فوتبال برتر

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
فوتبال برتر
ژانرفوتبالی
سازندهسیدمهدی هاشمی
توسعه‌دهندهشبکه سه سیما
مجریکنونی:
تحلیلی:
محمدحسین میثاقی (۱۳۹۸–اکنون)

پخش مسابقه:
محمدرضا احمدی (۱۳۹۹–اکنون)

سابق:
پخش مسابقه:
جواد خیابانی (۱۳۸۰–۱۳۹۳)
مزدک میرزایی (۱۳۹۳–۱۳۹۴)
پیمان یوسفی (۱۳۹۴–۱۳۹۶)
محمد سیانکی (۱۳۹۶)
جواد خیابانی(۱۳۹۶–۱۳۹۷)
محمدحسین میثاقی (۱۳۹۷–۱۳۹۹)
صداپیشگان
راوی
  • محمدحسین میثاقی
  • حامد راستگو
  • احسان خراسانی
  • عرفان کرمی
  • محسن اخوان فر
  • شایان مرادی‌نسب
  • بهنام مهدی‌زاده
  • امید ملامحمدی
سازنده موسیقی متنموسیقی فوتبال برتر
آهنگ آغازتیتراژ فوتبال برتر
کشور سازندهایران
زبان اصلیفارسی
شمار فصل‌هاپخش مسابقه: ۲۳
تحلیلی: ۶
تولید
تهیه‌کنندهسیدمهدی هاشمی
دوربینچند دوربین
مدت۱۲۰–۱۵۰ دقیقه (پخش مسابقه)
۱۶۰–۲۰۰ دقیقه (تحلیلی)
تولیدکنندهگروه ورزش شبکه سه
پخش
شبکهٔ اصلیشبکه سه
فرمت تصویر۱۰۸۰پی (اچ‌دی‌تی‌وی)
فرمت صداای‌ای‌سی
انتشار اولیهپخش مسابقه: ۱۱ آبان ۱۳۸۰، تحلیلی: ۱۱ فروردین ۱۳۹۸ –
اکنون
پیوندهای بیرونی
وبگاه

فوتبال برتر یک برنامه تلویزیونی زنده فوتبالی است، که برنامه پخش مسابقه آن در روز بازی‌های پرسپولیس، استقلال و تیم ملی فوتبال ایران، ۱۵ تا ۳۰ دقیقه قبل از شروع بازی و برنامه تحلیلی هر هفته دوشنبه ساعت ۲۲:۳۰ از شبکه سه پخش می‌شود.این برنامه رسماً برای شبکه قزوین است و در اصل صاحب این برنامه مردم قزوین هستند.این برنامه که به تهیه‌کنندگی مهدی هاشمی و اجرای محمدحسین میثاقی در برنامه تحلیلی[۱] و محمدرضا احمدی در برنامه پخش مسابقه[۲][۳][۴] پخش می‌شود، به بررسی اتفاقات و حواشی پیرامون فوتبال ایران می‌پردازد. در این برنامه معمولاً مسابقات لیگ برتر خلیج فارس، جام حذفی فوتبال ایران، سوپر جام فوتبال ایران، مسابقات تیم‌های ایرانی در لیگ قهرمانان آسیا و بازی‌های تیم ملی فوتبال ایران پوشش داده می‌شود.[۵][۶]

برنامه تحلیلی فوتبال برتر برای اولین بار در ۱۱ فروردین ۱۳۹۸ پخش شد و پس از چند هفته، با پایان فصل ۹۸–۱۳۹۷ سری اول آن به‌پایان رسید تا سری دوم آن با بخش‌های جدید از ۴ شهریور ۱۳۹۸ روی آنتن رفت. سری سوم برنامه تحلیلی با تغییرات گرافیکی و دکور و اضافه شدن بخش‌های جدید از ۱۲ آبان ۱۳۹۹ روی آنتن رفت.

