هیپرکراتوز: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
MerlIwBot (بحث | مشارکت‌ها)
خط ۱۹: خط ۱۹:
[[رده:واژگان پوست‌شناسی]]
[[رده:واژگان پوست‌شناسی]]


[[ca:Hiperqueratosi]]
[[de:Hyperkeratose]]
[[en:Hyperkeratosis]]
[[en:Hyperkeratosis]]
[[es:Hiperqueratosis]]
[[eu:Hiperkeratosi]]
[[fr:Hyperkératose]]
[[it:Ipercheratosi]]
[[pl:Hiperkeratoza]]
[[pt:Hiperqueratose]]
[[sq:Kalloja]]
[[sv:Hyperkeratos]]

نسخهٔ ‏۶ مارس ۲۰۱۳، ساعت ۱۸:۱۹

هیپرکراتوز (Hyperkeratosis) نوعی بیماری اپیدرم به معنی ضخامت طبقه شاخی است. هرچند در این بیماری اغلب پوست درگیر است ولی پستان و یا قرنیه نیز میتواند درگیر شود.

بیماریزایی

هرگاه فشار اضافی و غيرمتعارف به‌صورت مکرر به پوست يک ناحيه از بدن وارد شود (مانند کفش تنگ یا کار عضلانی سنگین)، پوست هيپرکراتوتيک (شاخی يا ضخيم) میشود.

تظاهرات بالینی

تنها مورد قابل توجه ضخیم شدن پوست و گاه ترک خوردن آن (مانند پاشنه پا) است.

درمان

برای درمان اين ضايعات لازم است که عوامل زمينه‌ساز (مثل ميخ‌ کفش يا کفش‌های پاشنه‌بلند و باريک و از اين قبيل) اصلاح شوند و فشار اضافی از پوست پا برداشته شود. اگر مشکل استخوانی وجود داشته باشد، بايد توسط متخصص ارتوپدی آن را اصلاح نمود يا اگر کفش نامناسب عامل ایجاد هيپرکراتوز و ضخيم شدن پوست پا باشد، بايد از کفش‌های طبی استفاده نمود.

سپس مي‌توان از روش‌های درمانی دارويی يا جراحی استفاده کرد. روش‌های دارويی مثل داروهاي کراتوليتيک از جمله اسيدسالیسیک يا اوره است که فرد مي‌تواند آنها را با پانسمان بسته نيز به کارببرد؛ يعنی روی پماد به کار رفته روی ضايعه يک پلاستيک قرار دهد تا اثر دارو بيشتر شود.البته در مورد پاشنه پا اگر بيمار از سنگ پا در حمام استفاده کند و بعد از اين داروهاي کراتوليتيک استفاده نمايد، نتيجه درماني بسيار بهتر خواهد بود.

جستارهای وابسته

منابع

ویکی‌پدیای انگلیسی