فرودگاه بین‌المللی یاسر عرفات

مختصات: ۳۱°۱۴′۴۷″ شمالی ۳۴°۱۶′۳۴″ شرقی / ۳۱٫۲۴۶۳۹°شمالی ۳۴٫۲۷۶۱۱°شرقی / 31.24639; 34.27611
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
فرودگاه بین‌المللی یاسر عرفات

مطار یاسر عرفات الدولی
خلاصه
نوع فرودگاهاز بین رفته
گردانندهسازمان هواپیمایی کشوری فلسطین و دولت اسرائیل
مکان فلسطین
باز شده در۲۴ نوامبر ۱۹۹۸
بسته شده در۲۰۰۱
ارتفاع از سطح دریا۳۲۰ فوت / ۹۸ متر
مختصات۳۱°۱۴′۴۷″ شمالی ۳۴°۱۶′۳۴″ شرقی / ۳۱٫۲۴۶۳۹°شمالی ۳۴٫۲۷۶۱۱°شرقی / 31.24639; 34.27611
باندهای فرود
جهت درازا سطح
فوت متر
۴۰۹۲۷ ۱۰۰۹۱ ۳۰۷۶ آسفالت
(تخریب شده)

فرودگاه بین‌المللی یاسر عرفات (به عربی: مطار ياسر عرفات الدولي) که قبلاً فرودگاه بین‌المللی غزه و فرودگاه بین‌المللی دهنیه نام داشت، در نوار غزه، بین رفح و دهنیه، نزدیک به مرز با مصر قرار داشت. این تأسیسات در ۲۴ نوامبر ۱۹۹۸ افتتاح شد و در جریان انتفاضهٔ دوم، تمام پروازهای مسافری این فرودگاه در فوریهٔ ۲۰۰۱ متوقف شد. اسرائیل ایستگاه رادار و برج کنترل را در ۴ دسامبر ۲۰۰۱ بمباران کرد و بولدوزرها باند فرودگاه را در ۱۰ ژانویهٔ ۲۰۰۲ قطع کردند و فرودگاه را از کار انداختند.

تاریخچه[ویرایش]

این فرودگاه توسط سازمان هواپیمایی کشوری فلسطین و دولت اسرائیل اداره می‌شد. این هواپیما قادر به جابه‌جایی ۷۰٬۰۰۰ مسافر در سال بود و مساحت کل آن ۱۱۰۰ هکتار (۴/۵ کیلومتر مربع) بود. این فرودگاه تا زمانی که به روی تردد مسافران بسته شد به عنوان پایگاه خطوط هوایی فلسطین عمل می‌کرد.[۱]

ساخت فرودگاه در پیمان دوم اسلو در سال ۱۹۹۵ پیش‌بینی شده بود. این فرودگاه با بودجهٔ ژاپن، مصر، عربستان سعودی، اسپانیا و آلمان ساخته شد. این ساختمان توسط معماران مراکشی (مدل فرودگاه کازابلانکا) و مهندسانی که توسط حسن دوم، پادشاه مراکش تأمین شده بودند، طراحی شده‌است. هزینهٔ کل ۸۶ میلیون دلار بوده و توسط اسامه حسن الخودری (الخودری برای مهندسی و پیمانکاری) ساخته شده‌است. پس از یک سال از ساخت، فرودگاه در ۲۴ نوامبر ۱۹۹۸ افتتاح شد. یاسر عرفات و بیل کلینتون، رئیس‌جمهور ایالات متحده، از جمله شرکت‌کنندگان در مراسم افتتاحیه بودند. در آن زمان، افتتاح فرودگاه به‌عنوان شاهدی بر پیشرفت به‌سوی تشکیل کشور فلسطین توصیف شد.[۲][۳] حضور اسرائیلی‌ها در فرودگاه نیز تنها به بررسی گذرنامه و کیف محدود شد.[۴]

اولین پرواز تجاری که از فرودگاه غزه حرکت کرد، پرواز خطوط هوایی فلسطین به عمان در ۵ دسامبر ۱۹۹۸ بود.[۵] در سال بعد، فرودگاه ۹۰٬۰۰۰ مسافر را پذیرفت و بیش از ۱۰۰ تُن بار را پردازش کرد. تا اواسط سال ۲۰۰۰، تعداد معدودی از شرکت‌های هواپیمایی خارجی، از جمله رویال ایر ماروک و مصر ایر، پروازهای خود را به غزه نیز آغاز کرده بودند.

