شهرستان خرامه

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
خِرامه
اطلاعات کلی
کشور ایران
استانفارس
مرکز شهرستانخرامه
سایر شهرهاخرامه، سلطان‌شهر، معزآباد جابری، خیرآباد
بخش‌هامرکزی، بخش کربال[۱]
مردم
جمعیت۵۴٬۸۶۴[۲]
جغرافیای طبیعی
ارتفاع از سطح دریا۱۵۰۰ متر
داده‌های دیگر
پیش‌شمارهٔ تلفن۰۷۱۳۲۷۲

شهرستان خرامه یکی از شهرستان‌های استان فارس به مرکزیت شهر خرامه می‌باشد. این شهرستان از شمال با ارسنجان، از شرق با بختگان، از شمال غربی با مرودشت و زرقان، از غرب با شیراز، از جنوب با سروستان و از جنوب شرقی با استهبان و فسا همسایه می‌باشد. براساس آخرین سرشماری، این شهرستان ۵۴٬۸۶۴ نفر جمعیت دارد.[۲]

تالاب بین‌المللی کمجان ثبث شده در سازمان ملل متحد یکی از جاذبه‌های مهم گردشگری این شهرستان هست. این تالاب واقع در روستای کمجان در بخش کربال در فاصله ۳۵کیلومتری شهر خرامه قرار دارد؛ و هرساله با زیست‌بومی عالی از گیاهان طبیعی و پرندگان مهاجر پذیرای گردشگران و توریست‌های داخلی وخارجی می‌باشد.

جغرافیا[ویرایش]

خرامه با وسعت ۱٫۵۹۰ کیلومتر مربع و جمعیت ۶۱۵۸۰ نفر با ارتفاع حدود ۱۵۰۰ متر از سطح دریا در طول ۵۳ درجه و ۱۹ دقیقه شرقی و عرض ۲۹ درجه و ۳۲ دقیقه شمالی قرار دارد. با آب و هوای معتدل کوهستانی از دو بخش مرکزی و کربال و ۵ دهستان ،۲ شهر و۵۲ روستا تشکیل گردیده‌است.

شهرستان خرامه از ۸ سمت به شهرستان‌های استان متصل می‌باشد که یک شاهراه اصلی استان محسوب می‌گردد. از سمت جنوب و جنوب شرق به شهرستان فسا، از جنوب و جنوب غرب به شهرستان سروستان، از جنوب شرق به شهرستان استهبان، از شرق و شمال شرق به بختگان، از شمال به شهرستان ارسنجان، از شمال غرب به شهرستان مرودشت، شمال غرب به شهرستان زرقان و از غرب به شهرستان شیراز مرکز استان متصل گردیده‌است.

تقسیمات کشوری[ویرایش]

این شهرستان دارای دو بخش می‌باشد:

شهرها: خرامه، خیرآباد، معزآباد جابری

شهرها: سلطان‌شهر


اقتصاد[ویرایش]

یک گندمزار در خرامه

اقتصاد شهرستان بر پایه کشاورزی خصوصاً برنج کاری و گندم و صیفی جات بوده که در سال‌های اخیر به دلیل خشک سالی و ایجاد سدهای متعدد در سر چشمه های رودخانه کر برنج کاری کنار گذاشته شده و کشاورزی در منطقه بسیار محدود گردیده‌ است.

منابع[ویرایش]

  1. «نقشه تقسیمات سیاسی استان فارس». استانداری فارس. بایگانی‌شده از اصلی در ۳۰ مارس ۲۰۱۷. دریافت‌شده در ۲۹ مارس ۲۰۱۷.
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ «نتایج سرشماری سال ۱۳۹۵». مرکز آمار ایران. ۲۳ اسفند ۱۳۹۵.