خاندان توکوگاوا

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
خاندان توکوگاوا
徳川氏
مون یا نشان خانوادگی خاندان توکوگاوا
استان بومیولایت کوزوکه (خط اصلی)
ولایت میکاوا (خط بازسازی شده)
خاندان مادرخاندان نیتا (خطا اصلی)
خاندان ماتسودایرا (خط بازسازی شده)
القابگوناگون
بنیانگذارنیتتا یوشیسوئه (خط اصلی)
توکوگاوا ایه‌یاسو (خط بازسازی شده)
آخرین حاکمتوکوگاوا یوشی‌نوبو
رئیس خاندانتوکوگاوا تسونه‌ناری
سال بنیانگذاریقرن سیزدهم (خط اصلی)
۱۵۶۷ (خط بازسازی شده)
انحلالهنوز ادامه دارد
پایان حکومت۱۸۶۸ (لغو شوگون‌سالاری)
۱۸۷۱ (لغو سیستم هان)
شاخه‌هامختلف

خاندان توکوگاوا (به ژاپنی: 德川氏, Tokugawa-shi) یک خاندان قدرتمند دایمیو (امیر محلی) در ژاپن بود. این خاندان شوگون‌سالاری توکوگاوا را بنیانگذاری کرد که از سال ۱۶۰۳ تا ۱۸۶۷ در دوره ادو بر ژاپن حکومت کردند. آنها اسماً از نسل امپراتور سیوا از طریق خاندان ماتسودایرا بودند. تاریخ اولیه این خاندان همچنان یک راز است.[۱] اسماً گفته می‌شود که خاندان ماتسودایرا از نسل خاندان نیتا، شاخه‌ای از خاندان میناموتو هستند، اما در واقعیت، این ادعا که توکوگاواها از نسل خاندان نیتا هستند، اعتباری ندارد و احتمال این ادعا بسیار کم یا نادرست در نظر گرفته می‌شود.[۲][۳][۴][۵]

تاریخ[ویرایش]

میناموتو نو یوشی‌شیگه (۱۱۳۵–۱۲۰۲)، نوه میناموتو نو یوشی‌ایه (۱۰۴۱–۱۱۰۸)، اولین کسی بود که نام «نیتا» را گرفت. او با پسر عمویش میناموتو نو یوریتومو در جنگ در برابر خاندان تایرا (۱۱۸۰) طرف شد و او را تا کاماکورا، کاناگاوا همراهی کرد. نیتا یوشی‌سوئه، چهارمین پسر میناموتو نو یوشی‌شیگه، در منطقه‌ای به نام «توکوگاوا» (ولایت کوزوکه) ساکن شد و نام آن مکان را برای نام خانوادگی خود برگزید با این وجود در کتاب تاریخ استانی در ارتباط با آنها نامی از خاندان میناموتو یا خاندان نیتا به میان نیامده است.[۶]


گزارش شده است که مبتکر اسمی خاندان ماتسودایرا شخصی به نام ماتسودایرا چیکائوجی بود که در اصل یک راهب بودایی فقیر بود.[۱][۷] طبق گزارش‌ها، او از نسل هشتم نیتا یوشی‌سوئه و شاهد نابودی خاندان نیتا در جنگ آنها علیه خاندان آشیکاگا بود. او در منطقه «ماتسودایرا» (ولایت میکاوا) ساکن شد و توسط خانواده همسرش به فرزندخواندگی پذیرفته شد. در کتاب تاریخ استانی آنها ادعا شده بود که این خاندان اصلی، «خاندان آریورا» بوده است.[۶] از آنجا که گفته می‌شود این مکان توسط آریورا نوبوموری بازپس گرفته شده است، یک نظریه بر این باور است که خاندان ماتسودایرا با آریوارا نو ناریهیرا مرتبط بوده است.[۸]

ماتسودایرا نوبومیتسو (قرن پانزدهم)، پسر ماتسودایرا چیکائوجی، مسئول قلعه اوکازاکی بود و اقتدار خانواده خود را در ولایت میکاوا تقویت کرد. نوه نبیر نوبومیتسو ماتسودایرا کیویاسو خاندان او را قوی کرد، اما ترور شد. در سال ۱۵۶۷، ماتسودایرا موتونوبو - که در آن زمان با نام توکوگاوا ایه‌یاسو (۱۵۴۲–۱۶۱۶) شناخته می‌شد، نوه کیویاسو، توسط امپراتور اوگیماچی به عنوان یکی از نوادگان سیوا گنجی شناخته شد. او همچنین نام خانوادگی توکوگاوا را آغاز کرد.

این خاندان در پایان دوره سنگوکو به قدرت رسید. تا پایان دوره ادو آنها به عنوان «شوگونها» بر ژاپن حکومت کردند. پانزده شوگون‌سالاری توکوگاوا بودند. تسلط آنها به حدی بود که در برخی کتاب‌های تاریخی به جای «دوره ادو» از اصطلاح «عصر توکوگاوا» استفاده می‌شود. زیارتگاه اصلی خانواده آنها نیکو توشوگو در نیکو، توچیگی است و معابد اصلی آنها (بوداجین) معبد کان‌ائی و معبد زوجو است که هر دو در توکیو قرار دارند. میراث‌های خاندان تا حدی توسط بنیاد یادبود توکوگاوا اداره می‌شود.

