صفاشهر

مختصات: ۳۰°۳۶′۴۵″شمالی ۵۳°۱۱′۵۰″شرقی / ۳۰٫۶۱۲۵°شمالی ۵۳٫۱۹۷۱۵°شرقی / 30.6125; 53.19715
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
صفاشهر
کشور ایران
استانفارس
شهرستانخرم بید
بخش مرکزی
نام(های) پیشیندهبید، خرمی
سال شهرشدن۱۳۷۸
مردم
جمعیت۵۰٬۹۳۳ نفر (۱۳۹۵)
رشد جمعیت۳٪+ (۵سال)
جغرافیای طبیعی
ارتفاع۲۳۰۷ متر
میانگین دمای سالانه۱۰
میانگین بارش سالانه۲۵۰
روزهای یخبندان سالانه۱۲۵
اطلاعات شهری
شهردارمحسن ساریخانی[۱]
پیش‌شمارهٔ تلفن۰۷۱
وبگاه
http://safashahr.ir/ شهرداری صفاشهر
شناسهٔ ملی خودروط ۸۳
کد آماری۱۲۹۴
صفاشهر بر ایران واقع شده‌است
صفاشهر
روی نقشه ایران
۳۰°۳۶′۴۵″شمالی ۵۳°۱۱′۵۰″شرقی / ۳۰٫۶۱۲۵°شمالی ۵۳٫۱۹۷۱۵°شرقی / 30.6125; 53.19715

صفاشهر مرکز شهرستان خرم بید استان فارس ایران است. از ادغام و تغییر نام دو شهر دهبید و خرمی، شهر صفاشهر تشکیل شده است.

تاریخچه[ویرایش]

در سال ۱۳۷۰ با مصوبه هیئت وزیران از ادغام شهر خرمی و شهر ده بید و اراضی و نقاط جغرافیایی واقع در حد فاصل آنها با هم تشکیل و تعیین شهر صفاشهر به عنوان مرکز بخش قنقری از توابع شهرستان آباده صورت پذیرفت.

شهر صفاشهر از ادغام دو شهر دهبید و خرمی تشکیل شده است.

فاصله بین این دو ناحیه، قطب اداری شهرستان خرم بید است.

صفاشهر بر سر پنج راهی استراتژیک در مرکز ایران واقع شده است بطوریکه این شهر در ۱۷۵ کیلومتری شمال کلانشهر شیراز، ۳۰۰ کیلومتری جنوب کلانشهر اصفهان ،۲۲۰ کیلومتری غرب شهر یاسوج ،۲۵۰ کیلومتری جنوب شرقی شهر یزد و ۴۵۰ کیلومتری شرق شهر کرمان واقع شده است.

ثبت جهانی این شهر بعنوان یکی از مسیرهای جاده تاریخی ابریشم (مسیر دهبید به ابرکوه از کوه‌های هنشک) موید این مهم می‌باشد.

صفاشهر دارای آب و هوای سرد و خشک است.[۲] بر اساس اعلام سازمان هواشناسی این شهر در اکثر روزهای سال سردترین شهر استان فارس است.

وجود ذخایر معدنی فراوان سنگ مرمریت در محدوده صفاشهر باعث رونق بیش از ۲۰۰ کارخانه سنگ‌بری درمنطقه و در عین حال تخریب منابع طبیعی، مراتع، مناظر طبیعی و کوه‌های این منطقه شده است.

با توجه به آسیبهای زیست‌محیطی فعالیت معادن در منطقه، جلوگیری از تخریب دامنه و قلهٔ زیبای کوه سفید (عروس زاگرس) از خواست‌های جدی و حداقلی ملی، مردمی و دوستداران طبیعت می‌باشد.

صفاشهر دارای چندین اثرِ باستانی می‌باشد، از جمله تل‌خاکی، کاروانسرایی‌قاجاریه‌دهبید، امام زاده شهدا، غار دیو شهید آباد، تل جنگی وتپه‌های تاریخی خرمه، تپه‌های تاریخی مشکان، قصر یعقوب، قلعه قدیمی پرواب خرمی و قلعه ناصر آباد که قدمت هزاران ساله دارند.

از مفاخر اخیر صفاشهر می‌توان به دکتر روئین‌تن فرهمند و دکتر محمود محمدی و دکتر کاوس حسن لی نام برد … از مفاخر قدیم دهبید می‌توان از غلامعلی بامداد و هوشنگ امینی و مرحوم شادمان نام برد

موقعیت جغرافیایی[ویرایش]

صفاشهر در فاصله ۱۷۵ کیلومتری شمال شیراز قرار دارد و از دو ناحیهٔ خرمی و خرمبید تشکیل شده است. ارتفاع آن از سطح دریا حدود ۲۳۰۷ متر است. صفاشهر بلندترین شهر استان فارس است و آن را بام‌فارس می‌نامند. صفاشهر پنجمین شهر مرتفع ایران است. این شهرستان از شمال به شهرستان ابرکوه و آباده از شرق به شهرستان بوانات و از غرب به شهرستان اقلید متصل است.

