; 43.100
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
قارص
قارس
Kars
قارص در ترکیه واقع شده
قارص
قارص
مختصات: ۴۰°۳۷′ شمالی ۴۳°۶′ شرقی / ۴۰٫۶۱۷°شمالی ۴۳٫۱۰۰°شرقی / 40.617; 43.100
کشور ترکیه
ناحیهآناتولی شرقی
استانقارص
مدیریت
 • شهردارآیهان بیلگن (حزب دموکراتیک خلق‌ها)
مساحت
 • شهر۲٬۳۴۷ کیلومتر مربع (۹۰۶ مایل مربع)
بلندی
۱۷۶۸ متر (۵۸۰۱ پا)
جمعیت
 (۲۰۰۷)
 • شهر۷۶٬۹۹۲
 • کلان‌شهری
۱۱۰٬۴۴۳
منطقه زمانییوتی‌سی ۲+ (EET)
 • تابستانی (DST)یوتی‌سی ۳+ (EEST)
پیش‌شماره(های) تلفن۰۴۷۴
کد پلاک۳۶
وبگاه

قارص (به ترکی استانبولی: Kars، به ارمنی: Կարս، به کردی: qares، به آذری: Qars) شهری است در شمال شرقی ترکیه که مرکز استان قارص می‌باشد. شهر قارص پیش از این مرکز شهرستان سنجق از استان ارزروم بود.

شهر باستانی آنی واقع در استان قارص ترکیه در فهرست میراث جهانی سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی سازمان ملل متحد «یونسکو» به ثبت رسیده‌است.[۱]

تاریخچه[ویرایش]

در سده‌های میانه[ویرایش]

در سده ۱۰ میلادی ناحیه قارص تشکیل یکی از پادشاهی‌های ارمنی به نام پادشاهی باگراتونی را می‌داد.

بعدها قارص توسط سلجوقیان، در سده سیزدهم توسط مغول‌ها و در ۱۳۸۷ توسط تیمور لنگ اشغال شد. همچنین نبرد قارص جنگی بود از سری جنگ‌های صفویان و عثمانی بین سال‌های ۱۵۳۲ و ۱۵۵۵ میلادی که در ۲۷ اوت ۱۵۴۸ میلادی روی داد. پس از آن این شهر تا سال ۱۸۷۷ در دست عثمانیان بود. ارگی که توسط سلطان مراد سوم عثمانی ساخته شده بود توانست در برابر محاصره لشکر ایران در سال ۱۷۳۱ به فرماندهی نادر شاه و بعدها در برابر حملات روسیه دوام بیاورد.

حکومت روسیه[ویرایش]

این شهر در «نبرد قارص» در جنگ روسیه و عثمانی در ۱۸۷۷–۷۸ به شدت شکست خورد و با عقد قرارداد سن استفانو به روسیه پیوسته شد.

تاریخ اخیر[ویرایش]

تا این‌که پس از سقوط شاهنشاهی تزار و قرارداد برست-لیتوسک در ۱۹۱۸ طی ماجراهایی خونین که باعث کوچ تعداد زیادی از اهالی این منطقه با شهرهای مجاور از جمله باکو و تبریز گردید به امپراتوری عثمانی واگذار شد. امروزه نوادگان این افراد در این شهرها به نام زادگاهشان معروف هستند! البته در اثر اشتباهی که در موقع صدور شناسنامه در ایران رخ داده به جای کلمه صحیح قارص کلمه اشتباه قارس درج گردیده‌است.

قارص در فرهنگ عامیانه[ویرایش]

ارگ قارص

منابع[ویرایش]