راهنما:صفحه بحث

صفحه نیمه‌حفاظت‌شده
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

صفحهٔ بحث، صفحهٔ ویژه‌ای دربرگیرنده بحث‌هایی پیرامون یک «موضوع» است. دو جور صفحهٔ بحث در ویکی‌پدیا وجود دارد، یکی صفحه‌های بحث استاندارد (مانند صفحه‌های بحث مقاله‌ها یا سیاست‌ها یا رده‌های ویکی‌پدیا) و دیگری صفحه‌های بحث کاربری. گونه نخست برای بحث پیرامون موضوع‌های گوناگون مربوط به مقاله (مانند پیشنهاد یک تغییر کلی در متن) به کار می‌رود، در حالی که گونه دوم به منظور ارتباط برقرار کردن با دیگر کاربران ویکی‌پدیا استفاده می‌شود.

پیوندی به صفحهٔ بحث یک مقاله (نمای رایانه)

برای این که به صفحهٔ بحث یک مقاله، الگو، کاربر،... بروید، کافی است که روی پیوند «بحث» که در بالا و تقریباً سمت راست آن می‌بینید کلیک کنید. هنگامی که در صفحهٔ بحث یک مقاله هستید، می‌توانید با کلیک روی پیوند مقاله به مقالهٔ اصلی برگردید. تمام صفحه‌های ویکی‌پدیا (به جز صفحه‌هایی که در فضای نام ویژه قرار دارند، یک صفحهٔ بحث ویژه خودشان دارند. اگر هنوز یک صفحهٔ بحث ایجاد نشده باشد (یعنی پیش تر هیچ ویرایشی در آن صورت نگرفته باشد) پیوند صفحهٔ بحث که در بالای مقاله دیده می‌شود، به رنگ قرمز دیده می‌شود (و چنانچه شما این صفحه را ویرایش کنید، اولین کسی خواهید بود که در آن صفحهٔ بحث مشارکت کرده‌اید) در این صورت، این پیوند، آبی دیده می‌شود.

پیوند به صفحهٔ بحثی که هنوز ایجاد نشده قرمز رنگ خواهد بود.

صفحه‌های بحث مقاله‌ها برای بحث کردن دربارهٔ دیدگاه‌های گوناگون برگرفته از منابع معتبر دربارهٔ آن مقاله یا بخشی از آن مقاله به کار می‌روند. از صفحه‌های بحث مقاله‌ها به عنوان جایی برای بیان دیدگاه شخصی پرهیز کنید، زیرا ویکی‌پدیا جایگاه سخنرانی نیست. اگر شما در ویکی‌پدیا یک حساب کاربری ساخته و به سیستم وارد شده باشید، هنگامی کاربرهای دیگر ویکی‌پدیا برای شما در صفحهٔ بحث کاربری‌تان پیامی بگذارند، در بالای تمام صفحه‌های ویکی‌پدیا که به آن‌ها سر بزنید به طور خودکار پیامی مبنی بر این که «شما پیام‌های جدیدی دارید» می‌آید. هنگامی که به صفحهٔ بحث کاربری‌تان سر بزنید، این پیام به طور خود به خود حذف می‌شود.

استفاده از صفحه‌های بحث

اولین و مهم‌ترین قاعده این است: هر چه در صفحه‌های بحث می‌نویسید، با استفاده از چهار نشانه مدک (~~~~) امضا کنید. برای این منظور، کافی است در پایان آخرین جمله‌ای که می‌نویسید، چهار نشانه مدک مانند بالا بیافزایید. هنگامی که صفحه را ذخیره کنید، این نشانه‌ها به طور خودکار تبدیل به امضای شما می‌شود. اگر پیش تر در ویکی‌پدیا حساب کاربری ساخته و به سیستم وارد شده باشید، می‌توانید امضای تان را تغییر دهید تا به شکل دلخواه شما در بیاید. اما اگر به سیستم وارد نشده باشید، امضای شما شامل آدرس IP شما و زمان امضا کردن خواهد بود.