پیشینه[ویرایش]

فوتبال برتر در سال ۱۳۸۰ توسط مهدی هاشمی بنیانگذاری شد. اولین قسمت این برنامه در ۱۱ آبان ۱۳۸۰ پخش شد. از ۱۱ فروردین ۱۳۹۸ برنامه تحلیلی فوتبال برتر با رویکرد بررسی فوتبال ایران به‌جای برنامهٔ ۹۰ روی آنتن رفت.

ویژگی‌ها[ویرایش]

پخش[ویرایش]

برنامه پخش مسابقه فوتبال برتر در روز بازی‌های استقلال، پرسپولیس و تیم ملی فوتبال ایران، ۱۵ دقیقه قبل از شروع بازی روی آنتن می‌رود. برنامه تحلیلی فوتبال برتر هر دوشنبه ساعت ۲۲:۳۰ پخش می‌شود.[۷]

اجرا[ویرایش]

محمدحسین میثاقی مجری برنامه تحلیلی و محمدرضا احمدی مجری برنامه پخش مسابقه فوتبال برتر هستند. جواد خیابانی، پیمان یوسفی، مزدک میرزایی و محمد سیانکی از مجریان سابق برنامه پخش مسابقه فوتبال برتر هستند.

درون‌مایه[ویرایش]

روند برنامه[ویرایش]

برنامه فوتبال برتر هر هفته به مرور و تحلیل رویدادهای مرتبط با فوتبال ایران می‌پردازد. به‌طور معمول، این برنامه به پخش خلاصه بازی‌های لیگ برتر فوتبال ایران، جام حذفی و کارشناسی داوری بازی‌ها می‌پردازد. قسمت‌هایی از برنامه نیز به بررسی حواشی مرتبط با فوتبال ایران اختصاص دارد.

بخش‌های برنامه[ویرایش]

  • آنچه خواهید دید:

بخش اول برنامه خلاصه‌ای از آنچه که قرار است بینندگان در برنامه ببینند را نشان می‌دهد.

  • پخش خلاصه بازی‌ها:

در این بخش صحنه‌های مهم بازی‌ها به‌همراه مصاحبه بازیکنان و مربیان پخش می‌شود. در حین پخش صحنه‌های مهم بازی، ترکیب بازیکنان و آمار بازی در گوشه تصویر، و آنالیز فنی بازی نمایش داده می‌شود.

  • بخش کارشناسی:

در این برنامه هر هفته چهار کارشناس داوری (سعید مظفری‌زاده، علی خسروی، احمد صالحی و رسول فروغی) به‌صورت آنلاین دربارهٔ بازی‌ها اظهار نظر می‌کنند.

  • میهمان:

در هر قسمت از برنامه، مربیان و بازیکنان و مدیران باشگاه‌ها به برنامه دعوت می‌شوند و دربارهٔ مسائل مختلف با مجری به گفتگو می‌پردازند.

  • نوستالژی:

در بخش نوستالژی یا خاطره‌انگیز، با یک بازیکن سابق از تیمی مطرح، در مورد یک یا چند بازی خاطره‌انگیز او و تیمش صحبت می‌شود.

  • کارت سبز:

این بخش به اتفاقات خوب هفته می‌پردازد و سعی در فرهنگ‌سازی بین هواداران تیم‌های لیگ برتر دارد.

  • پرونده ویژه:

در این بخش دربارهٔ اتفاقات ویژه، مهم و تأثیرگذار در فوتبال ایران در هفته‌ای که گذشت صحبت می‌شود.

  • مستندهای موضوعی:

در این برنامه به تناسب اتفاقات هفته گذشته (یا آینده) مستندهایی کوتاه و با متنی ادبی پخش می‌شود. معمولاً این مستندها علاوه‌بر موضوعات فوتبالی، دربرگیرنده موضوعات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی هم می‌شوند.

