دبورا کار

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
دبورا کار
در سال ۱۹۷۳
زادهٔ۳۰ سپتامبر ۱۹۲۱
گلاسکو، اسکاتلند
درگذشت۱۶ اکتبر ۲۰۰۷ (۸۶ سال)
لندن، انگلستان
ملیتاسکاتلندی
پیشههنرپیشه
سال‌های فعالیت۱۹۴۰–۱۹۸۶
همسر(ها)آنتونی بارتلی (۱۹۵۹–۱۹۴۵)
پیتر ویرتل (۲۰۰۷–۱۹۶۰)

دبورا کار (به انگلیسی: Deborah Kerr) (زاده ۳۰ سپتامبر ۱۹۲۱ – درگذشته ۱۶ اکتبر ۲۰۰۷) بازیگر اسکاتلندی بود.

زندگی‌نامه[ویرایش]

دبورا، که تنها دختر یک مهندس عمران و آرشیتکت بوده‌است در گلاسکو اسکاتلند زاده شد و در ۱۴ سالگی پدرش را از دست داد.

او از ۵ سالگی به انگلستان نقل مکان کرد و یک بالرین شد. بعدها به صنعت نمایش روی آورد و نقش‌های کوچکی ایفا کرد و بعد از آن هم در رادیو برای بچه‌های انگلیسی، قصه می‌گفت. اما با نقشی که در تئاتر اقتباسی از جورج برنارد شاو ایفا کرد مورد توجه منتقدین قرار گرفت.[۱]

دوران حرفه‌ای[ویرایش]

او در سال ۱۹۴۷ به هالیوود رفت و در ۱۹۵۳ با بازی در فیلم «از اینجا تا ابدیت» در نقش همسر یک سروان که با یک افسر دیگر با بازی برت لنکستر آشنا می‌شود، خود را به عنوان یک ستاره هالیوودی مطرح کرد. او در فیلم پادشاه و من نقش زنی را بازی کرد که همراه پسرش به شرق دور می‌رود تا تدریس بچه‌های بی‌شمار سلطان سیام با بازی یول براینر را به عهده بگیرد. از دیگر فیلمهای مطرح کر، می‌توان به «ماجرای به‌یادماندنی» (۱۹۵۷، لیو مک‌کری) با بازی کری گرانت، «شب ایگوانا» (۱۹۶۴، جان هیوستن) با حضور ریچارد برتن و سازش (فیلم ۱۹۶۹)، الیا کازان با نقش‌آفرینی کرک داگلاس را نام برد.[۲]

جوایز[ویرایش]

نام دبورا کار بر پیاده‌روی شهرت هالیوود

او شش بار نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول زن برای فیلم‌های «ادوارد، پسر من» (۱۹۴۹)، «از اینجا تا ابدیت» (۱۹۵۳)، «پادشاه و من» (۱۹۵۶)، «خدا می‌داند آقای آلیسون» (۱۹۵۷)، «میزهای تک‌نفره» (۱۹۵۸) و «ولگردها» (۱۹۶۰) شد اما به هیچ‌کدام دست نیافت تا این‌که در سال ۱۹۹۳ یک اسکار افتخاری به خاطر دوران حرفه‌ای شاخص‌اش به عنوان «هنرمند زیبایی و شکوه بدون نقص، ستاره از جان گذشته‌ای که دوران بازیگری‌اش در فیلم‌ها همیشه به خاطر کمال، نظم و وقارش پا برجاست.» به او اهدا شد.

فیلم‌شناسی[ویرایش]

از فیلم‌ها یا برنامه‌های تلویزیونی که وی در آن نقش داشته‌است می‌توان به آثار زیر اشاره کرد.

منابع[ویرایش]

  1. «دبورا کر ستاره سینمای کلاسیک در سن ۸۶ سالگی». گروه مطبوعاتی سینمای ما. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۹ ژانویه ۲۰۱۲. دریافت‌شده در ۲۳ آذر ۱۳۹۰ خورشیدی. تاریخ وارد شده در |تاریخ بازدید= را بررسی کنید (کمک)
  2. «دبورا کر هنرپیشه هالیوود در گذشت». جام جم آنلاین. دریافت‌شده در ۲۳ آذر ۱۳۹۰ خورشیدی. تاریخ وارد شده در |تاریخ بازدید= را بررسی کنید (کمک)

پیوند به بیرون[ویرایش]