تولی‌پرس

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
تولی‌پرس
نوعسهامی عام
صنعتصنایع شیمیایی
بنا نهاده۱۹۷۱
دفتر مرکزیایران تهران، ایران
محدودهٔ فعالیتایران
روسیه
آسیای مرکزی
مدیر عامل اجراییبیژن اسمعیلی
افراد کلیدیحامد کرمانیون
محصولاتشامپو
صابون
خمیردندان
شوینده
درآمدافزایش ۱۳۹۲ میلیارد (۲۰۱۲)
سود خالصافزایش ۷۹ میلیارد (۲۰۰۹)
مجموع داراییافزایش ۱٫۴۷ تریلیون (۲۰۰۹)
تعداد کارکنان11۱ نفر (۲۰1۹)
وبگاه

تولی‌پرس، یکی از بزرگترین شرکت‌های تولیدکننده مواد شوینده و پاک‌کننده در ایران است که در سال ۱۳۴۳ در شهر تهران تأسیس شد و دفتر مرکزی آن، همچنان در تهران قرار دارد ولی کارخانجات تولیدی شرکت تولی‌پرس، در استان قزوین مستقر هستند.

تاریخچه[ویرایش]

شرکت تولیددارو، که متعلق به خانواده کارآفرین خسروشاهی بود[۱] با تأسیس واحدی تحت نام؛ واحد دترجنت، پودر لباس‌شویی دریا را، در سال ۱۳۴۳ تولید و اولین محموله از آن، با عنوان کاروان دریا، را در همان سال، روانه بازار نمود.

با گسترش تقاضای بازار و لزوم افزایش ظرفیت تولید و تنوع محصولات شوینده، واحد دترجنت تولیددارو، با عنوان شرکت تولی پرس، با ظرفیت سالانه ۷۵٫۰۰۰ تن انواع پودر لباس‌شویی، به ثبت رسید و در سال ۱۳۵۲ به شهر صنعتی البرز در قزوین انتقال یافت و با تولید محصولاتی از جمله: پودر لباس‌شویی دریا و تک، پودر ماشین لباس‌شویی شوما، مایع ظرفشویی جام و آبشار، مایع نرم‌کننده لباس هاله و سفیدکننده زدا، شروع به فعالیت نمود.

پس از انقلاب اسلامی، در جریان مصادره اموال و دارایی‌ها، این شرکت به همراه تمامی شرکت‌ها و کارخانه‌های خانواده خسروشاهی مصادره شد. اگر چه پس از فرونشستن فضای انقلابی برخی این مصادره را اشتباه دانستند، اما اموال مصادره شده هرگز به خانواده خسروشاهی بازگردانده نشد.[۲]

در ابتدای دهه ۶۰ و متعاقب با تقاضای بالای بازار ایران و ظرفیت نصب شده پایین پودر در کشور، شرکت تولی پرس اقدام به افزایش ظرفیت تا ۱۵۰٫۰۰۰ تن پودر، در سال نمود و در سال ۱۳۷۹ با پذیرش و عرضه سهام آن، در سازمان بورس اوراق بهادار تهران، از سهامی خاص، به سهامی عام تبدیل گردید.

شرکت تولی پرس دارای گواهینامه ایزو ۱۴۰۰۱ (مدیریت زیست‌محیطی)، ایزو ۹۰۰۱ (مدیریت کیفیت در صنعت شوینده)، ایزو ۱۷۰۲۵ (آزمایشگاه اکرودیته) و در شمار یکصد شرکت برتر ایرانی، قرار دارد.

برند تولی‌پرس[ویرایش]

برند تولی‌پرس در سال ۱۳۹۲ در دهمین جشنواره ملی قهرمانان صنعت ایران به عنوان یکی از ۱۰۰ برند برتر ایران شناخته شد.[۳]

تعطیلی کارخانه[ویرایش]

کارخانه تولی‌پرس از ۲۷ مرداد ۹۷ به دلیل «مشکل در تهیه مواد اولیه» تعطیل شد.[۴] پس از آن کارخانه در ۱۴ مهر ۱۳۹۷ بازگشایی شده بود که دوباره در ۲۸ مهر، تعطیلی دوباره آن اعلام شد.[۵]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. سید حمیدرضا عظیمی. «بازسازی برند اوبر توسط دارا خسروشاهی». پایگاه اطلاع رسانی صنعت.
  2. «درهای تولی‌پرس بسته شد | اقتصاد آنلاین». www.eghtesadonline.com. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۹-۰۲.
  3. «برندهای ارزشمند ایران معرفی شدند». خبرآنلاین. ۲۱ دی ۱۳۹۳. دریافت‌شده در ۷ مرداد ۱۳۹۴.
  4. «کارخانه تولی پرس با ۱۵۰ کارگر موقتاً تعطیل شد/تجمع کارگران مقابل در ورودی». ایلنا. ۲۷ مرداد ۱۳۹۷. دریافت‌شده در ۳۰ مهر ۱۳۹۷.
  5. «فعالیت کارخانه«تولی پرس» دوباره متوقف شد/بلاتکلیفی ۳۷۰ کارگر». ایلنا. ۲۸ مهر ۱۳۹۷. دریافت‌شده در ۳۰ مهر ۱۳۹۷.

پیوند به بیرون[ویرایش]