حواشی[ویرایش]

جایگزینی با ۹۰[ویرایش]

در فروردین ۱۳۹۸ شایعاتی مبنی‌بر جایگزینی این برنامه با برنامه ۹۰ منتشر شد. همچنین در یکشنبه ۱۱ فروردین ۱۳۹۸ ویژه‌برنامه شهرآورد نودم تهران (با نام شبه نود) در فوتبال برتر روی آنتن رفت که شکل و شمایلی شبیه به ۹۰ داشت. در پی این اتفاق برخی کارشناسان فوتبال این برنامه را تحریم کردند و حاضر به حضور در برنامه نشدند.[۸] کاربران توییتر نیز با برپا کردن هشتگ #نه_به_حذف_عادل، با پخش این برنامه مخالفت کردند.[۹] برخی از هواداران عادل فردوسی‌پور هم محمدحسین میثاقی را به‌دلیل قبول کردن اجرا در برنامه جایگزین ۹۰ و جایگزینی با عادل فردوسی‌پور، خائن خواندند. امّا این برنامه موافقانی نیز داشت. کاربران توییتریِ موافق، با استناد به نداشتن حاشیه‌سازی زرد و دخالت سیاسیون در فوتبال برتر، با جایگزینی این برنامه با نود موافقت کردند.[نیازمند منبع] میثاقی در واکنش به این حواشی گفت:

تنها چیزی که ما به آن اهمیت نمی‌دهیم، بازخوردهای هدفمندی است که این روزها انجام می‌شود و در آنها هم غرض وجود دارد. ما این واکنش‌ها را از یک گوش می‌گیریم و از گوش دیگر در می‌کنیم. روی پسرم بتوانم تأثیر بگذارم برایم کافی است؛ به فوتبال ایران چکار دارم؟ من یک مجری ساده‌ام و به ما می‌گویند اعلام کن فلان آیتم قرار است پخش شود و ما هم می‌گوییم چشم.[۱۰]

در نهایت در فروردین ۱۳۹۸ این برنامه رسماً جایگزین ۹۰ شد.[۱۱]

نشان‌واره‌ها[ویرایش]

فهرست مسابقات[ویرایش]

در جدول زیر، فهرست مسابقاتی که از برنامه فوتبال برتر پخش می‌شود، قرار داده شده.

کشور نام مسابقات لوگو
 ایران لیگ برتر خلیج فارس |
جام حذفی فوتبال ایران
سوپر جام فوتبال ایران
 جهان بازی دوستانه
آسیا مقدماتی جام جهانی فوتبال آسیا
لیگ قهرمانان آسیا
قهرمانی فوتبال آسیا مرکزی

CAFA

آسیا جام ملت های آسیا AFC Asian Cup.png

ویژه جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳[ویرایش]

آسیا ۲۰۲۳
پوستر برنامه
ژانرپوشش مسابقات جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳
سازندهمهدی هاشمی
مجریمحمدحسین میثاقی
کشور سازندهایران
زبان اصلیفارسی
تولید
تهیه‌کنندهمهدی هاشمی
دوربین۱۶:۹
تولیدکنندهگروه ورزش شبکه سه
پخش
شبکهٔ اصلیشبکه سه
فرمت تصویر۱۰۸۰پی (اچ‌دی‌تی‌وی)
فرمت صداای‌ای‌سی
انتشار اولیه۲۲ دی ۱۴۰۲ –
۲۱ بهمن ۱۴۰۲
انتشار
پس ازآسیا ۲۰۱۹

آسیا ۲۰۲۳ ویژه برنامه فوتبال برتر برای پوشش جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳ قطر بود. این برنامه به تهیه‌کنندگی مهدی هاشمی و اجرای محمدحسین میثاقی روی آنتن رفت. گزارشگر اعزامی به قطر محمدرضا احمدی بود. آسیا ۲۰۲۳ از ۲۲ دی ۱۴۰۲ شروع به کار کرد و در ۲۱ بهمن ۱۴۰۲ با پایان جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳ به کار خود پایان داد.[۱۲] این ویژه برنامه با پخش مسابقات منتخب گروهی، پخش کامل مسابقات مرحله حذفی تا دیدار نهایی، بررسی و تحلیل روزانه مسابقات، تولید و پخش آیتم‌های متنوع، بهره‌مندی از ظرفیت کارشناسان خبره فوتبالی و با اعزام تیم برنامه ساز به کشور قطر به پوشش این مسابقات می‌پرداخت.[۱۳]

