کارزار سیاسی: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
MahdiBot (بحث | مشارکت‌ها)
جز ربات ردهٔ همسنگ (۲۴) +املا+مرتب+تمیز (۴،۴): + رده:اکتیویسم بر پایه روش
ابرابزار
خط ۱: خط ۱:
[[پرونده:Lincoln button 1860.jpg|بندانگشتی|چپ|دکمه تبلیغاتی [[آبراهام لینکلن]] در انتخابات ریاست جمهوری 1860]]
[[پرونده:Lincoln button 1860.jpg|بندانگشتی|چپ|دکمه تبلیغاتی [[آبراهام لینکلن]] در انتخابات ریاست جمهوری ۱۸۶۰]]
یک '''کارزار سیاسی'''، تلاشی سازمان یافته است که به دنبال تاثیرگذاری بر روند تصمیم گیری و سیاست گذاری در یک گروه مشخص است. در کشورهای دارای [[دموکراسی]] که در آن نمایندگان، منتخب مردم هستند یا برگذاری همه پرسی ها تصویب شده است. کارزارهای سیاسی اغلب به کارزارهای انتخاباتی اشاره دارند. در سیاست های مدرن، بیشترین کارزارهای سیاسی فعال و برجسته به داشتن نامزدها برای ریاست کشور یا ریاست دولت اغلب به عنوان [[رئیس جمهور]] یا [[نخست وزیر]] تاکید داشته‌اند.
یک '''کارزار سیاسی'''، تلاشی سازمان یافته است که به دنبال تاثیرگذاری بر روند تصمیم گیری و سیاست گذاری در یک گروه مشخص است. در کشورهای دارای [[دموکراسی]] که در آن نمایندگان، منتخب مردم هستند یا برگذاری همه پرسی‌ها تصویب شده است. کارزارهای سیاسی اغلب به کارزارهای انتخاباتی اشاره دارند. در سیاست‌های مدرن، بیشترین کارزارهای سیاسی فعال و برجسته به داشتن نامزدها برای ریاست کشور یا ریاست دولت اغلب به عنوان [[رئیس جمهور]] یا [[نخست وزیر]] تاکید داشته‌اند.


== پیام کارزار ==
== پیام کارزار ==
'''پیام کارزار''' دربرگیرنده ایده هایی است که نامزد آن [[کارزار]] می خواهد با رای دهندگان در میان بگذارد و مطرح کند. پیام، اغلب شامل چندین بیانیه درباره سیاست ها است. این بیانیه ها نظر و ایده اصلی کارزار را خلاصه می کند. برای اینکه تاثیر ماندگاری بر رای دهندگان بگذارد، غالبن آن ها را تکرار می کند. در بسیاری از انتخابات حزب مخالف تلاش دارد تا نامزد حزب دیگر را خارج از برنامه هایی که مطرح می کند، نشان دهد. مثلن سوالات شخصی یا سوالاتی در مورد سیاست هایی که به بیانیه آن کارزار ربطی ندارند، مطرح می کند.
'''پیام کارزار''' دربرگیرنده ایده‌هایی است که نامزد آن [[کارزار]] می‌خواهد با رای دهندگان در میان بگذارد و مطرح کند. پیام، اغلب شامل چندین بیانیه درباره سیاست‌ها است. این بیانیه‌ها نظر و ایده اصلی کارزار را خلاصه می‌کند. برای اینکه تاثیر ماندگاری بر رای دهندگان بگذارد، غالبن آن‌ها را تکرار می‌کند. در بسیاری از انتخابات حزب مخالف تلاش دارد تا نامزد حزب دیگر را خارج از برنامه‌هایی که مطرح می‌کند، نشان دهد. مثلن سوالات شخصی یا سوالاتی در مورد سیاست‌هایی که به بیانیه آن کارزار ربطی ندارند، مطرح می‌کند.