انتفاضهٔ دوم[ویرایش]

ساختمان تخریب‌شدهٔ فرودگاه، مه ۲۰۰۲

انتفاضهٔ دوم در سپتامبر ۲۰۰۰ آغاز شد که منجر به بسته شدن فرودگاه در ماه بعد شد.[۶] پیش از ممنوعیت تمام ترافیک هوایی تجاری در ۱۳ فوریهٔ ۲۰۰۱، اسرائیل به‌طور متناوب بین بازگشایی و تعطیلی فرودگاه طی چند ماه آینده اقدام می‌کرد. از آن زمان به بعد، تنها هواپیماهای خصوصی عرفات اجازهٔ استفاده از این فرودگاه را داشتند. حملات هوایی اسرائیل، ایستگاه رادار و برج کنترل را در ۴ دسامبر ۲۰۰۱ ویران کرد و بولدوزرها باند فرودگاه را در ۱۰ ژانویهٔ ۲۰۰۲ تخریب کردند.[۷][۸] تخریب فرودگاه باعث شد که تنها باند فرودگاه قابل دسترس در غزه، فرودگاه تک‌باندهٔ غزه باشد که این فرودگاه نیز در سال ۲۰۰۴ تبدیل به مخروبه شد. نزدیک‌ترین فرودگاه‌های عمومی در منطقه. فرودگاه بن گوریون در اسرائیل و فرودگاه العریش در مصر بودند. از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۶، پرسنل فرودگاه همچنان در قسمت‌های باجه‌های بلیط و چمدان کار می‌کردند،[۸] اگرچه در آن دوره هیچ هواپیمایی به داخل یا خارج از فرودگاه پرواز نکرد.

ساختمان تخریب‌شدهٔ فرودگاه در سال ۲۰۰۲
سالن ترمینال فرودگاه در سال ۲۰۰۸

در مارس ۲۰۰۲، سازمان بین‌المللی هوانوردی غیرنظامی (ایکائو) به شدت اسرائیل را به دلیل حمله به فرودگاه محکوم کرد و آن را نقض کنوانسیون سرکوب اقدامات غیرقانونی علیه ایمنی هوانوردی غیرنظامی دانست. ایکائو همچنین از اسرائیل خواست تا اقداماتی را برای بازگرداندن این تأسیسات انجام دهد تا امکان بازگشایی آن فراهم شود.[۹]

در ۱۵ نوامبر ۲۰۰۵، پس از پایان انتفاضه و خروج یکجانبهٔ اسرائیل از نوار غزه، اسرائیل و تشکیلات خودگردان فلسطین توافقنامهٔ حرکت و دسترسی را امضا کردند که مقرر می‌کرد: «طرفین بر اهمیت فرودگاه [بین‌المللی یاسر عرفات] توافق کردند. گفت‌وگوها در مورد مسائل مربوط به ترتیبات امنیتی، ساخت‌وساز و بهره‌برداری ادامه خواهد یافت.»

حکومت حماس در نوار غزه[ویرایش]

توافقنامهٔ ۲۰۰۵ پس از تشکیل دولت حماس در تشکیلات خودگردان فلسطین در ۲۹ مارس ۲۰۰۶ و اعمال تحریم اسرائیل و گروه چهارجانبه در خاورمیانه علیه تشکیلات خودگردان تحت حماس و توقف همهٔ گفتگوها با دولت تشکیلات خودگردان حماس، متوقف شد. تحریم‌ها در نوار غزه پس از تسلط حماس بر نوار غزه در ژوئن ۲۰۰۷ تقویت شد. از مارس ۲۰۰۶، هیچ بحثی بین اسرائیل و دولت حماس در نوار غزه، از جمله در رابطه با فرودگاه، صورت نگرفته‌است.

از زمان بسته شدن فرودگاه، سارقان، تجهیزات ارزشمندی از جمله رادارهای فرودگاه را دزدیده‌اند.[۴]

تصویر ماهواره‌ای از باند فرودگاه در سال ۲۰۰۸

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. 1999-01-01T00:00:00+00:00. "Israelis anxious over Gaza airport". Flight Global (به انگلیسی). Retrieved 2023-10-12.
  2. Palestinians cheer airport as first step to statehood, Associated Press, 25 November 1998.
  3. A Political Chronology of the Middle East. Europa Publications. ۲۰۰۶. ص. ۱۸۶.
  4. ۴٫۰ ۴٫۱ «20 years after its opening, destroyed Gaza airport embodies grounded peace hopes». www.timesofisrael.com (به انگلیسی). دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۱۰-۱۲.
  5. Greenberg، Joel (۱۹۹۸-۱۲-۰۷). «A Plane and Patriotism Take Flight in Gaza» (به انگلیسی). The New York Times. شاپا 0362-4331. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۱۰-۱۲.
  6. 2000-12-05T00:00:00+00:00. "Airport closure keeps Palestinian on the ground". Flight Global (به انگلیسی). Retrieved 2023-10-12.
  7. "Grounded in Gaza, but hoping to fly again". NBC News (به انگلیسی). 2005-05-19. Retrieved 2023-10-12.
  8. ۸٫۰ ۸٫۱ «Years of delays at Gaza airport» (به انگلیسی). ۲۰۰۵-۰۴-۱۵. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۱۰-۱۲.
  9. ICAO Council adopts resolution strongly condemning the destruction of Gaza International Airport. ICAO, 13 March 2002. :