فاصله صفاشهر تا اصفهان ۳۰۴، دهبید تا یزد ۲۶۵، و تا یاسوج ۲۲۰ کیلومتر است. از جمله روستاهای این شهرستان، قشلاق، مشکان، دلونظر، قلعه میرزا، انارک، *قلعه بامداد (علی‌آباد کوشک)* قلعه ناصر آباد، قلعه کوشک، بنگشت، شیرین آباد، دادنجان، قاضیان، دنیچه خیر، شهیدآباد، قصریعقوب، هنشک، کولی کش، بخش مشهد مرغاب و مظفرآباد است این شهرستان درمحدوده جاده اصلی اصفهان_شیراز قراردارد.[۳]

صفاشهر دارای آب و هوای سرد و خشک است.[۴] صفاشهر (دارای چند اثرِ باستانی از جمله امامزاده شهداء خرمی، بافت قدیم، ودستکندهای چندین هزارساله خرمی، تل جنگی وتپه‌های تاریخی فرآب و خرمه که قدمت هزاران ساله دارند، تپه‌های تاریخی مشکان-قصر یعقوب، قلعه قدیمی پرواب خرمی و قلعه گرگی می‌باشد. از مفاخر اخیر صفاشهر می‌توان به آخوندملامحمد، حجت الاسلام مهدوی، دکترعلیرضا آبکار (بزرگ‌ترین داروساز خاورمیانه)، دکترمحمدصادق کوشکی و دکترکاووس حسنلی (متولدقنات نو) بسیاری دیگرمیباشند

جمعیت[ویرایش]

بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت این شهر ۲۶٬۹۳۳ نفر (۸٬۰۳۶ خانوار) بوده است.[۵]

جمعیت تاریخی
سالجمعیت±%
۱۳۶۵۷٬۵۷۴—    
۱۳۷۰۱۶٬۵۱۰۱۱۸٪+
۱۳۷۵۱۷٬۵۷۶۶٫۵٪+
۱۳۸۵۲۲٬۲۵۴۲۶٫۶٪+
۱۳۹۰۲۶٬۰۹۱۱۷٫۲٪+
۱۳۹۵۲۶٬۹۳۳۳٫۲٪+

جمعیت این شهرستان بر طبق سرشماری سال ۱۳۹۰، برابر با ۶۵۸۷۰ نفر است، که در ۱۳۵۸۱ خانواده قرار دارند. از این تعداد جمعیت ۳۲۸۷۵ نفر مرد و ۳۳۵۲۳ نفر زن می‌باشند که از این تعداد تعداد۱۱۲۷۹ خانوار، با جمعیت ۵۱۲۳۵ نفر در شهرهای خرمی و قادرآباد و ۲۳۰۲ خانوار با جمعیت ۱۴۳۵۹ نفر در روستاهای شهرستان زندگی می‌کنند. جمعیت شهرستان نسبت به سرشماری سال ۱۳۸۵ تعداد ۴۸۷۱ نفر افزایش داشته است که ناشی از رشد طبیعی جمعیت و مهاجرت از شهرهای هم‌جوار به واسطه شرایط مطلوب اشتغال و خدمات رسانی بهتر می‌باشد. بین سال‌های ۱۳۷۵ تا ۱۳۸۵، ۱۰۸۶۳ نفر (اغلب برای به دست آوردن شغل) به این شهر مهاجرت کرده‌اند.[۵]

معادن و کارخانه‌ها[ویرایش]

کارخانه سنگ در صفاشهر

دهبید دارای ذخایر معدنی فراوان سنگ مرمریت است که باعث رونق بیش از ۲۰۰ کارخانه سنگ‌بری درمنطقه و در عین حال تخریب منابع طبیعی، مراتع، مناظر طبیعی و کوه‌های این منطقه شده و سنگ این معادن به چین و اروپا صادر می‌شود و مهم‌ترین و مرغوب‌ترین سنگ آن مربوط به معدن چاه مرغی است.[۶][۷]

با توجه به آسیبهای بسیارفعالیت معادن در منطقه، جلوگیری از تخریب دامنه و قلهٔ کوه سفید (عروس زاگرس) از خواست‌های جدی و حداقلی ملی، مردمی و دوستداران طبیعت می‌باشد.