بیشتر کارزارها ترجیح می دهند تا پیام خود را با مخاطبان بیشتری در میان بگذارند تا رای دهندگان احتمالی بیشتری را به خود جذب کنند. یک پیامی که بسیار محدود و مضیق است، می تواند رای دهندگان را علیه خود کند و یا به وسیله توضیح جزئیات از اعتبار نامزد بکاهد. برای مثال در انتخابات ریاست جمهوری [[امریکا]] در سال 2008 [[جان مک کین]] عمدتن از پیامی که بر میهن پرستی و تجربه سیاسی اش تاکید می کند تمرکز داشت. پیام '''کشور مقدم است''' بود. بعدن پیام تغییر کرد تا توجهات را به نقش او به عنوان '''یک تاز اصلی''' در تاسیسات سیاسی حزب متبوع خود جلب کند. [[باراک اوباما]] یک شعار ثابت و ساده یعنی '''تغییر''' را در کارزار خویش اعلام کرد. اگر پیام کارزار به دقت طراحی گردد، نامزد قطعن در نظرسنجی ها پیروز می شود. برای نامزدی که به دنبال پیروزی است، پیام انتخاباتی، بازنگری شده و به عنوان دستورالعمل کاری وی قرار می گیرد.
بیشتر کارزارها ترجیح می‌دهند تا پیام خود را با مخاطبان بیشتری در میان بگذارند تا رای دهندگان احتمالی بیشتری را به خود جذب کنند. یک پیامی که بسیار محدود و مضیق است، می‌تواند رای دهندگان را علیه خود کند و یا به وسیله توضیح جزئیات از اعتبار نامزد بکاهد. برای مثال در انتخابات ریاست جمهوری [[امریکا]] در سال ۲۰۰۸ [[جان مک کین]] عمدتن از پیامی که بر میهن پرستی و تجربه سیاسی اش تاکید می‌کند تمرکز داشت. پیام '''کشور مقدم است''' بود. بعدن پیام تغییر کرد تا توجهات را به نقش او به عنوان '''یک تاز اصلی''' در تاسیسات سیاسی حزب متبوع خود جلب کند. [[باراک اوباما]] یک شعار ثابت و ساده یعنی '''تغییر''' را در کارزار خویش اعلام کرد. اگر پیام کارزار به دقت طراحی گردد، نامزد قطعن در نظرسنجی‌ها پیروز می‌شود. برای نامزدی که به دنبال پیروزی است، پیام انتخاباتی، بازنگری شده و به عنوان دستورالعمل کاری وی قرار می‌گیرد.


== بودجه ی کارزار ==
== بودجهٔ کارزار ==
روش های جمع آوری کمک های مالی شامل مواردی از قبیل تماس های تلفنی، ملاقات با حامیان اصلی و ارسال درخواست های مستقیم به حامیان جزئی می باشد. آشنایی با گروه های ذی‌نفع که اگر در راستای منافعشان باشد، در نهایت می تواند باعث جذب مبلغ های میلیونی در رقابت شود.
روش‌های جمع آوری کمک‌های مالی شامل مواردی از قبیل تماس‌های تلفنی، ملاقات با حامیان اصلی و ارسال درخواست‌های مستقیم به حامیان جزئی می‌باشد. آشنایی با گروه‌های ذی‌نفع که اگر در راستای منافعشان باشد، در نهایت می‌تواند باعث جذب مبلغ‌های میلیونی در رقابت شود.


== سازمان ها ==
== سازمان‌ها ==
در یک کارزار سیاسی مدرن، سازمان کارزار یک ساختار منسجم از اعضا به روشی که هر کسب و کار مشابهی به هر اندازه دارد، خواهد داشت.
در یک کارزار سیاسی مدرن، سازمان کارزار یک ساختار منسجم از اعضا به روشی که هر کسب و کار مشابهی به هر اندازه دارد، خواهد داشت.


=== مدیر کارزار ===
=== مدیر کارزار ===
کارزارهای انتخاباتی موفق معمولن به یک مدیر نیاز دارند تا عملیات های کارزار را هماهنگ کند. به غیر از نامزد، مدیران کارزار هستند که بیش از همه در معرض دید قرار می گیرند. مدیران کارزارهای مدرن ممکن است بیشتر اجراکننده ی راهبردها باشند تا این که بخواهند راهبردها را تعیین کنند. مخصوصا اگر برنامه ریزهای ارشد نوعن مشاوران سیاسی نباشند. از قبیل نظرسنجان مقدماتی و مشاوران رسانه ای.
کارزارهای انتخاباتی موفق معمولن به یک مدیر نیاز دارند تا عملیات‌های کارزار را هماهنگ کند. به غیر از نامزد، مدیران کارزار هستند که بیش از همه در معرض دید قرار می‌گیرند. مدیران کارزارهای مدرن ممکن است بیشتر اجراکنندهٔ راهبردها باشند تا این که بخواهند راهبردها را تعیین کنند. مخصوصا اگر برنامه ریزهای ارشد نوعن مشاوران سیاسی نباشند. از قبیل نظرسنجان مقدماتی و مشاوران رسانه‌ای.


=== مشاوران سیاسی ===
=== مشاوران سیاسی ===
مشاوران سیاسی به کارزارها در اغلب فعالیت هایشان از پژوهش ها تا راهبردهای عملی مشاوره می دهند. مشاوران تحقیقات راجع به نامزد انتخاباتی، رای دهندگان و دیگر نامزدها را برای مشتری هایشان انجام می دهند.
مشاوران سیاسی به کارزارها در اغلب فعالیت هایشان از پژوهش‌ها تا راهبردهای عملی مشاوره می‌دهند. مشاوران تحقیقات راجع به نامزد انتخاباتی، رای دهندگان و دیگر نامزدها را برای مشتری هایشان انجام می‌دهند.


