عباس زندی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
پهلوان
عباس زندی
پهلوان عباس زندی در جوانی با بازوبند پهلوانی ایران
زادهٔ۱۳۱۰ خورشیدی
سنگلج، تهران، ایران
درگذشت۸ آبان ۱۳۹۶ (۸۷ سال)
تهران، ایران
آرامگاهقطعه نام‌آوران بهشت زهرا
ملیتایرانی
پیشه
  • ورزشکار
  • مربی
  • نظامی
سال‌های فعالیت۱۹۴۸–۱۹۶۸
فرزندانعلیرضا
پیشینه ورزشی
اطلاعات شخصی
قد۱٫۸۷ متر (۶ فوت ۲ اینچ)
وزن۷۹ تا ۹۰ کیلوگرم
کشور ایران
ورزشکشتی
سبککشتی آزاد
کشتی پهلوانی
مربیعبدالحسین فعلی
حبیب‌الله بلور
مربی‌گریسرمربی تیم ملی کشتی آزاد از ۱۹۶۲ تا ۱۹۶۸
دستاوردها و عنوان‌ها
پیشینه نظامی
وفاداریشاهنشاهی ایران
شاخه نظامیژاندارمری ایران
درجهسرهنگ

عباس زندی (زادهٔ ۱۳۱۰ – درگذشتهٔ ۸ آبان ۱۳۹۶) کشتی‌گیر و مربی سابق تیم ملی کشتی آزاد ایران بود. در مسابقات جهانی توکیو ژاپن ۱۹۵۴ موفق به کسب مدال طلا شد.

عباس زندی مردی از نسل اول کشتی آزاد ایران است؛ نسلی که از گود زورخانه گام به روی تشک گذاشتند تا قوانین کشتی مدرن و رقابتی را بیاموزند.

زندگی‌نامه[ویرایش]

عباس زندی دارندهٔ بازوبند پهلوانی ایران طی چهار دوره مختلف می‌باشد. وی در دوران فعالیت ورزشی خود حدنصاب‌های مختلفی به جا گذاشت. از جمله اینکه در سن ۱۸ سالگی به المپیک رفت، در ۱۹ سالگی جوان‌ترین پهلوان کشور شد و در ۳۲ سالگی هم با حمایت تختی و رضایت بلور، به سرمربیگری تیم ملی رسید. تا قبل از پیوستن تختی به جبهه ملی، این دو رفاقت صمیمانه‌ای داشتند. در سال‌های قهرمانی، با تختی وزن‌هایشان را جابه‌جا می‌کردند که تیم ملی ایران از وجود هر دو استفاده کند.

زندی که به درجه سرهنگی هم رسید، در المپیک‌ها بداقبال بود؛ سه دوره کشتی گرفت و بی مدال ماند اما دو دوره هم به عنوان سرمربی، تیم ملی را هدایت کرد. وقتی هواپیمای حامل علیرضا پهلوی سقوط کرد، شاه چنان اعتمادی به زندی ۲۴ ساله داشت که جزو نخستین گروه تجسس به ارتفاعات مازندران اعزام شد.

افتخارات ملی[ویرایش]

عباس زندی، در مسابقات کشتی آزاد قهرمانی کشور به ۳ مدال (۱ نقره و ۲ طلا) دست یافت.

عباس زندی
سوابق مدال
کشتی آزاد قهرمانی کشور
مدال نقره – جایگاه دوم تهران ۱۳۲۸ ۷۳ ک‌گ
مدال طلا – جایگاه اول تهران ۱۳۲۹ ۸۷+ ک گ
مدال طلا – جایگاه اول تهران ۱۳۳۷ ۸۷+ ک‌گ

بازی‌های المپیک[ویرایش]

المپیک ۱۹۴۸[ویرایش]

عباس زندی که برای نخستین بار در ۱۸ سالگی در بازی‌های المپیک تابستانی شرکت می‌کرد، در مرحلهٔ اول ادواردو استرادا مکزیکی را ضربه فنی کرد، در دور دوم برابر یاشار دوغو ترک ضربه فنی شد، در مرحلهٔ سوم نیز در برابر ژان-بتیست لوکلر فرانسوی سه بر صفر شکست خورد و از مسابقات حذف شد.

المپیک ۱۹۵۲[ویرایش]

وی در مسابقات کشتی بازی‌های المپیک تابستانی ۱۹۵۲ در مرحلهٔ اول با قرعه استراحت روبه‌رو شد، در رقابت دوم سه بر صفر کوین کوته استرالیایی را برد، در رقابت سوم نیز برابر پاوو سپونن فنلاندی با همین نتیجه پیروز شد اما در دور چهارم مقابل ویکینگ پالم سوئدی دو بر یک شکست خورد و به مقام پنجم رسید.

المپیک ۱۹۵۶[ویرایش]

زندی در بازی‌های المپیک تابستانی ۱۹۵۶ در نبرد نخست با نتیجهٔ سه بر صفر برابر کازو کاتسوراموتو ژاپنی پیروز شد، در مرحلهٔ دوم با قرعه استراحت روبه‌رو شد، در دیدار سوم برابر ایسمت آتلی ترک سه بر صفر شکست خورد و در دور چهارم نیز برابر دن هاج آمریکایی ضربهٔ فنی شد و از مسابقات حذف شد.

درگذشت[ویرایش]

وی در دوم مهر ۱۳۹۶ در بیمارستان بستری شد و در صبح روز ۸ آبان ۱۳۹۶ در ۸۷ سالگی درگذشت و در قطعهٔ نام آوران بهشت زهرا به خاک سپرده شد[۱].

عناوین[ویرایش]

به عنوان ورزشکار[ویرایش]

مربی[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. «عباس زندی درگذشت». کیهان لندن. ۹ آبان ۱۳۹۶.

http://www.iawf.ir/Contents/1435/%D8%B9%D8%A8%D8%A7%D8%B3-%D8%B2%D9%86%D8%AF%DB%8C-.aspx