جیمز بلانت

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
جیمز بلانت
بلانت در ژانویه ۲۰۰۸
بلانت در ژانویه ۲۰۰۸
اطلاعات پس‌زمینه
نام تولدجیمز هیلر بلانت
زاده۲۲ فوریهٔ ۱۹۷۴ ‏(۵۰ سال)
ویلتشر، انگلستان
ژانرپاپ راک، سافت راک
پیشه(ها)نوازنده، ترانه‌سرا
ساز(ها)خوانندگی، گیتار، کیبورد، ویولن، پرکاشنز
سال‌های فعالیت۲۰۰۳ تا الان
ناشر(ان)برادران وارنر، آتلانتیک
سازهای اصلی
گیتارهای آکوستیک برند سیگال
وبگاه

جیمز هیلر بلانت (به انگلیسی: James Hillier Blount) (زاده ۲۲ فوریه ۱۹۷۴)[۱] آهنگساز و ترانه‌سرای انگلیسی است. آلبوم آغازین او به‌نام بازگشت به بدلَم (۲۰۰۴) و ترانه‌هایی مانند «تو زیبایی» و «بدرود عشقم» باعث شهرت او شدند. «تو زیبایی» در زمان انتشارش در ایالات متحدهٔ آمریکا صدرنشین جدول ۱۰۰ تک‌آهنگ داغ بیلبورد شد. آخرین خوانندهٔ انگلیسی که پیش از بلانت به چنین موفقیتی رسیده بود التون جان در سال ۱۹۹۷ بود.

بلانت پیش از آن‌که به خوانندگی بپردازد به‌عنوان افسر گارد نگهبانی ارتش بریتانیا خدمت می‌کرد و در زمان درگیری‌های سال ۱۹۹۹ کوزوو به آن‌جا فرستاده شده بود. او در طول جنگ کوزوو با گروه پزشکان بدون مرز آشنا شد و از آن دوران به بعد همواره از این گروه (به خصوص در کنسرت‌هایش) حمایت کرده‌است.

ابتدای زندگی[ویرایش]

جیمز بلانت در یک بیمارستان نظامی در شهرک تیدوورث در شهرستان ویلتشر بریتانیا متولد شد. او یک برادر و خواهر کوچک‌تر از خودش دارد. بیشتر دوران کودکی بلانت در سنت مری بوران همپشر سپری شد اما مدتی از آن هم در قبرس و آلمان گذشت چرا که پدرش به عنوان یک سرهنگ نیروی هوایی بریتانیا مدام و در زمان‌های مختلف به کشورهای گوناگونی فرستاده می‌شد.

زمانی که پدرش متوجه علاقهٔ بلانت به خلبانی شد، او را آموزش داد و جیمز در ۱۶ سالگی مجوز پرواز را دریافت کرد. خانوادهٔ بلانت تاریخچهٔ خدمات نظامی بسیار طولانی‌ای دارند که به قرن ۱۰اُم میلادی بازمی‌گردد.

بلانت در جوانی پیانو، ویولن و گیتار را فرا گرفت و مدرک کارشناسی‌اش از دانشگاه بریستول را با پایان‌نامه‌ای با عنوان «کالاانگاری وجهه - تولید یک بُت پاپ» دریافت کرد.[۲] پس از آن با بورس تحصیلی ارتش وارد آکادمی سلطنتی نظامی سندهرست شد. او با درجهٔ «کاپیتان» به‌عنوان یکی از نیروهای حافظ صلح ناتو در جنگ کوزوو خدمت کرد و در اکتبر ۲۰۰۲ فعالیت نظامی‌اش را به‌عنوان عضوی از هنگ محافظ زندگی در سواره‌نظام بریتانیا به پایان رساند.[۲]

فعالیت موسیقی[ویرایش]

بازگشت به بدلام[ویرایش]

در سال ۲۰۰۴ بلانت برای شرکت در فستیوال موسیقی SXSW به آستین تگزاس رفت. زمانی که در هتل مشغول اجرای قطعهٔ «تو زیبایی» بود توجه لیندا پری (خوانندهٔ سابق فور نان بلاندز و تهیه‌کنندهٔ موسیقی) به او جلب شد.[۳] این اتفاق باعث شد بلانت قراردادی با شرکت کاستارد کوردز (متعلق به لیندا پری) امضا کند و در اکتبر همان‌سال اولین آلبوم استودیویی او با نام بازگشت به بدلام به‌صورت مشترک توسط کاستارد و آتلانتیک رکوردز منتشر شد.[۲]

بازگشت به بدلام در آغاز انتشارش در بریتانیا مورد توجه قرار نگرفت به شکلی که در هفتهٔ اول فقط ۴۸۲ نسخه از آن به‌فروش رسید.[۴] اما این ناکامی دوام زیادی نداشت و به‌لطف پخش مکرر «تو زیبایی» از ایستگاه‌های رادیویی، آلبوم وارد جدول‌های موسیقی شد و پُروفروش‌ترین آلبوم سال ۲۰۰۵ و دههٔ ۲۰۰۰ میلادی بریتانیا شد.[۵][۴] بازگشت به بدلام در زمان انتشارش در سوئیس، آلمان، اتریش، بلژیک، سوئد، نروژ، دانمارک، استرالیا، نیوزیلند و کانادا شمارهٔ ۱ جدول پرفروش‌ترین آلبوم‌ها شد[۶][۷] و در تمام دنیا ۱۷ میلیون نسخه از آن به‌فروش رسید.[۸] این در حالی بود که دو تک‌آهنگ «تو زیبایی» و «بدرود عشقم» از آن آلبوم در مجموع ۲۰ میلیون نسخه فروختند.[۸]

زندگی شخصی[ویرایش]

در ۶ سپتامبر ۲۰۱۴، بلانت با الکساندرینا «سوفیا» ولزلی، دختر لرد جان هنری ولزلی و نوهٔ بزرگ دوک ولینگتون ازدواج کرد.

آلبوم‌شناسی[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. National Archives, England & Wales, Birth Index: 1916–2005 volume 6b, page 446 confirms birth as Q1, 1974
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ ۲٫۲ Collar, Matt. "James Blunt". allmusic.com (به انگلیسی). Allmusic. Retrieved 17 January 2021.
  3. Simpson, Dave (۱۴ ژانویه ۲۰۲۰). "James Blunt: how we made You're Beautiful". theguardian.com (به انگلیسی). Guardian. Retrieved 17 January 2021.
  4. ۴٫۰ ۴٫۱ Paine, Andre (۲۹ دسامبر ۲۰۰۹). "James Blunt Tops U.K. Decade Chart With 'Back To Bedlam'". billboard.com (به انگلیسی). Billboard. Retrieved 17 January 2021.
  5. "End of Year Album Chart Top 100 - 2005". officialcharts.com (به انگلیسی). official charts. Retrieved 17 January 2021.
  6. "JAMES BLUNT - BACK TO BEDLAM". dutchcharts.nl (به هلندی). Dutch Charts. Retrieved 17 January 2021.
  7. "Chart History - James Blunt". billboard.com (به انگلیسی). Billboard. Retrieved 17 January 2021.
  8. ۸٫۰ ۸٫۱ "The big interview: James Blunt". yorkshirepost.co.uk (به انگلیسی). The Yorkshire Post. ۲۷ ژوئیه ۲۰۱۴. Retrieved 17 January 2021.

مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا. «James Blunt». در دانشنامهٔ ویکی‌پدیای انگلیسی، بازبینی‌شده در ۲۹ می ۲۰۱۱. پیوند به بیرون