=== فعالان کارزار ===
=== فعالان کارزار ===
فعالان یک کارزار انتخاباتی، پیاده نظام هایی وفادار به شعارهای کارزار و افرادی هستند که فعالیت های داوطلبانه‌شان را با اعتماد کامل به برنامه های کارزار انجام می دهند. داوطلبان و کارآموزانی که ممکن است در فعالیت هایی از قبیل بحث کردن با تک تک افراد و برقراری تماس های تلفنی از طرف کارزار انتخاباتی شرکت جویند.
فعالان یک کارزار انتخاباتی، پیاده نظام‌هایی وفادار به شعارهای کارزار و افرادی هستند که فعالیت‌های داوطلبانه‌شان را با اعتماد کامل به برنامه‌های کارزار انجام می‌دهند. داوطلبان و کارآموزانی که ممکن است در فعالیت‌هایی از قبیل بحث کردن با تک تک افراد و برقراری تماس‌های تلفنی از طرف کارزار انتخاباتی شرکت جویند.


=== اصول اخلاقی و زمان بندی کارزار ===
=== اصول اخلاقی و زمان بندی کارزار ===
کارزارهای سیاسی مدرن استانداردهای جدیدی را در مورد این که چگونه کارزارهای موفق روز به روز فعالیت کرده‌اند، تنظیم نموده‌اند. یک کارزار در بازتاب بیرونی در نظر افراد جامعه شبیه یک گروه شبه نظامی است. چرا که وجود مواردی در کارزارها از قبیل سلسله مراتب در دستورها، عدم وجود شکیبایی در مورد اقدامات ممنوعه مشخص و یک برنامه روزمره گسترده که نسبت به مشاغل دیگر از همه زودتر شروع شده و بسیار دیرتر پایان می یابد، وجوه تشابه آن با یک گروه شبه نظامی است.
کارزارهای سیاسی مدرن استانداردهای جدیدی را در مورد این که چگونه کارزارهای موفق روز به روز فعالیت کرده‌اند، تنظیم نموده‌اند. یک کارزار در بازتاب بیرونی در نظر افراد جامعه شبیه یک گروه شبه نظامی است. چرا که وجود مواردی در کارزارها از قبیل سلسله مراتب در دستورها، عدم وجود شکیبایی در مورد اقدامات ممنوعه مشخص و یک برنامه روزمره گسترده که نسبت به مشاغل دیگر از همه زودتر شروع شده و بسیار دیرتر پایان می‌یابد، وجوه تشابه آن با یک گروه شبه نظامی است.


