فراتر از مرزها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
فراتر از مرزها
کارگردانمارتین کمبل
تهیه‌کننده
  • دن هالستد
  • لوید فیلیپس
نویسندهکاسپین ترودول-اوون
بازیگران
موسیقیجیمز هورنر
فیلم‌بردارفیل میهیو
تدوین‌گرنیکلاس بومن
شرکت
تولید
توزیع‌کننده
تاریخ‌های انتشار
  • ۲۴ اکتبر ۲۰۰۳ (۲۰۰۳-10-۲۴) (ایالات متحده)
مدت زمان
۱۲۲ دقیقه
کشورایالات متحده آمریکا
زبانانگلیسی
هزینهٔ فیلم۳۵ میلیون دلار
فروش گیشه۱۱ میلیون دلار

فراتر از مرزها (به انگلیسی: Beyond Borders) یک فیلم سینمایی آمریکایی در ژانر فیلم عاشقانه و کمک‌های بشردوستانه به کارگردانی مارتین کمبل که در سال ۲۰۰۳ اکران شده‌است. بازیگران اصلی فیلم، آنجلینا جولی و کلایو اوون هستند.[۲]

در «فراتر از مرزها» کلایو اوون (دکتر کالاهان) در نقش پزشکی بازی می‌کند که در کشورهای فقیر یا بحرانی مانند اتیوپی، کامبوج و چچن به کمک به مردم و همچنین فعالیت‌های نظامی مشغول است. آنجلینا جولی (سارا جردن) نیز پس از آشنایی با افکار او در یک نشست جنجالی در لندن به اینگونه فعالیت‌ها علاقه‌مند شده و به کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل (UNHCR) می‌پیوندند. آن‌ها عاشق یکدیگر می‌شوند و در چند منطقه با هم کار می‌کنند. سارا دارای همسر و فرزند است اما روحیات او با همسرش که از خانواده‌ای ثروتمند در بریتانیا است همخوانی ندارد.[۳]

این فیلم در کانادا، نامیبیا و تایلند فیلمبرداری شده‌است و آهنگساز آن جیمز هورنر است.

ساخت[ویرایش]

تمام روستاهای موجود در مکانهای عجیب و غریب در فیلم، واقعی بود و خدمه فیلم آب گرم جاری واقعی را برای روستائیان سپاس‌گزار راه اندازی کردند. برخی از آنها تا آن زمان حتی یک مرد سفیدپوست ندیده بودند.[۴] همچنین هر زمان که خدمه تولید در صحنه‌های بیابانی، ردپای خود را در ماسه‌ها می‌گذاشتند، کارگردان مارتین کمپبل اصرار داشت که آن اثرات دوباره صاف شود.[۵]

تأثیر[ویرایش]

این فیلمی است الهام گرفته از بازیگر نقش اصلی آن آنجلینا جولی، که خود در کمک و امداد رسانی به جهان سوم علاقه‌مند و فعال است.[۶]

نقش‌ها[ویرایش]

آنجلینا جولی در زمان فیلمبرداری این فیلم در در کامبوج، مادوکس را به فرزندخواندگی پذیرفت.[۷] همچنین وی نوازندگی پیانو خودش را در فیلم اجرا می‌کند.[۸]

بازخورد[ویرایش]

اگرچه فراتر از مرزها مورد انتقاد شدید قرار گرفت، اما در وب سایت رسمی فیلم، رئیس سازمان بین‌المللی امداد رسانی با تقدیر از این فیلم گفت: "فراتر از مرزها، تصویری دقیق از ناامیدی مردم را نشان می‌دهد کسانی که هستند، نیازمندان و کسانی که سعی در کمک به آنها دارند".[۹]

پخش[ویرایش]

در صحنه‌های پایانی فیلم، رنگ در بعضی صحنه‌ها از تصویر کشیده شده‌است تا واقعیت‌های سخت جنگ را واقعی تر نشان دهد.[۱۰]

فیلمبرداری[ویرایش]

فیلم در پنج ماه در سه قاره فیلمبرداری شد و به دلیل مه و باران‌های شدید تأخیرهایی در فیلم‌برداری به وجود آمد.[۱۱]

فیلمنامه[ویرایش]

فیلمنامه قبل از اتمام، دوازده پیش نویس را پشت سر گذاشت.[۱۲]

منابع[ویرایش]

  1. Goodridge, Mike (23 October 2003). "Beyond Borders". Screen International. Retrieved 18 October 2021.
  2. Beyond Borders: IMDB
  3. New York Times page for "Beyond Borders
  4. (به انگلیسی). Produce http://www.tcm.com/tcmdb/title/451065/Beyond-Borders//amp. Retrieved October 10, 2014. {{cite web}}: Missing or empty |title= (help)
  5. (به انگلیسی). Africa https://www.salon.com/2003/10/24/beyond_borders/amp. Retrieved October 10, 2016. {{cite web}}: Missing or empty |title= (help)
  6. (به انگلیسی). Angelina Jolie https://www.biography.com/.amp/actor/angelina-jolie. Retrieved October 10, 2018. {{cite web}}: Missing or empty |title= (help)
  7. (به انگلیسی). Angelina Jolie https://amp.theatlantic.com/amp/article/371866/. Retrieved October 10, 2015. {{cite web}}: Missing or empty |title= (help)
  8. (به انگلیسی). Angelina Jolie https://www.biography.com/.amp/actor/angelina-jolie. Retrieved October 10, 2018. {{cite web}}: Missing or empty |title= (help)
  9. (به انگلیسی). Filming http://beyondbordersprograms.org. Retrieved October 10, 2020. {{cite web}}: Missing or empty |title= (help)
  10. (به انگلیسی). Africa https://www.salon.com/2003/10/24/beyond_borders/amp. Retrieved October 10, 2016. {{cite web}}: Missing or empty |title= (help)
  11. (به انگلیسی). Filming https://www.nytimes.com/2003/10/24/movies/film-review-treating-a-troubled-world-with-a-dose-of-star-power.html/amp. Retrieved October 10, 2004. {{cite web}}: Missing or empty |title= (help)
  12. (به انگلیسی). Filming https://www.nytimes.com/2003/10/24/movies/film-review-treating-a-troubled-world-with-a-dose-of-star-power.html/amp. Retrieved October 10, 2004. {{cite web}}: Missing or empty |title= (help)

پیوند به بیرون[ویرایش]