جین هیگن

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
جین هیگن
جین هیگن در تریلر آواز در باران (۱۹۵۲)
نام هنگام تولدجین شرلی ورهیگن
زادهٔ۳ اوت ۱۹۲۳
شیکاگو، ایلینوی، ایالات متحده آمریکا
درگذشت۲۹ اوت ۱۹۷۷ (۵۴ سال)
لس‌آنجلس، کالیفرنیا، ایالات متحده آمریکا
ملیت ایالات متحده آمریکا
پیشهبازیگر
سال‌های فعالیت۱۹۴۹–۱۹۷۷
همسر(ها)تام سیدل (۱۹۴۷—۱۹۶۵) (طلاق) ۲ فرزند

جین هیگن (به انگلیسی: Jean Hagen) (۳ اوت ۱۹۲۳ — ۲۹ اوت ۱۹۷۷) یک بازیگر آمریکایی بود.

زندگی[ویرایش]

هیگن با نام جین شرلی ورهیگن در شیکاگو، ایلینوی، ایلینوی زاده شد. پدر او کریستین ورهیگن یک مهاجر هلندی، و مادرش مری یک آمریکایی زادهٔ شیکاگو بود. وقتی او ۱۲ ساله بود، خانواده‌اش به الکهارت، ایندیانا نقل مکان کردند و در پی آن او از دبیرستان آن شهر دانش‌آموخته شد. هیگن پس از آنکه تئاتر را فرا گرفت به‌عنوان راهنمای سالن تئاتر مشغول به‌کار شد و سرانجام نخستین نقش خود را در سال ۱۹۴۶ در نمایش قطعه دیگری از جنگل ایفا کرد.

حرفه[ویرایش]

نخستین تجربه سینمایی هیگن، بازی در نقش زنی افسونگر در فیلم دنده آدم در سال ۱۹۴۹ بود. فیلم جنگل آسفالت (۱۹۵۰) فرصت بزرگی برای هیگن بود تا نخستین بازی برجسته خود را ارائه کند، و منتقدان را به تحسین وادارد. در همان سال در فیلم دیگری با نام خیابان فرعی ظاهر شد. هیگن به یادماندنی‌ترین نقش خود را در سال ۱۹۵۲ ایفا کرد. او در فیلم آواز در باران در نقش لینا لامونت یک هنرپیشه بی‌استعداد سینمای صامت ظاهر شد. او به خاطر بازی در این فیلم کمدی موزیکال، نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل زن شد.

هیگن از سال ۱۹۵۳ بازی در سریال ساختن اتاق برای پدر را آغاز کرد. نقش‌آفرینی در این مجموعه، سه نامزدی جایزه گرمی را برای او به همراه داشت، اما پس از بازی در سه فصل، به دلیل افزایش اختلافات، گروه سازندگان سریال را ترک کرد. چند سال بعد، او دوباره در چند سریال و فیلم تلویزیونی ظاهر شد. آخرین فیلمی که هیگن در آن بازی کرد، شباهت کامل در سال ۱۹۶۴ بود.

مرگ[ویرایش]

هیگن در سال ۱۹۷۷ در سن ۵۴ سالگی بر اثر سرطان مری درگذشت. ستاره‌ای به نام او در پیاده‌روی شهرت هالیوود قرار دارد.

فیلم‌شناسی[ویرایش]

منابع[ویرایش]

مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا. «Jean Hagen». در دانشنامهٔ ویکی‌پدیای انگلیسی، بازبینی‌شده در ۳۰ آوریل ۲۰۱۱.

پیوند به بیرون[ویرایش]