فرنق (خمین)

مختصات: ۳۳°۳۱′۶″ شمالی ۴۹°۵۷′۲۳″ شرقی / ۳۳٫۵۱۸۳۳°شمالی ۴۹٫۹۵۶۳۹°شرقی / 33.51833; 49.95639[۱]
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

فرنق مرکز دهستان رستاق، از دهستان‌های شهرستان خمین واقع در استان مرکزی ایران است. جمعیت آن فرنق در ۵۰ درجه و ۵۷ دقیقه طول شرقی و ۳۳ درجه و ۳۸ دقیقه عرض شمالی؛ و در ۱۷ کیلومتری جنوب غربی شهرستان خمین و ۳۲۳ کیلومتری جنوب غربی پایتخت قرار دارد. روستای فرنق دارای موقعیتی پایکوهی است که در میان کوه‌های پراکنده‌ی دامنه‌های شرقی زاگرس مرکزی واقع شده‌است. به دلیل نزدیکی تقریبی با کوه‌های مرتفع اشترانکوه (با قلل بالای ۴۰۰۰ متر) که در جنوب ازنا و الیگودرز و در فاصله‌ای حدود ۶۰ کیلومتر از فرنق قرار گرفته، آب و هوای این روستا معتدل و خشک، و به دلیل وجود دریاچه نمک و دشت کویر در ۲۰۰ کیلومتری جهت شمال شرقی، پیرامون فرنق را از جهت شرق به جز واحدهای روستایی، بیابان فرا گرفته‌است.

نامگذاری[ویرایش]

ریشه این نام سابقهٔ اوستایی دارد. فَرنَک یا فرانک نام مادر کی‌ابیوه، رومین کی (پادشاه) از کیان مصرح در کتب مذهبی است. مفسرین اوستا و نویسندگان تاریخ کیانیان، نام فرنگ را در ضمن نسب‌نامه کیان آورده‌اند. می‌توان فرنق را شکل تثبیت‌شده‌ای از فَرنَگ می‌باشد.[۲]

ویژگی‌های کالبدی[ویرایش]

فرنق در حد فاصل دو شهرستان خمین (۱۷ کیلومتر) از استان مرکزی و الیگودرز (۴۵ کیلومتر) از استان لرستان قرار گرفته و همانگونه که پیشتر اشاره گردید، با استان اصفهان نیز از طریق شهرستان گلپایگان هم مرز است. سد گلپایگان در ۲۰ کیلومتری جنوب شرقی فرنق واقع است.

سد خاکی

سد فرنق سد خاکی با هسته‌ای رسی، ارتفاع 205 متر و گنجایش هشت میلیون مترمکعب آب بوده و بین دریاچه سد و روستای فرنق واقع شده، این سد به منظور تأمین آب مورد نیاز کشاورزی و بخشی از صنعت منطقه به بهره‌برداری رسیده است.

منابع[ویرایش]

  1. «: کمیته تخصصی نام نگاری و یکسان‌سازی نام‌های جغرافیایی ایران :». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۹ اوت ۲۰۱۱. دریافت‌شده در ۱۹ ژوئیه ۲۰۱۱.
  2. مهرالزمان نوبان (۱۳۷۶نام مکان‌های جغرافیایی در بستر زمان، تهران: انتشارات ما، ص. ۳۵۷، شابک ۹۶۴-۶۴۹۷-۰۰-۴
  • ۱- احمدی نژاد، سید هادی، «نامه جاپلق و شهرهای همجوار»، انتشارات سازمان تحقیقات و آموزش کشاورزی، تهران، چاپ اول، ۱۳۸۶.
  • ۲- سازمان جغرافیایی ارتش، فرهنگ جغرافیایی آبادی‌های جمهوری اسلامی ایران، چاپ اول، ۱۳۵۹.
  • ۳- سمیعی، عزیز الله، «دانشنامه رجال و حاکمان کمره و جاپلق»، انتشارات نوای دانش، اراک، چاپ اول، ۱۳۸۲.
  • ۴- صدرا، محمد باقر، «بارگاه سخن»، انتشارات انجمن فرهنگی ادبی امیر کبیر، چاپ اول، ۱۳۸۱.
  • ۵- فرهادی، مرتضی، «نامه کمره»، انتشارات امیر کبیر، تهران، چاپ اول، جلد اول، ۱۳۶۳.
  • ۶- مرتضی فرهادی «نامه کمره»، انتشارات امیر کبیر، تهران، چاپ اول، جلد دوم، ۱۳۶۹.
  • ۹- ناصری فرد، محمد، «آثار تاریخی خمین»، انتشارات نوای دانش، قم، چاپ اول، ۱۳۸۵.
  • 10-https://www.isna.ir/news/94051206405/
  • 11-

«بخشي از تحقيق درس (مباني جغرافياي روستايي) از نگارنده (بهنام اميدي) دانشجوي كارشناسي ارشد (جغرافيا و برنامه ريزي توريسم-دانشگاه آزاد واحد تهران مركزي»