توم‌استون (فیلم)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
توم‌استون
کارگردانجرج پی کوزماتوس
تهیه‌کنندهجیمز جکز
شان دانیل
نویسندهکوین ژار
فیلمنامه‌نویسکوین ژار
بازیگرانکرت راسل
وال کیلمر
سام الیوت
بیل پاکستون
پاورز بوث
مایکل بین
چارلتون هستون
جیسون پریستلی
استیون لانگ
توماس هادن چرچ
دانا دلانی
بیلی زین
رابرت میچام
بیلی باب تورنتون
باک تیلور
دانا ویلر-نیکلسن
فرانک استالونه
هری کری جونیور
جوانا پاکولا
جاون تنی
مایکل راکر
پائولا مالکومسان
تری اوکوئین
توماس آرانا
سسیل هافمن
راویرابرت میچام
موسیقیبروس بروتن
فیلم‌بردارویلیام ای. فراکر
تدوین‌گرفرانک جی. اوریوست
روبرتو سیلوی
هاروی روزنستاک
شرکت
تولید
هالیوود پیکچرز
سینرژی پیکچرز
توزیع‌کنندهوالت دیزنی (آمریکا)
اینترتینمنت فیلمز (بریتانیا)
تاریخ‌های انتشار
  • ۲۴ دسامبر ۱۹۹۳ (۱۹۹۳-۱۲-۲۴)
مدت زمان
۱۳۰ دقیقه
۱۳۴ دقیقه (نسخه کارگردان)[۱]
کشورآمریکا
زبانانگلیسی
هزینهٔ فیلم۲۵ میلیون دلار[۲]
فروش گیشه۷۳٫۲ میلیون دلار[۳]

توم‌استون (انگلیسی: Tombstone) یک فیلم وسترن آمریکایی به کارگردانی جرج پی کوزماتوس که در سال ۱۹۹۳ منتشر شد. فیلم دربارهٔ «وایات اِرپ» که به تازگی کار کلانتری داج سیتی را رها کرده، همراه خانواده‌اش وارد شهر تُوم اِستون می‌شود

این فیلم کاملاً بر اساس رویدادهای واقعی است که در دهه ۱۸۸۰ در توم‌استون، آریزونا رخ داده‌است، از جمله درگیری مسلحانه چندین قانون‌گریز و قانون‌گذار غربی مانند؛ وایات ارپ، ویلیام بروسیوس، جانی رینگو و داک هالیدی را به تصویر می‌کشد. این فیلم توسط هالیوود پیکچرز در اکران گسترده در سینماهای ایالات متحده در ۲۵ دسامبر ۱۹۹۳ با فروش ۷۳٫۲ میلیون دلار در سراسر جهان اکران شد. این فیلم یک موفقیت مالی بود، و برای ژانر وسترن، رتبه ۱۶ را در فهرست پردرآمدترین فیلم‌های از سال ۱۹۷۹ به خود اختصاص داد. شش ماه بعد، فیلم وایات ارپ (فیلم ۱۹۹۴) با مضمون مشابه با موفقیت تجاری بسیار کمتری منتشر شد.[۴] استقبال منتقدان به‌طور کلی مثبت بود و بازیگری، کارگردانی و داستان مورد تحسین قرار گرفت. ستایش ویژه‌ای از بازی به یاد ماندنی وال کیلمر در نقش داک هالیدی شد که علیرغم نامزدی اسکار جوایز و نامزدی‌های مختلفی دریافت کرد. این فیلم از زمان اکران به یک فیلم کلاسیک کالت تبدیل شده‌است.[۵]

داستان[ویرایش]

  • در سال ۱۸۷۹، اعضای یک باند قانون‌شکن معروف به به نام کابوی‌ها، به رهبری «کرلی بیل» بروسیوس، سوار بر یک شهر مکزیکی شدند و عروسی یک افسر پلیس محلی را قطع کردند. آنها سپس اقدام به قتل‌عام پلیس‌های جمع شده به عنوان انتقام برای کشتن دو نفر از اعضای باند خود می‌کنند. اندکی قبل از تیراندازی، یک کشیش محلی به آنها هشدار می‌دهد که اقدامات قتل و وحشیانه آنها انتقام خواهد گرفت و به چهارمین سوار آخرالزمان کتاب مقدس اشاره می‌کند.
  • در طرف دیگر وایات ارپ، یک افسر صلح بازنشسته با شهرت قابل توجه، با برادرانش ویرژیل و مورگان در توسان، آریزونا، گرد هم می‌آید، جایی که آن‌ها به سمت توم‌استون می‌روند تا ساکن شوند.

بازیگران[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. "DVD Reviews - Tombstone - Director's Cut & Original Versions". The Digital Bits. Archived from the original on 1 January 2016.
  2. "Tombstone". The Numbers.[پیوند مرده]
  3. "Tombstone دلار". Box Office Mojo.
  4. "Genres Western 1979–present". Box Office Mojo. Archived from the original on March 2, 2011. Retrieved March 15, 2011.
  5. Spangenberger, Phil. "Tombstone 25—A Western Classic's Reunion". True West Magazine. True West Publishing. Archived from the original on March 27, 2019. Retrieved March 27, 2019.

پیوند به بیرون[ویرایش]