این اقدامات ممنوعه ممکن است برشمرده شوند، ولی تنها به این موارد محدود نمی‌شوند: دروغ گفتن در مورد اعداد و ارقام (از قبیل تماس های تلفنی دریافت شده، مراجعات به منازل افراد، نیروگیری های داوطلبانه و غیره). یک مشکل روزافزون انتخاباتی این است که افراد از طریق اینترنت و بدون نظارت مستقیم و خارج اززنجیره دستورها و سلسله مراتب کاری با یکدیگر در ارتباط هستند (مثلن یک فرد با مافوق رئیسش که از قضا دوست وی نیز هست، برای به دست آوردن منفعتی خاص یا گزارش دادن اطلاعات ارتباط می گیرد)، صحبت کردن افراد غیر از تیم رسانه ای با مطبوعات، وبلاگ نویسی (که به عنوان شکل دیگری از صحبت کردن با رسانه ها در نظر گرفته می شود که می تواند به برنامه های کارزار خدشه وارد کند)، دستگیر شدن (یا به عبارت دیگر به آسانی مورد هدف حمله کارزار های رقیب قرار گرفتن)
این اقدامات ممنوعه ممکن است برشمرده شوند، ولی تنها به این موارد محدود نمی‌شوند: دروغ گفتن در مورد اعداد و ارقام (از قبیل تماس‌های تلفنی دریافت شده، مراجعات به منازل افراد، نیروگیری‌های داوطلبانه و غیره). یک مشکل روزافزون انتخاباتی این است که افراد از طریق اینترنت و بدون نظارت مستقیم و خارج اززنجیره دستورها و سلسله مراتب کاری با یکدیگر در ارتباط هستند (مثلن یک فرد با مافوق رئیسش که از قضا دوست وی نیز هست، برای به دست آوردن منفعتی خاص یا گزارش دادن اطلاعات ارتباط می‌گیرد)، صحبت کردن افراد غیر از تیم رسانه‌ای با مطبوعات، وبلاگ نویسی (که به عنوان شکل دیگری از صحبت کردن با رسانه‌ها در نظر گرفته می‌شود که می‌تواند به برنامه‌های کارزار خدشه وارد کند)، دستگیر شدن (یا به عبارت دیگر به آسانی مورد هدف حمله کارزارهای رقیب قرار گرفتن) برنامه روزمره یک کارزار سیاسی بسیار گسترده است و اغلب هیچ آغاز و پایان مشخصی ندارد مگر مجموعه‌ای از کار‌ها که باید در زمان مشخصی به پایان برسد. معمولن پایان کار برای کارزار‌های سیاسی زمانی در شب است که در آن نیاز است مافوق تیم تعداد کارهایی که انجام شده است را گزارش دهد و کارهایی که قرار بوده است تا انجام گیرند را به طور خلاصه ذکر کند و به این صورت تعداد کاری که تیم انجام داده است می‌تواند برای دیگران معیار قرار گیرد. برای مثال یکی از افراد واحد اجرایی ممکن است نه داوطلب متعهد جدید را برای انجام کاری در طول روز گرد هم آورد. او باید گزارش کار خود را در ساعت ۸:۴۵ بعد از ظهر به مدیر اجرایی منطقه تحویل دهد تا مدیر منطقه بتواند چنین گزارش دهد که همه افراد واحد اجرایی منطقه وی پنجاه و دو نیروی داوطلب را برای کار مورد نظر به کار گرفته‌اند. این امر هم خود به این نیاز دارد که قائم مقام اجرایی استان در ساعت نه گزارش خود را به مافوق خویش ارائه دهد. پس آنان می‌توانند با دبیر اجرایی استان در ساعت ۹:۱۵ صحبت کنند و گزارش دهند که ۸۲۷ داوطلب برای ماموریت‌ها در سراسر استان استخدام شده‌اند. به همین منوال این پروسه در دیگر سلسله مراتب کارزار نیز انجام می‌شود. هر زمان هر کدام از این گزارش‌های متوالی پایان یافت اجرا کنندگان در همه سطوح ممکن است گزارش کار بنویسند، ایمیل ارسال نمایند، به دوستان زنگ بزنند و یا کار‌های دیگری انجام دهند که نباید در طول ساعات روز و یا در زمان اداری انجام شوند. کارزار‌های سیاسی معمولن در ارتباط با رای دهندگان و داوطلبان هستند و این امر به قوانین آن منطقه، مختصات محلی، ترجیحات مجریان و داوطلبان کارزار و مدت زمان تعیین شده بستگی دارد. (معمولن در ساعت ۸ یا ۹ بعد از ظهر تمام کار‌ها پایان می‌یابند.) تخطی از این مدت زمان برای انجام فعالیت‌های دیگر اغلب نمی‌تواند رخ دهد و یا اگر اتفاق افتد به توجیهی قوی مانند حضور در یک ملاقات مهم نیاز دارد. تنها کسر بسیار کوچکی از کارکنان کارزار حجم کار هایشان را در طول ساعات کاری معمول انجام می‌دهند.


== روش‌ها ==
برنامه روزمره یک کارزار سیاسی بسیار گسترده است و اغلب هیچ آغاز و پایان مشخصی ندارد مگر مجموعه ای از کار ها که باید در زمان مشخصی به پایان برسد. معمولن پایان کار برای کارزار های سیاسی زمانی در شب است که در آن نیاز است مافوق تیم تعداد کارهایی که انجام شده است را گزارش دهد و کارهایی که قرار بوده است تا انجام گیرند را به طور خلاصه ذکر کند و به این صورت تعداد کاری که تیم انجام داده است می تواند برای دیگران معیار قرار گیرد. برای مثال یکی از افراد واحد اجرایی ممکن است نه داوطلب متعهد جدید را برای انجام کاری در طول روز گرد هم آورد. او باید گزارش کار خود را در ساعت 8:45 بعد از ظهر به مدیر اجرایی منطقه تحویل دهد تا مدیر منطقه بتواند چنین گزارش دهد که همه افراد واحد اجرایی منطقه وی پنجاه و دو نیروی داوطلب را برای کار مورد نظر به کار گرفته‌اند. این امر هم خود به این نیاز دارد که قائم مقام اجرایی استان در ساعت نه گزارش خود را به مافوق خویش ارائه دهد. پس آنان می توانند با دبیر اجرایی استان در ساعت 9:15 صحبت کنند و گزارش دهند که 827 داوطلب برای ماموریت ها در سراسر استان استخدام شده‌اند. به همین منوال این پروسه در دیگر سلسله مراتب کارزار نیز انجام می شود. هر زمان هر کدام از این گزارش های متوالی پایان یافت اجرا کنندگان در همه سطوح ممکن است گزارش کار بنویسند، ایمیل ارسال نمایند، به دوستان زنگ بزنند و یا کار های دیگری انجام دهند که نباید در طول ساعات روز و یا در زمان اداری انجام شوند. کارزار های سیاسی معمولن در ارتباط با رای دهندگان و داوطلبان هستند و این امر به قوانین آن منطقه، مختصات محلی، ترجیحات مجریان و داوطلبان کارزار و مدت زمان تعیین شده بستگی دارد. (معمولن در ساعت 8 یا 9 بعد از ظهر تمام کار ها پایان می یابند.) تخطی از این مدت زمان برای انجام فعالیت های دیگر اغلب نمی‌تواند رخ دهد و یا اگر اتفاق افتد به توجیهی قوی مانند حضور در یک ملاقات مهم نیاز دارد. تنها کسر بسیار کوچکی از کارکنان کارزار حجم کار هایشان را در طول ساعات کاری معمول انجام می دهند.
[[پرونده:John Edwards Pittsburgh 2007.jpg|بندانگشتی|راست|[[جان ادورادز]] یکی از اعضای حزب دموکرات که در کارزار انتخاباتی سال ۲۰۰۷ در پنسیلوانیا مشغول ایراد سخنرانی است.]]