حق پخش این بازی‌ها به صورت کامل توسط صدا و سیما خریداری شد. پیش تولید این برنامه از مدت‌ها قبل از مسابقات شروع شد و بخش‌های ویژه‌ای در برنامه قرار داشت که شامل ارتباط مستقیم با اکیپ اعزامی به دوحه، برگزاری مسابقات پیش‌بینی برای مخاطبان، ارائه اطلاعات حاشیه‌ای پیرامون جام و… می‌شد. همچنین این برنامه هر شب میزبان چهره‌های معروف فوتبال ایران بود. به غیر از میهمانان داخلی، از طریق اسکایپ، چهره‌های مطرح خارجی و فوتبالیست‌های سرشناسی در برنامه حضور پیدا می‌کردند و در مورد مسائل مختلفی به صحبت می‌پرداختند.

منابع[ویرایش]

  1. «شوک بزرگ به برنامه نود؛ گزارشگر مطرح فوتبال پس از ده سال از برنامه نود جدا شد».
  2. «محمدرضا احمدی مجری برنامه فوتبال برتر شد».
  3. «فصل جدید: ائتلاف آقای میم الف و میم میم». www.varzesh3.com. دریافت‌شده در 2020-11-2. تاریخ وارد شده در |بازبینی= را بررسی کنید (کمک)
  4. «بررسی تغییرات برنامه فوتبال برتر؛ شیفت از میثاقی به احمدی در روزهای بازی». footballi.net. دریافت‌شده در 2020-11-2. تاریخ وارد شده در |بازبینی= را بررسی کنید (کمک)
  5. «نگاهی به «فوتبال برتر»؛ از حاشیه تا متن».
  6. «رونمایی از برنامه جایگزین ۹۰ فردوسی پور + جزییات».
  7. «از همین دوشنبه؛ «فوتبال برتر» به جای «نود»». بایگانی‌شده از اصلی در ۱۶ اكتبر ۲۰۱۹. دریافت‌شده در ۵ اكتبر ۲۰۱۹. تاریخ وارد شده در |بازبینی=،|archive-date= را بررسی کنید (کمک)
  8. «تحریم «فوتبال برتر» از سوی کارشناسان». بانک ورزش. ۱۱ فروردین ۱۳۹۸. بایگانی‌شده از اصلی در ۲ آوریل ۲۰۱۹. دریافت‌شده در ۱۲ فروردین ۱۳۹۸. کاراکتر C1 control character در |نشانی= در موقعیت 74 (کمک)
  9. «گزارش روز: نه به حذف عادل». آی‌اسپرت. ۲ فروردین ۱۳۹۸. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۵ مارس ۲۰۱۹. دریافت‌شده در ۲۱ شهریور ۱۳۹۸.
  10. «واکنش میثاقی به حواشی اخیر: هر چه بگویند می‌گویم چشم!». خبر آنلاین. ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۸. دریافت‌شده در ۲۱ شهریور ۱۳۹۸.
  11. «فوتبال برتر جایگزین نود شد». ایران ورزشی. ۱۸ فروردین ۱۳۹۸. دریافت‌شده در ۱۹ فروردین ۱۳۹۸.
  12. «همه‌چیز درباره ویژه‌برنامه شبکه ۳ برای جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳ قطر/ گزارشگر بازی‌های ایران مشخص شد». خبر ورزشی.
  13. ««فوتبال برتر» ویژه برنامه جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳ از جمعه». شبکه سه.