گزینهٔ «افزودن بخش» در بالای صفحه‌های بحث به شما اجازه افزودن یک عنوان جدید به بحث را می‌دهد.

برای این که یک عنوان جدید در صفحه‌های بحث ایجاد کنید، لازم نیست که کل صفحهٔ بحث را برای ویرایش باز کنید. کافی‌است روی «افزودن بخش» یا علامت + که در بالای همهٔ صفحه‌ها دیده می‌شود کلیک کنید. در صفحهٔ جدیدی که برای شما باز می‌شود، می‌توانید عنوان و متن پیام‌تان را به طور جداگانه وارد کنید. همچنین دیگر لازم نیست که خلاصهٔ ویرایش‌تان را بنویسید؛ سیستم به طور خودکار عنوان متنی را که می‌نویسید برای خلاصه ویرایش به کار می‌گیرد.

صفحه‌بندی

برای این که نوشته‌های طرف‌های درگیر در یک صفحهٔ بحث راحت‌تر خوانده شود، این افراد اقدام به صفحه‌بندی نوشته‌های شان می‌کنند. معمولاً این کار از طریق ایجاد تورفتگی (به انگلیسی: indenting) در ابتدای سطرهای متن انجام می‌شود. برای این که مفهوم آن را متوجه شوید به نمونه زیر توجه کنید. کاربر شماره ۲، بعد از این که پیام کاربر شماره ۱ را در صفحهٔ بحث می‌خواند، صفحه را برای پاسخ دادن به این پیام ویرایش می‌کند. او پاسخ خود را با نویسهٔ دو نقطه (:) آغاز می‌کند، به این صورت:

آیا شما با انتقال صفحه به [[فلان]] موافقید؟ -- [[کاربر:شماره ۱]]
:خیر مخالفم. نام اصلی متداول‌تر است. -- ~~~~

هنگامی که او صفحه را ذخیره می‌کند، نتیجهٔ ویرایش‌های این دو کاربر به شکل زیر دیده می‌شود:

آیا شما با انتقال صفحه به فلان موافقید؟ -- کاربر:شماره ۱

خیر مخالفم. نام اصلی متداول‌تر است. -- کاربر:شماره ۲

همان‌طور که در نمونه بالا می‌بینید، پیش از همه، چهار نشانه مدک به طور خودکار تبدیل به امضای کاربر شمارهٔ ۲ شده‌است. دیگر آن که نوشتهٔ کاربر شماره ۲، یک دندانه جلوتر نوشته شده (اندکی از سمت راست صفحه فاصله گرفته‌است) مورد دوم به خاطر استفاده این کاربر از کاراکتر دو نقطه در ابتدای پاراگراف بوده، و باعث تفکیک‌پذیری بهتر نوشتهٔ این دو نفر شده‌است. هر چه تعداد دو نقطه‌ها بیشتر شود، فاصله متن از سمت راست بیشتر می‌شود. تو رفتگی را می‌توان به این صورت مهار کرد:

:خیر مخالفم. نام اصلی متداول‌تر است. -- ~~~~
::نظرتان راجع به انتقال به [[بهمان]] چیست؟ ~~~~
:::گزینهٔ مناسبی را مطرح کردید نظر جناب [[کاربر:شمارهٔ ۴]] را نیز جویا شوید. -- ~~~~
:::جناب [[کاربر:شمارهٔ ۳]] نام مناسب‌تری است. ~~~~
::[[کاربر:شماره ۲]] عزیز نام اصلی گرته‌برداری از [[فلان]] است. با آن مخالفم. ~~~~

توجه کنید که کاربر ۳ در حال جواب به کاربر ۲ است و با یک: تورفتگی مرحله بعد را آغاز می‌کند. کاربر ۱ و کاربر ۴ نیز هر دو به کاربر ۳ پاسخ می‌گویند و بحث خود را با سه عدد: آغاز می‌کنند. اما کاربر ۵ به کاربر ۲ پاسخ می‌دهد و بحث خود را با دو عدد: آغاز کرده‌است.