یک تیم کارزاری (که ممکن است تنها متشکل از یک نفر یا گروهی از افراد به شدت حرفه‌ای باشد) باید در نظر داشته باشد که چگونه با شعار کارزار ارتباط برقرار می‌کند، نیرو‌های داوطلب را به کار می‌گیرد و منابع مالی را جمع آوری می‌کند. تبلیغات کارزار از روش‌های تبلیغات تجاری و پروپاگاندا نشات و الهام می‌گیرند. زمانی که کارزار‌ها می‌خواهند پیام خود را منتشر کنند، خیابان‌ها در دسترس کارزار‌های انتخاباتی قرار می‌گیرند که این دسترسی به وسیله قانون، منابع در دسترس و انتظار شرکت کنندگان در کارزار‌ها محدود می‌شود. این روش‌ها اغلب با یک راهبرد رسمی ترکیب شده که به عنوان برنامه کارزار شناخته می‌شود. در برنامه کارزار، هدف، پیام، مخاطبین گروه هدف و منابع در دسترس کارزار در نظر گرفته می‌شوند. کارزار‌ها معمولن هنگامی که پیام خود را منتقل می‌کنند در جستجوی شناسایی حمایت کنندگانشان هستند.
== روش ها ==
[[پرونده:John Edwards Pittsburgh 2007.jpg|بندانگشتی|راست|[[جان ادورادز]] یکی از اعضای حزب دموکرات که در کارزار انتخاباتی سال 2007 در پنسیلوانیا مشغول ایراد سخنرانی است.]]
یک تیم کارزاری (که ممکن است تنها متشکل از یک نفر یا گروهی از افراد به شدت حرفه ای باشد) باید در نظر داشته باشد که چگونه با شعار کارزار ارتباط برقرار می کند، نیرو های داوطلب را به کار می گیرد و منابع مالی را جمع آوری می کند. تبلیغات کارزار از روش های تبلیغات تجاری و پروپاگاندا نشات و الهام می گیرند. زمانی که کارزار ها می خواهند پیام خود را منتشر کنند، خیابان ها در دسترس کارزار های انتخاباتی قرار می گیرند که این دسترسی به وسیله قانون، منابع در دسترس و انتظار شرکت کنندگان در کارزار ها محدود می شود. این روش ها اغلب با یک راهبرد رسمی ترکیب شده که به عنوان برنامه کارزار شناخته می شود. در برنامه کارزار، هدف، پیام، مخاطبین گروه هدف و منابع در دسترس کارزار در نظر گرفته می شوند. کارزار ها معمولن هنگامی که پیام خود را منتقل می کنند در جستجوی شناسایی حمایت کنندگانشان هستند.


=== ارتباطات کارزار ===
=== ارتباطات کارزار ===
ارتباطات کارزار انتخاباتی به ارتباطات نظارت شده حزب مانند تبلیغات کارزار و ارتباطات کنترل نشده حزب مانند پوشش رسانه ای انتخابات اشاره دارد.
ارتباطات کارزار انتخاباتی به ارتباطات نظارت شده حزب مانند تبلیغات کارزار و ارتباطات کنترل نشده حزب مانند پوشش رسانه‌ای انتخابات اشاره دارد.


=== تبلیغات کارزار ===
=== تبلیغات کارزار ===
تبلیغات کارزار استفاده از رسانه ای است که به آن پول پرداخت کرده است (مانند روزنامه ها، رادیو، تلویزیون و ...) تا بر تصمیمات گروه های مختلف تاثیر گذارد. این تبلیغات به وسیله مشاوران سیاسی و کارکنان کارزار طراحی می شوند.
تبلیغات کارزار استفاده از رسانه‌ای است که به آن پول پرداخت کرده است (مانند روزنامه‌ها، رادیو، تلویزیون و...) تا بر تصمیمات گروه‌های مختلف تاثیر گذارد. این تبلیغات به وسیله مشاوران سیاسی و کارکنان کارزار طراحی می‌شوند.


