روگن ماکار

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
روگن ماکار
کاریکاتور امیل زولا و بالزاک، مربوط به زمانی که شهرت داشت زولا، مجموعهٔ روگن ماکار را به تقلید از مجموعهٔ کمدی انسانی بالزاک گردآوری نموده
نویسنده(ها)امیل زولا
زبان فرانسه، فرانسوی
مجموعهروگن ماکار
گونه(های) ادبیرمان
ناتورالیسم (ادبیات)
تاریخ نشر
۱۸۷۱–۱۸۹۳

روگن ماکار (به فرانسوی: Les Rougon-Macquart) عنوان مجموعهٔ کتاب بیست جلدی از نویسنده، روزنامه‌نگار و نمایش نامه‌نویس فرانسوی امیل زولا است. روگن ماکار، یک زیر مجموعهٔ تاریخ طبیعی و اجتماعی از دو شاخه و شجرهٔ خانوادگی در دوران امپراتوری دوم فرانسه و یکی از برجسته‌ترین آثار مکتب ادبی ناتورالیسم فرانسه است.

تأثیرات[ویرایش]

زولا در اوایل زندگی با آثار بالزاک نویسندهٔ شهیر فرانسوی و چرخهٔ کتاب‌های معروف او مشهور به کمدی انسانی کاملاً آگاه شده بود و این شناخت از بالزاک و آثارش تأثیر عمیقی بر زولا گذاشت و باعث شد که تصمیم بگیرد مجموعهٔ شخصی خودش را به عنوان یک چرخهٔ جداگانه تألیف نماید، از آنجایی که این کار زولا را نشات گرفته از اقدام بالزاک می‌دانستند وی مجبور شد که در سال ۱۸۶۹ طی مقاله‌ای توضیح دهد که تفاوت کار او و بالزاک در چه چیزی است. به عنوان یک نویسندهٔ ناتورالیسم، زولا به شدت به علم و به ویژه علم وراثت و تکامل علاقه‌مند بود.

زولا بیشتر نوشته‌های دکتر پروسپر لوکاس، کلود برنارد و چارلز داروین[۱] را می‌خواند و در قسمت‌هایی نیز حتی به آن‌ها اشاره می‌کرد. به عنوان مرجع برای این کار خودش معتقد بود که مردم به شدت تحت وراثت و محیط زیست اطرافیان خود قرار دارند. زولا برای اثبات این فرضیه، دو فاکتور مهم را نشان می‌دهد که می‌تواند اعضای یک خانواده را تحت تأثیر مستقیم قرار دهد. در سال ۱۸۷۱ در مقدمهٔ کتاب ثروت روگن‌ها یا دارایی خانوادهٔ روگن، به خوبی این موضوع را توضیح می‌دهد. اندیشه زولا در توارث از پروسپر لوکاس، دوست امیل شکل می‌گیرد که در جوانی توجهش را به داروین و فرضیه وی جلب می‌کند[۲]

کتاب‌های مجموعهٔ روگن ماکار به ترتیب شمارگان[ویرایش]

ترتیب شمارگان نام کتاب نام‌های دیگر تاریخ انتشار
۱ دارایی خانوادهٔ روگن ثروت روگن‌ها
۱۸۷۱
۲ سهم سگان شکاری ذِبح
۱۸۷۲–۱۸۷۱
۳ شکم پاریس
۱۸۷۳
۴ فتح پلاسان
۱۸۷۴
۵ گناه کشیش موره
۱۸۷۵
۶ عالیجناب اوژن روگن
۱۸۷۶
۷ آسوموار
۱۸۷۷
۸ یک صفحه عشق
۱۸۷۸
۹ نانا
۱۸۸۰
۱۰ دیگ دیزی
۱۸۸۲
۱۱ بهشت بانوان خانم‌ها بهشت
۱۸۸۳
۱۲ شور زندگی پولین
۱۸۸۴
۱۳ ژرمینال
۱۸۸۵
۱۴ شاهکار
۱۸۸۶
۱۵ زمین
۱۸۸۷
۱۶ رویا
۱۸۸۸
۱۷ دیو درون (رمان)
۱۸۹۰
۱۸ پول پول و زندگی
۱۸۹۱
۱۹ شکست افتضاح
۱۸۹۲
۲۰ دکتر پاسکال
۱۸۹۳

نگارخانه[ویرایش]

پانویس[ویرایش]

  1. In Le Roman expérimental (1888), Zola talks extensively about Claude Bernard and mentions the work of Charles Darwin. Text available at wikisource (in French)
  2. مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا. «Les Rougon-Macquart». در دانشنامهٔ ویکی‌پدیای انگلیسی.