دانیل السبرگ

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
دانیل السبرگ
السبرگ در دانشگاه جرج‌تاون، ۲۰۱۴
زادهٔ۷ آوریل ۱۹۳۱
شیکاگو، ایلینوی، ایالات متحده
درگذشت۱۶ ژوئن ۲۰۲۳ (۹۲ سال)
کنزینگتون، کالیفرنیا، ایالات متحده
تحصیلاتدانشگاه هاروارد (PhD)
دانشگاه کمبریج
کارفرماRAND Corporation
شناخته‌شده برایاوراق پنگاتون،
تناقض السبرگ
همسر(ها)Carol Cummings (طلاق)
Patricia Marx
فرزندانرابرت، مری (نخستین ازدواج)
مایکل السبرگ (دومین ازدواج)
وبگاه

دانیل السبرگ (انگلیسی: Daniel Ellsberg؛ ۷ آوریل ۱۹۳۱ – ۱۶ ژوئن ۲۰۲۳) تحلیل‌گر سابق آمریکایی بود که برای ابرشرکت راند (RAND Corporation) کار می‌کرد. او در سال ۱۹۷۱ با انتشار اوراق پنتاگون[۱] در نیویورک تایمز و روزنامه‌های دیگر، یک مجادله سیاسی در سطح ملی را شتاب بخشید. این اسناد مربوط به تحقیق فوق سری پنتاگون دربارهٔ تصمیم‌گیری دولت ایالات متحده در جنگ ویتنام بودند.

وی تحت قانون فدرال ۱۹۱۷ جاسوسی و همچنین به اتهامات دزدی و توطئه به حداکثر ۱۱۵ سال زندان محکوم شد. در ۱۱ ماه مه سال ۱۹۷۳ به دلیل سوء رفتار دولتی و شواهد غیرقانونی جمع‌آوری شده، و دفاعیه لئونارد بودین و استاد حقوق دانشگاه هاروارد پروفسور کارلس نسون، قاضی برن تمام اتهامات علیه وی را مردود کرد و او تبرئه شد.

السبرگ در سال ۲۰۰۶ برنده جایزه احیای حق (معروف به جایزه نوبل آلترناتیو) شد. وی همچنین به خاطر شکل دادن یک مثال مهم از نظریه تصمیم یا تئوری انتخاب به نام تناقض السبرگ شهرت دارد. او در ۲۰۲۳، در ۹۲ سالگی درگذشت.

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

با عنوان رسمی : Pentagon Papers گزارش وزارت دفاع در مورد نیروهای درگیر در ویتنام . این گزارش در مورد مشارکت سیاسی و نظامی ایالات متحده در ویتنام از۱۹۴۵ تا ۱۹۶۷ میلادی است.

  1. مقالات پنتاگون با عنوان رسمی : Pentagon Papers گزارش وزارت دفاع در مورد نیروهای درگیر در ویتنام . این گزارش در مورد مشارکت سیاسی و نظامی ایالات متحده در ویتنام از ۱۹۴۵ تا ۱۹۶۷ میلادی است.
  • مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا. «Daniel Ellsberg». در دانشنامهٔ ویکی‌پدیای انگلیسی، بازبینی‌شده در ۱۵ سپتامبر ۲۰۱۴.
  • «Daniel_Ellsberg». بایگانی‌شده از اصلی در ۱۷ اوت ۲۰۱۴. دریافت‌شده در ۱۵ سپتامبر ۲۰۱۴.

پیوند به بیرون[ویرایش]