=== مدیریت رسانه ها ===
=== مدیریت رسانه‌ها ===
رسانه های عمومی ممکن است برای فردی که می خواهد در انتخابات پیروز شود برنامه طراحی کنند. این برنامه ها باید با هماهنگی تیم رسانه ای کارزار باشد که مدیریت آن بر عهده مدیر این تیم است. مدیر رسانه ای کارزار با تمام رسانه ها در ارتباط است و جزئیات برنامه های مورد نظر را چه به صورت مستقیم و چه از طریق کارکنان خویش با آنان هماهنگ می کند.
رسانه‌های عمومی ممکن است برای فردی که می‌خواهد در انتخابات پیروز شود برنامه طراحی کنند. این برنامه‌ها باید با هماهنگی تیم رسانه‌ای کارزار باشد که مدیریت آن بر عهده مدیر این تیم است. مدیر رسانه‌ای کارزار با تمام رسانه‌ها در ارتباط است و جزئیات برنامه‌های مورد نظر را چه به صورت مستقیم و چه از طریق کارکنان خویش با آنان هماهنگ می‌کند.


=== جلسات عمومی، راهپیمایی ها و اعتراضات ===
=== جلسات عمومی، راهپیمایی‌ها و اعتراضات ===
اگر مردم به تعداد کافی ترغیب شوند که در اعتراضات، راهپیمایی ها و دیگر گردهمایی های عمومی مشابه حضور یابند، ممکن است این موارد به یک ابزار کاملن موثر تبدیل شوند. برگزاری جلسات عمومی به همراه سخنران ها آنقدر قدرتمند است که از طریق تعداد مردمی که حضور یافته‌اند نشان می دهد که کارزار چه تعداد حمایت کننده دارد.
اگر مردم به تعداد کافی ترغیب شوند که در اعتراضات، راهپیمایی‌ها و دیگر گردهمایی‌های عمومی مشابه حضور یابند، ممکن است این موارد به یک ابزار کاملن موثر تبدیل شوند. برگزاری جلسات عمومی به همراه سخنران‌ها آنقدر قدرتمند است که از طریق تعداد مردمی که حضور یافته‌اند نشان می‌دهد که کارزار چه تعداد حمایت کننده دارد.


=== فناوری های مدرن و اینترنت ===
=== فناوری‌های مدرن و اینترنت ===
امروزه [[اینترنت]] عنصر اصلی کارزار های سیاسی مدرن است. فناوری ارتباطات از قبیل ایمیل، وبسایت ها و پادکست ها (برنامه های رادیویی) باعث ارتباطات سریع تر با جنبش های شهروندان و انتقال پیام به تعداد زیادی از مخاطبین می شوند. این فناوری های اینترنتی برای جمع آوری پول، رایزنی، جمع آوری داوطلبان، ساختن اجتماعات و سازماندهی کردن آن ها به کار بسته می شوند. نامزد های سیاسی مستقل نیز از اینترنت برای ارتقای کارزار انتخاباتی خود بهره می جویند.
امروزه [[اینترنت]] عنصر اصلی کارزار‌های سیاسی مدرن است. فناوری ارتباطات از قبیل ایمیل، وبسایت‌ها و پادکست‌ها (برنامه‌های رادیویی) باعث ارتباطات سریع تر با جنبش‌های شهروندان و انتقال پیام به تعداد زیادی از مخاطبین می‌شوند. این فناوری‌های اینترنتی برای جمع آوری پول، رایزنی، جمع آوری داوطلبان، ساختن اجتماعات و سازماندهی کردن آن‌ها به کار بسته می‌شوند. نامزد‌های سیاسی مستقل نیز از اینترنت برای ارتقای کارزار انتخاباتی خود بهره می‌جویند.


