راهنما:تاریخچه صفحه

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
نمایشی از صفحه تغییرات اخیر

سابقه و تغییراتِ هر ویرایشی —هرچند جزئی— که در ویکی‌پدیا انجام شود، در صفحهٔ تاریخچه ثبت و نگهداری می‌شود. به عبارت دیگر؛ هیچ ویرایشی در ویکی‌پدیا حذف نمی‌شود. البته ویرایش‌های خرابکارانه —که به‌دستِ مدیران اصلاح می‌شوند— از این قاعده مستثنی هستند.

همین نکته می‌طلبد که سوابق ویرایش‌ها و نسخه‌های مختلف یک صفحه (شامل مقاله، بحث مقاله، صفحهٔ کاربری و بحث کاربر) همان‌طور که ثبت می‌شوند، قابل بازخوانی و ویرایش مجدد باشند.

تاریخچه عبارت است از سوابق ویرایش‌ها که مشخص می‌کند چه کسی و در چه تاریخی آن ویرایش را انجام داده‌است و تفاوت بمعنیِ اختلاف بین دو نسخه یا دو ویرایش از یک صفحه است.

در جاهای مختلفی شما ممکن است به پیوندهایی با عنوان تاریخچه و تفاوت برخورد کنید. محتمل‌ترین جا، صفحهٔ تغییرات اخیر است. این صفحه مملو از ویرایش‌های جدیدِ همهٔ کاربران —و نشان‌دهندی سیرِ وقایعِ جاری و در لحظه در دانشنامه— است. در کنار هر ویرایش، دو پیوندِ تفاوت و تاریخچه قرار دارد و هر ویرایش در یک خط قرار دارد. با دنبال کردن پیوندِ تفاوت، می‌بینید کاربری که این ویرایش را انجام داده در این ویرایش (ویرایشی که پیوند تفاوتِ کنار آن را دنبال کرده‌اید) نسبت به ویرایش پیشین چه تغییراتی انجام داده‌است.

همچنین با دنبال کردن پیوند تاریخچه، فهرستی از چند ده ویرایش آخر آن صفحه را می‌توانید ببینید. پیوندِ تاریخچه در بالای تمام صفحات (سمتِ چپ) قرار دارد.

با کلیک رویِ یک تفاوت، به صفحه ای هدایت می‌شوید که دو ستون دارد. ستونِ سمتِ راست، زرد رنگ است و نشان‌دهنده‌ی بخش‌هایی است که از مقاله حذف شده است و ستونِ سمتِ چپ آبی رنگ است و نشان‌دهنده‌ی تغییراتی است که به مقاله افزوده شده است. در صفحهٔ تاریخچه، کنار هر سطر (که در واقع نماینده یک ویرایش است) دکمه‌های رادیویی می‌بینید. با انتخاب دو دکمه (هر دکمه در یک سطر) و فشردن دکمهٔ مقایسهٔ نسخه‌های انتخاب‌شده، تفاوت بین آن دو نسخه‌ای را که انتخاب کرده‌اید، می‌توانید می‌بینید.

انتقال[ویرایش]

از کپی-پیست کردن مطالب یک صفحه در صفحه‌ای دیگر و سپس تغییر مسیر ایجاد کردن خودداری کنید؛ زیرا باعثِ گم‌شدنِ تاریخچهٔ مقاله و سردرگمیِ کاربران می‌شود. تاریخچه‌ها در ویکی‌پدیا اهمیت دارد. برای اینکه تاریخچه پابرجا بماند، در بالای صفحه و در کنار آن ستاره، مثلث کوچکی کنار جعبه جستجو می‌بینید؛ بر آن کلیک کرده و گزینهٔ «انتقال» یا «صفحه منتقل شود» را کلیک کنید تا صفحه به‌همراهِ تاریخچه‌اش منتقل شود.

  • اگر مقاله‌ای از پیش وجود دارد: مقاله‌ی جدیدی ننویسید؛ بلکه همان مقالهٔ ازپیش‌موجود را کامل کرده و گسترش دهید. تغییراتی که می دهید نیز در تاریخچه همان صفحه —و به‌عنوان گسترش‌دهنده مقاله— ثبت خواهد شد.

بررسی تاریخچه[ویرایش]

ابزار wiki blame که برای جستجو در تاریخچه کاربرد دارد.

به کمک ابزار wiki blame می‌توانید در ویرایش‌های تاریخچه جستجو کنید.

برای سرچ در wiki blame ابتدا در بالای صفحه بر روی «نمایش تاریخچه» کلیک کنید

بعد در نوار «ابزار های بیرونی» روی «جستجوی تاریخچه» کلیک کنید. بعد پنجره‌ای به نام Wiki Blame برای شما باز می‌شود و می‌توانید در آن تاریخچهٔ مورد نظر را جستجو کنید. فقط کافی است موضوع را نوشته و بازهٔ زمانی را مشخص کنید و start را بزنید.

مدیران[ویرایش]

برای ادغامِ تاریخچه، راهنمای ادغام تاریخچهٔ صفحه‌ها را بخوانید.

جستارهای وابسته[ویرایش]

برای اطلاع بیشتر نسخه انگلیسی را مطالعه نمایید.