اکتودرم

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از برون‌پوست)
اکتودرم
اعضای مشتق شده از اکتودرم.
مقطعی گذرنده از دیسک (یا صفحه) رویانی خفاش برفکی.
جزئیات
روزها۱۶
شناسه‌ها
MeSHD004475
FMA69070

اکتودرم یا برون‌پوست[۱] (به انگلیسی: Ectoderm)، یکی از سه لایه زایای اولیه است که در تکوین اولیه رویان تشکیل می‌شود. این لایه، بیرونی‌ترین لایه بوده و نسبت به مزودرم (لایه میانی) و اندودرم (داخلی‌ترین لایه) در موقعیت سطحی قرار دارد.[۲] اکتودرم از لایه بیرونی سلول‌های زایا نشأت گرفته و ظهور پیدا می‌کند. کلمه اکتودرم از یونانی ektos به معنای «بیرونی» و derma به معنای «پوست» گرفته شده.[۳]

به‌طور کلی می‌توان گفت که اکتودرم جهت تشکیل اپی‌تلیال و بافت‌های عصبی (طناب نخاعی، اعصاب محیطی و مغز) تمایز پیدا می‌کند. این بافت‌ها شامل این موارد نیز می‌شوند: پوست، مرز دهان، مقعد، سوراخ‌های بینی، غدد عرقی، مو و ناخن‌ها،[۴] و مینای دندان. انواع دیگر اپی‌تلیوم از اندودرم نشأت می‌گیرند.[۴]

در رویان مهره‌داران، اکتودرم می‌تواند به دو بخش تقسیم شود: اکتودرم سطحی پشتی که به اکتودرم خارجی هم شناخته می‌شود، و صفحه عصبی، که با درون‌روی (invagination)، لوله عصبی و ستیغ عصبی را تشکیل می‌دهد.[۵] اکتودرم سطحی، منجر به تشکیل اکثر بافت‌های اپی‌تلیالی گشته، و صفحه عصبی نیز تبدیل به بخش عمده دستگاه عصبی می‌گردد. به همین دلیل، صفحه عصبی و ستیغ عصبی را نیز نورواکتودرم می‌نامند.

منابع[ویرایش]

  1. «برون‌پوست» [زیست‌شناسی] هم‌ارزِ «ectoderm»؛ منبع: گروه واژه‌گزینی. جواد میرشکاری، ویراستار. دفتر اول. فرهنگ واژه‌های مصوب فرهنگستان. تهران: انتشارات فرهنگستان زبان و ادب فارسی. شابک ۹۶۴-۷۵۳۱-۳۱-۱ (ذیل سرواژهٔ برون‌پوست)
  2. Langman's Medical Embryology, 11th edition. 2010.
  3. Gilbert, Scott F. Developmental Biology. 9th ed. Sunderland, MA: Sinauer Associates, 2010: 333-370. Print.
  4. ۴٫۰ ۴٫۱ "Derivation of Tissues | SEER Training". training.seer.cancer.gov.
  5. Marieb, Elaine N.; Hoehn, Katja (2019). Human Anatomy & Physiology. United States of America: Pearson. pp. 146, 482–483, 1102–1106. ISBN 978-0-13-458099-9.