برای نشان دادن اهمیت کارزار های سیاسی اینترنتی می توان به کارزار ریاست جمهوری [[باراک اوباما]] اشاره کرد که به شدت به رسانه های اجتماعی و شبکه های رسانه ای جدید متکی بود تا با رای دهندگان تعامل برقرار کند، داوطلبانی را برای کارزار استخدام کند و برای کارزار پول جمع آوری کند. این امر باعث شده است تا مرکز توجه بر اهمیت استفاده از اینترنت در کارزار های سیاسی جدید قرار گیرد و این کار با استفاده از اشکال مختلف رسانه های اجتماعی و رسانه های جدید انجام می گیرد (رسانه هایی از قبیل [[فیسبوک]]، [[یوتیوب]] و دیگر شبکه های اجتماعی) تا به جمعیت ها و گروه های هدف متنوع و متعددی دست یابد. وبسایت اجتماعی کارزار اوباما my.barackobama.com بود که از روش های کم هزینه و موثر برای تجهیز رای دهندگان و افزایش مشارکت میان گروه های سنی متنوع رای دهنده استفاده کرد.<ref>{{cite web | url = http://www.newsweek.com/2008/11/21/president-2-0.html | title = President 2.0 | accessdate = 2010-05-11 | last = Lyons | first = Daniel | date = 2008-11-22 | work = Newsweek.com | quote = Obama harnessed the grass-roots power of the Web to get elected. How will he use that power now?}}</ref> این رسانه جدید به گونه ای حیرت آور در جذب جمعیت جوان موفق بود و در عین حال به سازمان دهی و جذب دیگر گروه های سنی نیز کمک کرد.
برای نشان دادن اهمیت کارزار‌های سیاسی اینترنتی می‌توان به کارزار ریاست جمهوری [[باراک اوباما]] اشاره کرد که به شدت به رسانه‌های اجتماعی و شبکه‌های رسانه‌ای جدید متکی بود تا با رای دهندگان تعامل برقرار کند، داوطلبانی را برای کارزار استخدام کند و برای کارزار پول جمع آوری کند. این امر باعث شده است تا مرکز توجه بر اهمیت استفاده از اینترنت در کارزار‌های سیاسی جدید قرار گیرد و این کار با استفاده از اشکال مختلف رسانه‌های اجتماعی و رسانه‌های جدید انجام می‌گیرد (رسانه‌هایی از قبیل [[فیسبوک]]، [[یوتیوب]] و دیگر شبکه‌های اجتماعی) تا به جمعیت‌ها و گروه‌های هدف متنوع و متعددی دست یابد. وبسایت اجتماعی کارزار اوباما my.barackobama.com بود که از روش‌های کم هزینه و موثر برای تجهیز رای دهندگان و افزایش مشارکت میان گروه‌های سنی متنوع رای دهنده استفاده کرد.<ref>{{cite web | url = http://www.newsweek.com/2008/11/21/president-2-0.html | title = President 2.0 | accessdate = ۲۰۱۰-۰۵-۱۱ | last = Lyons | first = Daniel | date = ۲۰۰۸-۱۱-۲۲ | work = Newsweek.com | quote = Obama harnessed the grass-roots power of the Web to get elected. How will he use that power now?}}</ref> این رسانه جدید به گونه‌ای حیرت آور در جذب جمعیت جوان موفق بود و در عین حال به سازمان دهی و جذب دیگر گروه‌های سنی نیز کمک کرد.


=== مکان سخنرانی ===
=== مکان سخنرانی ===
مکان سخنرانی در اصل به محل کار نامزد انتخاباتی که در آن نمایندگان دیدگاه هایشان و یا رای ها را قبل از انتخابات مجلس یا دیگر انتخابات ارائه می کنند، اطلاق می شود. اکنون این واژه ممکن است با تسامح به هر اتفاقی از قبیل مناظره ها یا سخنرانی ها در طی یک کارزار انتخاباتی اشاره داشته باشد. مکانی که یکی یا تعداد بیشتری از نامزد ها در آن حضور می یابند.
مکان سخنرانی در اصل به محل کار نامزد انتخاباتی که در آن نمایندگان دیدگاه هایشان و یا رای‌ها را قبل از انتخابات مجلس یا دیگر انتخابات ارائه می‌کنند، اطلاق می‌شود. اکنون این واژه ممکن است با تسامح به هر اتفاقی از قبیل مناظره‌ها یا سخنرانی‌ها در طی یک کارزار انتخاباتی اشاره داشته باشد. مکانی که یکی یا تعداد بیشتری از نامزد‌ها در آن حضور می‌یابند.


