بنی‌اسرائیل: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
جز ویرایش Issayk (بحث) به آخرین تغییری که Masoud 75 انجام داده بود واگردانده شد
Rezabot (بحث | مشارکت‌ها)
جز ربات: حذف میان‌ویکی موجود در ویکی‌داده: ۴۴ میان‌ویکی
خط ۴۹: خط ۴۹:
[[رده:یهودیان]]
[[رده:یهودیان]]
[[رده:اقوام آسیا]]
[[رده:اقوام آسیا]]

[[ar:بنو إسرائيل]]
[[arc:ܒܢܝ ܐܝܣܪܐܝܠ]]
[[arz:بنى اسرائيل]]
[[bg:Дванайсетте израилски племена]]
[[ca:Tribus d'Israel]]
[[cs:Izraelské kmeny]]
[[da:Israelit]]
[[de:Israeliten]]
[[el:Δώδεκα φυλές του Ισραήλ]]
[[en:Israelites]]
[[eo:Izraelidoj]]
[[es:Tribus de Israel]]
[[et:Iisraellased]]
[[fi:Israelin heimot]]
[[fr:Tribus d'Israël]]
[[he:שבטי ישראל]]
[[hr:12 izraelskih plemena]]
[[id:Bani Israil]]
[[it:Dodici tribù di Israele]]
[[ja:イスラエル (民族)]]
[[kk:Израиль ұрпақтары]]
[[ko:이스라엘 민족]]
[[la:Israelitae]]
[[lt:Izraelitai]]
[[ml:ഇസ്രായേൽ ജനത]]
[[ms:Bani Israel]]
[[nl:Israëlieten]]
[[no:Israelitter]]
[[pl:Dwanaście Plemion Izraela]]
[[pnb:بنی اسرائیل]]
[[pt:Tribos de Israel]]
[[ro:Triburile israelite]]
[[ru:Колена Израилевы]]
[[simple:Israelite]]
[[sk:Izraeliti]]
[[sr:Дванаест племена Израела]]
[[sv:Israeliter]]
[[ta:இசுரவேலர்]]
[[th:วงศ์วานอิสราเอล]]
[[tl:Labindalawang lipi ng Israel]]
[[tr:İsrailoğulları]]
[[uk:Дванадцять племен Ізраїля]]
[[ur:بنی اسرائیل]]
[[zh:以色列人]]

نسخهٔ ‏۷ مارس ۲۰۱۳، ساعت ۲۱:۵۷

بنی اسرائیل (عبری:בני ישראל) به فرزندان و نوادگان یعقوب گفته می‌شود. این قوم ریشه و پایه قومی هستند که بعدها یهود نامیده شد.

اسرائیل واژه‌ای عبری ترکیب "اسرا" و "یل" است که به معنی غلبه کننده بر خدا و یا کشتی گرفته با خدا است. این داستان از داستان کشتی گرفتن یعقوب با خدا، و یا فرشته ای از جانب خدا در عهد عتیق گرفته شده است که بعد از این مبارزه نام یعقوب به اسرائیل تغییر میکند.[۱] از این رو به فرزندان و نوادگان او «بنی اسرائیل» گفته می‌شود.

در عهد عتیق لغت اسرائیلی به معنی دوازده قبیله بنی اسرائیل و همچنین به معنی مردم کشور اسرائیل قدیم است. در حدود قرن ۵ قبل از میلاد، بازماندگان دوازده قبیله بنی اسرائیل یهود(قبیله های جودا،شیمون، و بعضی از بنیامین و لوی) نامیده شدند.

در عهد عتیق

در تورات نسل بنی اسرائیل به یعقوب پیامبر نوه ابراهیم میرسد که بعد از یک اتفاق عجیب تمام شب با خدا و یا فرشته ای از جانب خدا کشتی میگیرد و در نهایت پیروز میشود. یعقوب دوازده پسر داشت که نام این پسران: روبن، شیمون، لوی، جودا، دن، نفتالی، گد، آشر، ایساکر، زبولون، یوسف و بنیامین بود. فرزندان این پسران دوازده قبیله بنی اسرائیل را تشکیل دادند. مادران فرزندان یعقوب عبارتند از :

  • لیه: روبن، شیمون، لوی، جودا، ایساکر و زبولون.
  • راشل: یوسف و بنیامین.
  • بیلها(خدمتکار راشل): دن و نفتالی.
  • زیلپا (خدمتکار لیه): گد و آشر.[۲]

یعقوب و پسران او به دلیل قحطی به سرزمین مصر مهاجرت میکنند. وقتی آنها به مصر میروند تعدادشان ۷۰ نفر است که در چهار نسل به ۶۰۰۰۰۰ نفر افزایش میابند. فرعون از قدرت گرفتن فرزندان یعقوب ترسیده و دستور میدهد که تمامی فرزندان پسر آنها را بکشند. خدای اسرائیل نام خود را به موسی نشان میدهد که از نسل لوی است. در این زمان خدا آنها را از اسارت نجات داده و قوانین خود را به آنها میدهد تا آنها ملت او باشند. ولیکن اسرائیلیها دارای ایمان کافی نیستند و اجازه ورود به سرزمین موعود را نمیابند. بعد از مرگ موسی و نسل او ، نسل بعدی به رهبری جاشوا وارد کنعان میشوند و اختیار آن سرزمین را به دست میگیرند. ولیکن باز اسرائیلیها ایمان کافی ندارند و دچار مشکلات میشوند. بنی اسرائیل از خدا درخواست یک شاه میکنند و خدا به آنها طالوت را میدهد. داوود فرزند کوچکتر چسی بعد از طالوت قدرت را به دست میگیرد. در زمان داوود اسرائیلیها حکومت خدا را به دست میآورند. فرزند داوود به نام سلیمان، معبدی برای پرستش خدا میسازد. ولیکن سلیمان گناه کرده و اجازه میدهد زنان خارجی او به پرستش خدایان خود بپردازند و پادشاهی او به دو قسمت تقسیم میشود.