معادن خاکسیلیس نیز در این شهرستان وجود دارند که برای تولید کاشی و سرامیک بهره‌برداری می‌شوند. همچنین این شهرستان دارای معدن سنگ آهن در روستای هنشک و گردنه کولی کش می‌باشد. از جمله معادن مرمریت می‌توان به معادن حسن‌آباد، ثمین، کره‌ای، انگورک، چاه مرغی، کوه سفید، آشفته، دانشور، شایان و … اشاره کرد. از کارخانه‌های خرمی می‌توان به کارخانه دالیز، یک ویک، جوراب بافی، ملامین سازی پارس، لوله سازی فاضلاب، پنجره دوجداره بام‌فارس و… اشاره کرد.[۷][۶]

محصولات کشاورزی و دامی[ویرایش]

عمده محصولات زراعی شهرستان شامل جو، گندم، حبوبات، گوجه فرنگی، خیار، هندوانه، زعفران، سیب زمینی، چغندرقند، گردو، بادام، انگور، به، آلو و سیب است. دامداری دراین شهرستان رونق دارد؛ شیر، پنیر، کره، ماست، خامه، روغن حیوانی، دوغ و کشک از فراورده‌های دامی این شهرستان است. برخی از مردم صفاشهر به فعالیت‌های صنایع دستی اشتغال دارند. قالی، گبه، گلیم و سنگ‌های تزیینی از محصولات صنایع‌دستی صفاشهر است.

آثار باستانی[ویرایش]

پرونده:کاروانسرای دهبید2.jpgصفاشهر یکی از شهرهای باستانی ایران است که سابقهٔ تمدنی ۳۰۰۰ ساله در آن می‌درخشد ازجمله آثار تاریخی این شهر می‌توان به تل خاکی، چهارطاق ساسانی، کاروانسرای قاجار، کاروانسرای شاه عباس، مسجدجامع خرمی، قلعه و حمام گرگی، امام زاده شهدا ، تل جنگی و تپه‌های تاریخی فرآب و خرمه که قدمت هزاران ساله دارند، تپه‌های تاریخی مشکان-قصر یعقوب، قلعه قدیمی پرواب (حسینقلی‌خان) قلعه ناصر آباد و قلعه حسین‌آباد (قلعه گرگی) اشاره کرد.

جشنواره سنتی اومس که همه ساله در تابستان در بافت تاریخی خرمی صفاشهر برگزار می‌شود، یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای فرهنگی شمال فارس است.

تفریحگاه‌ها[ویرایش]

از جاهای تفریحی و تفرجگاه‌های شهر صفاشهر (دهبید) می‌توان به قصر یعقوب و خیابان ساحلی و کاریزک و مناطق کوهستانی بکر این شهرستان (نظیر:بیدستان، باغ‌های گرگی، باغ‌های ملک‌آباد ،قصر یعقوب، کوه عزمت، کوه چنارو، کوه امری، کوه قارون. قلعه گرگی، غار دیو از دورهٔ ساسانیان، کاروانسرای شهید آباد، چشمه بناب، چشمه گردآب و تپه‌های باستانی خرمه، قلعه قدیمی بامدادخان، خرسال، جنگل‌های بنه و پسته کوهی و…) و پارک سعدی و حافظ و پارک کوهستانی قادر آباد وقنات شرف‌آباد اشاره کرد.[۸]

پرونده:پارک حافظ.jpeg
بوستان سعدی صفاشهر

منابع[ویرایش]

  1. «شهرداری صفاشهر».
  2. اطلس گیتاشناسی استان‌های ایران، تهران: ۱۳۸۳ خ.
  3. صفاشهر
  4. اطلس گیتاشناسی استان‌های ایران، تهران: ۱۳۸۳ خ.
  5. ۵٫۰ ۵٫۱ «نتایج سرشماری ایران در سال ۱۳۹۵». درگاه ملی آمار. بایگانی‌شده از اصلی (اکسل) در ۲۰ شهریور ۱۴۰۲.
  6. ۶٫۰ ۶٫۱ YJC، خبرگزاری باشگاه خبرنگاران | آخرین اخبار ایران و جهان | (۱۳۹۴-۰۲-۰۹). «آغاز به کار مجدد معدن سنگ خرمی خرمبید در استان فارس». fa. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۵-۲۱.
  7. ۷٫۰ ۷٫۱ 2194 (۲۰۲۲-۰۱-۳۰). «معدن‌کاوی در کوه سفید صفاشهر فارس؛ فرصت یا تهدید؟». ایرنا. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۵-۲۱.
  8. . سعدی٫jpeg جلد. پارامتر |عنوان= یا |title= ناموجود یا خالی (کمک)