شوکلند

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
شوکلند و مناطق پیرامون آن
میراث جهانی یونسکو
تکامل فرایند کشاورزی در شوکلند در تصویر مشخص است.
مکاننورداوست‌پلدر, Netherlands
معیار ثبتفرهنگی: iii, v
شمارهٔ ثبت۷۳۹
تاریخ ثبت1995
مساحت1,306 ha
وبگاه
مختصات۵۲°۳۸′۰۳″شمالی ۵°۴۶′۴۰″شرقی / ۵۲٫۶۳۴۱۸۳°شمالی ۵٫۷۷۷۸۷۵°شرقی / 52.634183; 5.777875
شوکلند در هلند واقع شده
شوکلند
موقعیت شوکلند در هلند

شوکلند (Schokland تلفظ هلندی: [ˈsxɔklɑnt]) یک جزیره سابق در خلیج زایدرزی در هلند است که در شهرداری نوردوستپولدر قرار دارد. شوکلند یک نوار دراز از زمین‌های ذغال سنگی نارس بود که با بازپس نشستن آب دریا از منطقه نوردوست پولدر در سال ۱۹۴۲، دیگر از حالت جزیره خارج شد. اکنون فقط یک قسمت کمی مرتفع از پلدر است که، با یک دیوار حائل هنوز تا حدی دست نخورده در اسکله میدلبورت باقی مانده. در ۱ آوریل ۲۰۱۴، این ناحیه ۸ نفر سکنه داشت،[۱] اما طبق آمار هلند، پنج نفر در جزیره سابق زندگی می‌کنند.[۲]

تاریخ[ویرایش]

در قرون وسطی شوکلند بسیار بزرگتر بود؛ یک منطقه مسکونی جذاب بود که در قرن نوزدهم به دلیل بالا آمدن سطح آب دریا در معرض خطر مداوم سیل قرار گرفت. در آن زمان شوکلندی‌ها به سه بخش مرتفع‌تر عقب‌نشینی کرده بودند: Emmeloord, Molenbuurt و Middelbuurt. سیل بزرگ در سال ۱۸۲۵ ویرانی عظیمی به همراه داشت و در سال ۱۸۵۹ دولت تصمیم گرفت به اسکان دائمی در شوکلند پایان دهد. شهرداری سابق شوکلند به شهرداری کامپن در سرزمین اصلی الحاق شد.

امروزه شوکلند یک سایت باستان‌شناسی محبوب و میزبان موزه شوکلند است. شوکلند اولین میراث جهانی یونسکو در هلند بود که ثبت گردید.

منابع[ویرایش]

پیوند به بیرون[ویرایش]

شوکلند راهنمای سفر از ویکی‌سفر