پادشاهی شمال اسرائیل گناه میکنند و اجازه بت پرستی میدهند و در توحید شکست میخورند. از این رو خدا اجازه میدهد که قومهای دیگری بر آنها غلبه کرده و جایگزین آنان شوند. در جودا، بعضی به توحید روی میآورند ولیکن بعضی دیگر بت پرست شده و حتی در معبد سلیمان بت پرستی میکنند. از این رو خدا اجازه میدهد که جودا شکست خورده و در بابل به اسارت گرفته شود و معبد سلیمان نابود گردد.

ولیکن با وجود گناههای آنها خدا کورش هخامنشی پادشاه فارس را به عنوان مسیح به بنی اسرائیل میفرستد تا آنان را از بند رهایی بخشد. اسرائیلیان اجازه پیدا میکنند که به جودا بازگردند و معبد را دوباره بسازند. بعد از فتح بابل توسط قوم فارس در جودا تبدیل به یک استان امپراتوری ایران شد. [۳]

در قرآن

در قرآن بارها به بنی اسرائیل اشاره شده است. همچنین در چندین جا از یعقوب با نام اسرائیل نام برده شده است با اینکه داستان تغییر نام یعقوب به اسرائیل در قرآن نیامده است. در قرآن آمده است که خداوند به بنی اسرائیل وعده داده است که دو بار در زمین فساد خواهند کرد. در بار اول که خراب شدن معبد اول است آنها از آنجا رانده میشوند و به اسارت در میآیند. در بار دوم مانند بار اول معبد آنها خراب شده و از آنجا بیرون رانده میشوند. [۴] در قرآن خداوند ذکر میکند که بر خلاف نظر عهد عتیق سلیمان کافر نشده و گناه نکرد. [۵] نام قبایل بنی اسرائیل در قرآن ذکر نشده است.

در دنیای امروزی

یهودیان اشکنازی

اشکناز لغت عبری برای سرزمین آلمان است. از این رو به یهودیانی که در قرون وسطی در آنجا زندگی میکردند «اشکنازی» میگویند. این گروه از یهودیان احتمال زیاد در زمان امپراتوری روم به آنجا کوچ داده شده اند. این کوچ احتمالا در حدود سال ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ بعد از میلاد بوده است.

یهودیان سفاردی

یهودیان سفاردی یهودیان اسپانیا و پرتغال هستند. این یهودیان به مدت هزار سال در آن منطقه زندگی میکردند تا اینکه در سال ۱۴۹۲ با پیروزی کلیسای کاتولیک از آنجا رانده شدند. این یهودیان به شمال آفریقا، هلند، انگلیس، فرانسه ، لهستان، امپراتوری عثمانی و آمریکای جنوبی مهاجرت کردند. حضور این یهودیان در امپراتوری عثمانی بسیار گسترده بود.

یهودیان میزراهی

یهودیان میزراهی یهودیان خاورمیانه، آسیای مرکزی و قفقاز هستند. معمولا این یهودیان در کشورهای دارای جمعیت اکثریت مسلمان زندگی میکردند. یهودیان ایرانی، عراقی، سوری، افغانی، بخارایی، کردی، گرچی و غیره جزو این گروه هستند. [۶]

تست ژنتیکی

آزمایشهای ژنتیکی ثابت کرده است که بسیاری از یهودیان دارای جد مشترکی در منطقه خاورمیانه هستند. یهودیان بسیار به ندرت با غیر یهود ازدواج میکردند و از این رو ازدواج آنها بیشتر در بین یهودیان دیگر بود. آزمایش ژنتیکی نشان داده است که مقدار این ازدواج با غریبه ها در بعضی نسلها کمتر از ۰٫۵ در صد بوده است. [۷]

یهودیان امروزه خود را بازمانده دوازده قبیله اسرائیل میدانند. بر اساس کتاب مقدس یهود مخلوطی از قبیله جودا، قبیله بنیامین، قبیله شیمون و لوی است .

جستارهای وابسته

منابع

  1. آفرینش ۳۲:۲۴-۳۲
  2. آفرینش ۳۵:۲۲-۲۶
  3. Albertz, Rainer (1994) [Vanderhoek & Ruprecht 1992]. A History of Israelite Religion, Volume I: From the Beginnings to the End of the Monarchy. Westminster John Knox Press. ISBN 978-0-664-22719-7.
  4. سوره اسراء، آیه ۴
  5. سوره بقره آیه ۱۰۲
  6. Albertz, Rainer (1994) [Vanderhoek & Ruprecht 1992]. A History of Israelite Religion, Volume I: From the Beginnings to the End of the Monarchy. Westminster John Knox Press. ISBN 978-0-664-22719-7.
  7. Y Chromosome Bears Witness to Story of the Jewish Diaspora - New York Times