جفری د هویلند

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
سرجفری دی هاویلند
جفری دی هاویلند در بندر پِرت، غرب استرالیا، بعد از پیروزی در مسابقات هوایی (سریعترین درمجموع زمان) مسابقات سده غرب استرالیا ۱۹۲۹ میلادی
زادهٔ۲۷ ژوئیهٔ ۱۸۸۲
های وایکام، بوکینگهام شایر، انگلستان
درگذشت۲۱ مهٔ ۱۹۶۵ (۸۲ سال)
واتفورد، هرتفورد شایر، انگلستان، بریتانیا
علت مرگخونریزی مغزی
ملیتبریتانیایی
تحصیلاتدانشگاه آکسفورد
پیشهمهندس هوانوردی
شناخته‌شده برایطراح هواپیما
همسر(ها)لوئیز توماس (۱۹۰۹–۱۹۴۹)
فوت شده
جوآن ماری فیرث (۱۹۵۱–۱۹۶۵)
فوت شده
فرزندان۳ پسر، جفری، پیتر و جان
والدینچارلز دی هاویلند (پدر)
جانت نتی ساندرز (مادر)
خویشاونداناولیویا دی هاویلند
جون فونتین

کاپیتان جفری دی هاویلند (انگلیسی: Geoffrey de Havilland؛ ۲۷ ژوئیهٔ ۱۸۸۲ – ۲۱ مهٔ ۱۹۶۵) یک مهندس، و خلبان آزمایشگر اهل بریتانیا و از پیشگامان صنعت هوانوردی بود. هواپیمای موسکیتو طراحی شده بوسیله وی منتخب متنوع‌ترین هواپیمای جنگی چند منظوره که تا کنون ساخته شده، می‌باشد.[۱]

زندگینامه[ویرایش]

جفری دومین فرزند چارلز دی هاویلند و همسر اول وی، آلیس جانت (نتی ساندرز)[۱] بود که در خانه ماگدالا، واقع در های وایکام، بوکینگهام شایر به دنیا آمد. از سال ۱۹۰۰ تا ۱۹۰۳ میلادی، او در مدرسه دستور زبان نان ایتون، مدرسه سنت ادواردز، آکسفورد و دانشکده مهندسی کریستال پالاس تحصیل کرده بود. پس از فارغ‌التحصیلی از آموزش‌های مهندسی، دی هاویلند به‌طور حرفه‌ای در رشته مهندسی خودروسازی (ساخت اتومبیل و موتور سیکلت) تحصیلات خود را ادامه داد. کارآموزی را با شرکت موتور (ویلانز اند رابینسون) در راگبی، وارویک‌شایر شروع و پس از آن او به عنوان طراح، برای شرکت ابزار و موتور خودرو وُلسلی در بیرمنگام مشغول به کار شد، شغلی که یکسال بعد آن را ترک کرد. پس از آن او دو سال را صرف کار در دفتر طراحی شرکت موتور امنی باس در والسامستو کرد در حالی که او نخستین موتور هواپیمای خود را طراحی و اولین پیش نمونه ان را توسط شرکت ایریش موتور در ویلسدن ساخته بود. او در سال ۱۹۰۹ ازدواج کرد و تقریباً بلافاصله در همان زمان زندگی حرفه‌ای خود را که مبنی بر طراحی، ساخت و پرواز هواپیما بود نیز آغاز کرد که تا آخر عمر خود نیز این حرفه را ادامه داد.

لوح آبی میراث انگلستان، شماره ۳۲ بارونز کورت، لندن

بازنشستگی و مرگ[ویرایش]

در سال ۱۹۵۵، جفری دی هاویلند هر چند به عنوان رئیس هیئت مدیره شرکت دی هاویلند منسوب بود از فعالیت عملی در شرکت خود بازنشسته شد. او تا سن هفتاد سالگی پرواز را ادامه داد. در ۲۱ مه ۱۹۶۵ میلادی بر اثر خونریزی مغزی در بیمارستان واتفورد پیس مموریال، هرتفوردشایر در سن ۸۲ سالگی درگذشت.

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ "Havilland, Sir Geoffrey de (1882–1965), aircraft and aero-engine designer and manufacturer". Oxford Dictionary of National Biography (به انگلیسی). Retrieved 2023-12-07.
  • مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا. «Geoffrey de Havilland». در دانشنامهٔ ویکی‌پدیای انگلیسی، بازبینی‌شده در ۱۳ مارس ۲۰۱۵.
  • «Geoffrey_de_Havilland». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۴ اوت ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۱۳ مارس ۲۰۱۵.

پیوند به بیرون[ویرایش]