شهرستان کاشان

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
شهرستان کاشان
اطلاعات کلی
کشور ایران
استاناصفهان
مرکز شهرستانکاشان
سایر شهرهاراوند ، مشکات ، برزک، جوشقان قالی ، قمصر ، کامو و چوگان ، نیاسر
بخش‌هامرکزی ، برزک ، قمصر ، نیاسر
سال تأسیس۱۳۱۶ خورشیدی
نام‌های پیشینقاشان ، ک علی کاشان
اداره
فرماندارمحمدشریف زارعی
مردم
جمعیت۳۶۴٬۴۸۲ نفر (۱۳۹۵)[۱]
تراکم جمعیت۸۳ نفر بر کیلومتر مربع
مذهبشیعه
جغرافیای طبیعی
مساحت۴٬۳۹۸ کیلومتر مربع
ارتفاع از سطح دریا۹۷۰ متر
داده‌های دیگر
پیش‌شمارهٔ تلفن۰۳۱
وبگاهفرمانداری ویژه کاشان

شهرستان کاشان یکی از شهرستان‌های استان اصفهان است.[۲]مرکز این شهرستان، شهر کاشان است.

موقعیت جغرافیایی[ویرایش]

شهرستان کاشان از شمال و شمال غربی با شهرستان کهک استان قم، از شرق و شمال شرقی با شهرستان آران و بیدگل، از جنوب با شهرستان نطنز و از غرب با شهرستان دلیجان استان مرکزی همسایه است.

تقسیمات کشوری[ویرایش]

شهرستان کاشان دارای ۴ بخش، ۹ دهستان و ۸ شهر به شرح زیر است:

استان مرکزی سابق به مرکزیت تهران که در سال ۱۳۵۶ تجزیه شد. شهرستان امروزی کاشان بخشی از این استان بود. (با استان مرکزی فعلی اشتباه نشود.)

شهرستان کاشان[ویرایش]

بخش مرکز بخش جمعیت بخش ۱۳۹۵ نام دهستان مرکز دهستان شهر جمعیت شهر ۱۳۹۵
مرکزی کاشان ۳۲۴٬۵۰۱ نفر میاندشت مشکات کاشان

راوند

مشکات

۳۰۴۰۰۰ نفر

۴۷٬۰۰۰ نفر

۵٬۳۵۷ نفر

کوهپایه استرک
خرم‌دشت
برزک ۱۴٬۹۱۰ نفر گلاب ازوار برزک ۴٬۵۸۸ نفر
باباافضل مرق
قمصر ۱۳٬۲۴۷ نفر قهرود جوشقان قالی

قمصر

کامو و چوگان

۴٬۱۸۱ نفر

۳٬۸۷۷ نفر

۲٬۴۳۴ نفر

جوشقان قالی
نیاسر ۱۱٬۸۲۱ نفر نیاسر نیاسر ۲٬۳۱۹ نفر
کوه دشت ارمک

جمعیت[ویرایش]

جمعیت شهرستان کاشان براساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ برابر با ۳۶۴٬۴۸۲ نفر بوده‌است.[۳]

آب و هوا[ویرایش]

آب و هوای شهرستان کاشان همانند دیگر شهرستان‌های مرکزی کشور بنا بر پستی و بلندی متغیر است. قسمت‌های مرتفع آن در غرب و جنوب کاشان سردسیر است دامنه‌های معتدل و جلگه به خصوص حاشیه کویر در شرق و شمال کاشان گرمسیر می‌باشد. آب روستاهای کوهستانی از چشمه و قنات و آب روستاهای جلگه آن از قنات است و آب اطراف کویر کمی شور می‌باشد.

