دینش دسوزا

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
دینش دسوزا
دینش دسوزا در سال ۲۰۱۸
نام هنگام تولددینش جوزف دسوزا
زادهٔ۲۵ آوریل ۱۹۶۱ ‏(۶۲ سال)
بمبئی، مهاراشترا، هند
ملیتایالات متحده آمریکا
تحصیلاتکالج دارتموث (بی‌ای)
پیشهمفسر و صاحب‌نظر سیاسی
شناخته‌شده برایراست تندرو، مدافع مسیحیت، تفسیر سیاسی، فیلم‌سازی
همسر(ها)دیکسی بروبیکر (ا. ۱۹۹۲–۲۰۱۲)
دبی فنچر (ا. ۲۰۱۶)
فرزندان۱

دینش دسوزا (انگلیسی: Dinesh D'Souza؛ ‎/dɪˈnɛʃ dəˈszə/‎؛ زادهٔ ۲۵ آوریل ۱۹۶۱) یک فیلم‌ساز و مفسر و صاحب‌نظر سیاسی محافظه‌کار اهل ایالات متحده آمریکا است.

در سال ۲۰۱۲، دسوزا مستند "آمریکای اوباما: ۲۰۱۶" که یک مستند بسیار انتقادی علیه اوباما بود را بر اساس کتابش با عنوان "ریشه‌های برآمدن اوباما" (۲۰۱۰) منتشر کرد. این مستند ۳۳ میلیون دلار کسب کرد که آن را به پرسودترین مستند محافظه‌کار همه زمان‌ها و یکی از پرسودترین مستندها از هر نوع تبدیل کرد.

از آن زمان او پنج مستند دیگر منتشر کرد: "آمریکا: دنیا را بدون او تصور کنید" (2014)، "آمریکای هیلاری" (2016)، "مرگ یک ملت" (2018)، "کارت ترامپ" (2020)، "2000 قاطر" (2022) [قاطر نماد دموکرات‌ها است]. فیلم‌ها و مستندهای دسوزا به خاطر ترویج تئوری‌های توطئه و اشتباهات و همچنین محتوای تحریک‌آمیزشان جنجال‌های قابل توجهی را به وجود آورده است[۱].

او در بمبئی (هند) به دنیا آمد و به عنوان یک دانشجوی اعزامی به آمریکا رفت و از کالج دارتموث فارغ التحصیل شد. او در دولت رئیس جمهور رونالد ریگان مشاور سیاست گذاری بود و به AEI (یک موسسه انتفاعی و پژوهشی در حوزه سیاستگذاری عمومی) و موسسه هووِر پیوست. او در سال ۱۹۹۱ به تابعیت ایالات متحده آمریکا درآمد. او در ۲۰۱۰ ریاست یک کالج مسیحی واقع در نیویورک به نام کینگز کالج را بر عهده گرفت تا اینکه در سال ۲۰۱۲ بعد از یک رسوایی جنسی اثبات نشده از ریاست آن استعفا داد.

منابع[ویرایش]

پیوند به بیرون[ویرایش]

  1. "Dinesh D'Souza". Wikipedia (به انگلیسی). 2023-09-03.