پس از مرگ ایه‌یاسو، در سال ۱۶۳۶، سران «توکوگاوا گوسانکه» (سه شاخه با هان (ژاپن) در ولایت اُواری، ولایت کی، و میتو، ایباراکی) همچنین نام خانوادگی توکوگاوا را داشتند، همچنین سه شاخه اضافی، معروف به «گوسانکیو»: تایاسو (۱۷۳۱)، خاندان هیتوتسوباشی (۱۷۳۵) و خاندان شیمیزو (شیمیزو) ۱۷۵۸) ، پس از به قدرت رسیدن شوگون هشتم توکوگاوا یوشیمونه. هنگامی که یک شوگون بدون وارث زنده فوت می کرد، هر دو سر «توکوگاوا گوسانکه» (به جز خاندان میتو توکوگاوا) و «گوسانکیو» اولویت داشتند. جانشین او شد.[۹] [۱۰] بسیاری از "دایمیوها" از شاخه‌های کادتی این قبیله بودند، اما نام خانوادگی خاندان ماتسودایرا را حفظ کردند. نمونه‌ها عبارتند از ماتسودایرا در قلمرو فوکویی و آیزو. اعضای خاندان توکوگاوا با دایمیو برجسته و خانواده امپراتور ژاپن ازدواج می کردند.

در ۹ نوامبر ۱۸۶۷، توکوگاوا یوشینوبو، پانزدهمین و آخرین شوگان توکوگاوا، استعفای خود را به امپراتور میجی ارائه کرد. او ده روز بعد رسماً از قدرت کنار رفت و قدرت حکومتی را به امپراتور بازگرداند،.

شجره‌نامه[ویرایش]

راهنمای استفاده

  1. خطوط یکپارچه کودکان بیولوژیکی هستند، خطوط نقطه چین فرزندان فرزندخوانده هستند.
  2. "پررنگ" نشان دهنده رئیس خانواده (عمومی) است. اعداد به ترتیب جانشینی هستند.
  3. دختران و افرادی که در اوایل کودکی فوت کرده‌اند، حذف شده‌اند.

اعضای خانواده[ویرایش]

ملازم‌ها[ویرایش]

خاندان‌ها[ویرایش]

ملازم‌های مهم[ویرایش]

یادداشت‌ها[ویرایش]

  1. (کیشو) چهارمین پسر توکوگاوا میتسوسادا و نوه توکوگاوا یورینوبو
  2. (خاندان هیتوتسوباشی) پسر بزرگ توکوگاوا ایه‌هارو
  3. (میتو) هفتمین پسر توکوگاوا ناری‌آکی نهمین رهبر خاندان هیتوتسوباشی توکوگاوا
  4. ارباب قلمرو تاکاسو. پنجمین پسر ماتسودایرا یوشی‌تاتسو دهمین رهبر خاندان هیتوتسوباشی
  5. (خاندان تایاسو توکوگاوا) سومین پسر توکوگاوا یوشی‌یوری
  6. (آیزو)دومین پسر ماتسودایرا ایچیرو. نام مادر تویوکو، دختر بزرگ توکوگاوا ایه‌ماسا بود.

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ 徳川家康展 (به ژاپنی). Aichi Prefectural Library. Archived from the original on 2005-04-19. Retrieved 2008-12-28.
  2. 徳川氏 (به ژاپنی). Kotobank. Archived from the original on 29 June 2023. Retrieved 29 June 2023.
  3. 徳川氏 (به ژاپنی). Japan Knowledge. Archived from the original on 19 March 2023. Retrieved 23 March 2024.
  4. 松平元康はなぜ徳川家康になったのか (به ژاپنی). The Nagoya Japanese Sword Museum Nagoya Touken world. Archived from the original on 23 March 2024. Retrieved 23 March 2024.
  5. 徳川家康は源氏の英雄・源義家の子孫にあたるのか? (به ژاپنی). Rekishijin. Archived from the original on 28 March 2023. Retrieved 23 March 2024.
  6. ۶٫۰ ۶٫۱ -15/ky00401.htm 十四松平の城・寺・墓を訪ねて. اوکازاکی. 2000. Archived from 09-15/ky00401.htm the original on 2009-01-14. {{cite web}}: Check |archive-url= value (help); Check |url= value (help); Unknown parameter |دسترسی-تاریخ= ignored (help)
  7. Ryōtarō Shiba (1962). [http:/ /www.shinchosha.co.jp/books/html/115244.html "Ieyasu Tokugawa"] (به ژاپنی). Shinchosha. 115244.html Archived from the original on 2008-11-02. Retrieved 2008-12- 29. {{cite web}}: Check |archive-url= value (help); Check |url= value (help); Check date values in: |access-date= (help)
  8. (به ژاپنی) Kazue Tanaka. 古代史の謎を解き明かす「モード・タ」. گوگل بوکز. via Bungeisha. 2000. 101.
  9. Iwanami Nihonshi Jiten, Tokugawa Gosanke, Tokugawa Owari-ke, Tokugawa Kii-ke, and Tokugawa Mito-ke
  10. Nussbaum, Louis-Frédéric. (2005). "Gosan-kyō" in Japan encyclopedia, p. 259; n.b., Louis-Frédéric is pseudonym of Louis-Frédéric Nussbaum, see Deutsche Nationalbibliothek Authority File.

پیوند به بیرون[ویرایش]