رودخانه‌های شهرستان کاشان[ویرایش]

در شهرستان کاشان رودخانه مهمی وجود ندارد ولی خشک رودهایی از شمال غربی به جنوب شرقی جاری هستند که نام برخی از آنها عبارتنداز: رودخانه دهنار، سار، وادقان، کله، اردهال، نابر، قمصر، گپرکن، قهرود، جهق و چند رودخانه دیگر. در میان این رودها تنها نابر، قمصر، قهرود و گپرکن هستند که مختصری آب دایم دارند. هم چنین برخی از معروفترین چشمه‌های کاشان عبارتند از: چشمه سلیمانیه، چشمه نیاسر، چشمه نابر، چشمه جوشقان

جاذبه‌های گردشگری[ویرایش]

نقاشی های تاریخی حمام فین کاشان از جاذبه های گردشگری شهرستان کاشان
خانه تاریخی طباطبایی ها در شهرستان کاشان

شهرستان کاشان دارای مناطق توریستی و تاریخی بسیار می‌باشد که در کلیه فصول پذیرای گردشگران می‌باشد. باغ معروف و تاریخی فین باغی که از زمان صفویان اقامتگاه خاندان سلطنتی در شهر کاشان بوده، این باغ در انتهای خیابان امیرکبیر و مشرف بر آزادراه کاشان-نطنز-اصفهان در منطقه مشرف بر کوهستان و خوش آب و هوا شامل باغ بزرگ با درختان سر به فلک کشیده و آب گوارا و هم چنین موزه باغ فین دیدنی می‌باشد. اطراف باغ فین مجتمع‌های پذیرایی و سفره‌خانه‌های سنتی پذیرای مسافران می‌باشند. تپه تاریخی سیلک در امتداد جاده فین قرار دارد. تپهٔ تاریخی سیلک متعلق به تمدن کاسیان بوده و بیش از ۷۰۰۰ سال قدمت دارد. کاشان از دیرباز چهار راه تجاری منطقه بوده، و بنا بر همین دلیل اشراف و تجار بسیاری در این مکان زندگی می‌کردند، یادگار این خاندان‌های نامدار در کاشان خانه‌هایی بوده که روزگاری افراد زیادی در آن به خان آن خدمت می‌کردند و امروزه شده نمایی از تاریخ این شهر… ده‌ها خانه که هرکدام بیش از چندین هزار متر عیانی و زیربنا دارند و بیش از صدهای خانهٔ کوچکتر اما با تاریخی غنی در پشت آن که روزگاری خانهٔ اشراف این منطقه بوده. از نامورترین خانه‌های کاشان می‌توان به مجموعه خانه‌های تاریخی طباطبایی‌ها، خانه بروجردی‌ها، خانه عباسیان، خانه عامری‌ها (خانهٔ حاکم کاشان)، خانه نقلی، حمام سلطان امیر احمد، حمام خان و … که در محله سلطان میراحمد قرار دارند و خانه‌های دیگری چون خانه ی وکیل، معمار، منوچهری، خانه تاریخی احسان و… اشاره کرد که در دیگر محله‌ها قرار دارند.

همچنین بازار سنتی و بزرگ کاشان نیز از دیگر جاهای دیدنی کاشان است که از محل‌های دیدنی ان می‌توان به مسجد میرعماد، حمام خان، کاروانسرای بخشی و کاروانسرای امین‌الدوله اشاره کرد. تپه‌های سیلک از دیدنی‌ترین مکان‌های توریستی کاشان است و در حال حاضر به خاطر کرونا تمامی مجموع‌های توریستی بسته شده‌است.

جستارهای وابسته[ویرایش]

فهرست شهرستان‌های استان اصفهان

منابع[ویرایش]

  1. «نتایج سرشماری ایران در سال ۱۳۹۵». درگاه ملی آمار. بایگانی‌شده از اصلی (اکسل) در ۲۰ شهریور ۱۴۰۲.
  2. فرمانداری ویژه شهرستان کاشان بایگانی‌شده در ۲۰ آوریل ۲۰۱۶ توسط Wayback Machine مشخصات عمومی شهرستان بر اساس تقسیمات کشوری ۱۳۹۰
  3. «درگاه ملی آمار > سرشماری عمومی نفوس و مسکن > نتایج سرشماری > جمعیت به تفکیک تقسیمات کشوری سال 1395». www.amar.org.ir. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۵-۰۱.