خیر مخالفم. نام اصلی متداول‌تر است. -- کاربر:شماره ۲
نظرتان راجع به انتقال به بهمان چیست؟ کاربر:شماره ۳
گزینهٔ مناسبی را مطرح کردید نظر جناب فلانی را نیز جویا شوید. کاربر:شماره ۱
جناب شمارهٔ ۳ نظر من استفاده از پیشنهاد شماست. کاربر:شماره ۴
کاربر:شماره ۲ عزیز نام اصلی گرته‌برداری از فلان است. با آن مخالفم. کاربر:شماره ۵

استفاده درست از صفحه‌های بحث

همان‌طور که پیش تر گفته شد، صفحه‌های بحث مقاله‌ها جای بیان باورهای شخصی نیستند. افزون بر این نکته رعایت چند مورد دیگر نیز در استفاده از صفحه‌های بحث مرسوم بوده‌است، و از کاربران ویکی‌پدیا انتظار می‌رود به این موارد احترام بگذارند:

  • نوشته‌های تان را امضا کنید.
  • نوشته‌های دیگران را تا آن جا که ممکن است، ویرایش نکنید. برخی از کاربران از این که در نوشته‌هایی که امضا کرده‌اند دست برده شود ناراحت می‌شوند. به درخواست آن‌ها احترام بگذارید.
  • صفحه‌های بحث را پاک نکنید. اگر صفحهٔ بحث یک مقاله خیلی شلوغ و طولانی شده، آن را بایگانی کنید.
  • هرز فرستی نکنید. هرز فرستی (به انگلیسی: spamming) به معنای فرستادن یک پیام در صفحهٔ بحث چندین مقاله یا چندین کاربر، به منظور تشویق دیگران برای پشتیبانی از انجام شدن یک کار، یا مخالفت با یک روند است. این کار در ویکی‌پدیا توصیه نمی‌شود و در شرایط خاص، از مصادیق خرابکاری تلقی می‌شود و با فرد خاطی برخورد می‌شود.

سیاست‌های عمومی ویکی‌پدیا مانند پرهیز استفاده از القاب طفره‌آمیز یا پرهیز از حملهٔ شخصی در صفحه‌های بحث مقاله‌ها و صفحه‌های بحث کاربری نیز به کاربرده می‌شوند.

ایجاد صفحه‌های بحث

هنگامی که خواستید یک صفحه بحث ایجاد کنید، پیش از آن که متنی بنویسید، نخست چند الگوی زیر را بیافزایید:

اول الگوی {{رتب}} را در بالا اضافه کنید.

سپس الگوی {{بالای صفحه بحث}} را بیافزایید.

سپس بسته به نوع مقاله این الگوها را اضافه‌کنید:

  • {{زنز}}:برای افراد زنده
  • {{پروژه ترجمه}}:برای مقاله‌هایی که یک نسخه از ترجمه آنها در ویکی‌پروژه ترجمه موجود است.
  • {{بحث بیجا}}:برای مقاله‌هایی که امکان می‌رود در صفحه بحث شان حرف‌های بی‌ربط به مقاله زده شود مانند اسلام
  • {{سابقه نوشتار برگزیده}}:برای مقاله‌هایی که نامزد برگزیده شدن بودند (چه آن‌هایی که پذیرفته و چه آن‌هایی که رد شدند)
  • {{سابقه حذف}}:برای مقاله‌هایی که نامزد حذف بوده‌اند و نتیجه بر نگه‌داشتن شان بوده‌است.

سپس از الگوی {{پتوپ}} استفاده کنید. البته به شرطی که مقاله در رابطه با یکی از ویکی‌پروژه‌های ویکی‌پدیا باشد مانند فیزیک سپس الگو را بدین گونه اضافه کنید:

{پتوپ|1={{وپ‌فیزیک}}}}

اگر عضو آن پروژه نیستند متنی به غیر از الگو اضافه نکنید، اگر هستید پارامترهای دیگر هم وارد کنید، مانند کلاس، اهمیت یا نیاز به تصویر.

جستارهای وابسته