مدیاستن: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱: خط ۱:
{{بدون منبع}}
{{بدون منبع}}


مدیاستن (Mediastinum) حفرهٔ مرکزی قفسه سینه بوده که از قدام به استخوان جناغ سینه [[استرنوم]]، از پشت به ستون مهره‌ها و از طرفین توسط ریه‌ها محدود شده است و دارای دو قسمت فوقانی که بالای [[برون شامه قلب]] (pericardium) قرار گرفته و یک قسمت تحتانی زیر برونشامه است که خود به سه قسمت قدامی، میانی و خلفی تقسیم می‌شود.
مدیاستن (Mediastinum) حفرهٔ مرکزی قفسه سینه بوده که از قدام به استخوان جناغ سینه [[استرنوم]]، از پشت به ستون مهره‌ها و از طرفین توسط ریه‌ها محدود شده است و دارای دو قسمت فوقانی که بالای [[برون شامه قلب]] (pericardium) قرار گرفته و یک قسمت تحتانی زیر برونشامه است که خود به سه قسمت قدامی، میانی و خلفی تقسیم می‌شود. تمام اندامهای قفسه سینه بجز ریه ها در داخل مدیاستن قرار دارند.


== آناتومی ==
== آناتومی ==

نسخهٔ ‏۷ مارس ۲۰۱۳، ساعت ۰۷:۱۰

مدیاستن (Mediastinum) حفرهٔ مرکزی قفسه سینه بوده که از قدام به استخوان جناغ سینه استرنوم، از پشت به ستون مهره‌ها و از طرفین توسط ریه‌ها محدود شده است و دارای دو قسمت فوقانی که بالای برون شامه قلب (pericardium) قرار گرفته و یک قسمت تحتانی زیر برونشامه است که خود به سه قسمت قدامی، میانی و خلفی تقسیم می‌شود. تمام اندامهای قفسه سینه بجز ریه ها در داخل مدیاستن قرار دارند.

آناتومی

A- محتویات نرمال مدیاستن قدامی: (۱) غده تیموس (۲) شریان پستان داخلی (۳) غدد لنفاوی (۴) چربی

B- محتویات نرمال مدیاستن میانی: (۱) پریکارد قلب (۲) آئورت صعودی و عرضی (3) بزرگ سیاهرگ زبرین و بزرگ‌سیاهرگ زیرین (4) شریان و ورید براکیوسفالیک (۵) عصب فرنیک و واگ (۶) تراشه (۷) برونشهای اصلی و عروق اصلی ریوی

C- محتویات نرمال مدیاستن خلفی: (۱) آئورت ترولی (۲) مری (۳) توراسیک داکت (۴) وریدهای آزیگوس و همی آزیگوس (۵) غدد لنفاوی

توده‌های مدیاستن

با توجه به انواع بافت‌های موجود در این ناحیه، انواع مختلف روندهای پاتولوژی در آن اتفاق می افتدو طیف وسیعی از تغییرات نئوپلاستیک غیر نئوپلاستیک می‌توانند موجب ایجاد توده‌های مدیاستن شوند.

به طور کلی توده‌های مدیاستن به سه دسته عمدهٔ توده‌های التهابی، کیست‌ها و تومورها تقسیم می‌شوند و تشخیص‌های افتراقی این توده‌ها بر حسب نوع کمپارتمان و عناصر موجود در هر کمپارتمان، محدود می‌شوند.

شایع ترین توده‌های مدیاستن قدامی شامل تیموم، لنفوم و توده‌های ژرم سل است. گاهاٌ بک توده ی ایزوله مدیاستن بدون درگیری پارانشیم ریه، تظاهر ناشایعی از توبرکلوز است.

در مدیاستن میانی تومورهای ژرم سل و کیست‌ها شایع ترند. در مدیاستن خلفی تومورهای نوروژنیک از علل شایع ایجاد توده می‌باشند.

شایع ترین ناحیه برای ایجاد تومورهای مدیاستن با توجه به سن بیمار متفاوت است. در اطفال توده‌ها در مدیاستن خلفی شایعتر بوده و معمولاٌ خوش خیم هستند. در بالغین توده‌ها بیشتر در مدیاستن قدامی ایجاد شده و معمولاٌبدخیم یا (سرطانی) هستند و در سنین ۵۰-۳۰ سال شایعترند.

  • به عفونت مدیاستن مدیاستینیت گفته میشود.

جستارهای وابسته

سینه

تیموس

منابع

  • «The Mediastinum». Yahoo Education. دریافت‌شده در ۷ مارس ۲۰۱۳.
  • «Mediastinal Tumor». Cleveland Clinic. دریافت‌شده در ۷ مارس ۲۰۱۳.
  • آناتومی گری