=== دیگر روش ها ===
=== دیگر روش‌ها ===
[[پرونده:Nixon campaigns.jpg|بندانگشتی|چپ|عکسی از کارزار انتخابات ریاست جمهوری [[ریچارد نیکسون]] در سال 1972، در حال دست دادن با هواداران و قدم زدن در میان آنان]]
[[پرونده:Nixon campaigns.jpg|بندانگشتی|چپ|عکسی از کارزار انتخابات ریاست جمهوری [[ریچارد نیکسون]] در سال ۱۹۷۲، در حال دست دادن با هواداران و قدم زدن در میان آنان]]
* نوشتن مستقیم خطاب به اعضای جامعه و شهروندان (از طریق شرکت بازاریابی حرفه ای یا به طور خاص در مقیاس کوچک و توسط داوطلبان)
* نوشتن مستقیم خطاب به اعضای جامعه و شهروندان (از طریق شرکت بازاریابی حرفه‌ای یا به طور خاص در مقیاس کوچک و توسط داوطلبان)
* از طریق توزیع اعلامیه ها یا فروش روزنامه ها
* از طریق توزیع اعلامیه‌ها یا فروش روزنامه‌ها
* از طریق وبسایت ها، جامعه های مجازی و ایمیل های انبوه<ref>[http://www.campaigntv.org Campaign TV]</ref>
* از طریق وبسایت‌ها، جامعه‌های مجازی و ایمیل‌های انبوه<ref>[http://www.campaigntv.org Campaign TV]</ref>
* از طریق یک روش جدید با عنوان ریز هدف گیری که به شناسایی و هدف قرار دادن بخش های جمعیتی کوچک از رای دهندگان کمک می کند.
* از طریق یک روش جدید با عنوان ریز هدف گیری که به شناسایی و هدف قرار دادن بخش‌های جمعیتی کوچک از رای دهندگان کمک می‌کند.
* از طریق سفر هایی کوتاه به شهر های مختلف
* از طریق سفر‌هایی کوتاه به شهر‌های مختلف
* جلوگیری از توانایی رقبای سیاسی در مقابله با کارزار از طریق روش هایی نظیر مقابله با تظاهرات و ...
* جلوگیری از توانایی رقبای سیاسی در مقابله با کارزار از طریق روش‌هایی نظیر مقابله با تظاهرات و...
* سازمان دهی دفاتر احزاب سیاسی
* سازمان دهی دفاتر احزاب سیاسی
* استفاده از تشویق ها و اظهار نظر های مثبت دیگر اعضای شناخته شده و محبوب حزب برای جذب حمایت
* استفاده از تشویق‌ها و اظهار نظر‌های مثبت دیگر اعضای شناخته شده و محبوب حزب برای جذب حمایت
* ماندن در نزدیکی یا خود دفتر کارزار برای این که بتوان حمایت کسانی را که از دفتر بازدید می کنند جذب کرد
* ماندن در نزدیکی یا خود دفتر کارزار برای این که بتوان حمایت کسانی را که از دفتر بازدید می‌کنند جذب کرد
* رای گیری از طریق ایمیل شیوه ای است که امروزه به طور روز افزونی گسترش یافته است، پس تمام کارزار ها باید به دنبال راهبرد هایی تاثیرگذار باشند تا بتوان از این شیوه به گونه ای کامل و مناسب استفاده کرد.
* رای گیری از طریق ایمیل شیوه‌ای است که امروزه به طور روز افزونی گسترش یافته است، پس تمام کارزار‌ها باید به دنبال راهبرد‌هایی تاثیرگذار باشند تا بتوان از این شیوه به گونه‌ای کامل و مناسب استفاده کرد.
* فروش کالاها و نشان های تبلیغاتی کارزار به عنوان راهی برای ارتباط برقرار کردن با هواداران و جذب حمایت های مالی، کمک های داوطلبانه و تبلیغات رایگان<ref>{{cite web |url=http://www.huffingtonpost.com/off-the-bus-reporter/obama-campaign-rewrites-f_b_140616.html |title=Off The Bus: Obama Campaign Rewrites Fundraising Rules by Selling Merchandise |date=3 November 2008 |publisher=Huffington Post |accessdate=20 May 2009 |author=Diane Tucker, Dawn Teo}}</ref>
* فروش کالاها و نشان‌های تبلیغاتی کارزار به عنوان راهی برای ارتباط برقرار کردن با هواداران و جذب حمایت‌های مالی، کمک‌های داوطلبانه و تبلیغات رایگان<ref>{{cite web |url=http://www.huffingtonpost.com/off-the-bus-reporter/obama-campaign-rewrites-f_b_140616.html |title=Off The Bus: Obama Campaign Rewrites Fundraising Rules by Selling Merchandise |date=3 November 2008 |publisher=Huffington Post |accessdate=20 May 2009 |author=Diane Tucker, Dawn Teo}}</ref>


== انواع کمپین ==
== انواع کمپین ==


=== کارزار اطلاعاتی ===
=== کارزار اطلاعاتی ===
کارزار اطلاعاتی یک کارزار سیاسی است که برای بالا بردن سطح آگاهی مردم و حمایت از ویژگی های یک نامزد یا حزب وی طراحی شده است.<ref>[http://www.sisr.net/publications/0706fletcher.pdf sisr.net]</ref> این کارزار بیشتر از یک کارزار کاغذی که فعالیت اش تنها به پر کردن برگه های لازم برای رای گیری محدود می شود، فعالیت می کند ولی فعالیت هایش کمتر از یک کارزار رقابتی است که هدف آن در واقع برنده شدن در انتخابات است. یک کارزار اطلاعاتی معمولن بر روش های اطلاع رسانی کم خرج از قبیل پخش اخبار، گرفتن مصاحبه های کاغذی، ساختن بروشور ها برای توزیع خانه به خانه، سازمان دهی کارکنان رای گیری و غیره تمرکز می کند.<ref>{{cite web|url=http://www.lppa.org/component/option,com_smf/Itemid,60/topic,9.0/ |title=Changing Focus/Priorities |publisher=Lppa.org |date= |accessdate=2008-11-08}} {{Dead link|date=September 2010|bot=H3llBot}}</ref>
کارزار اطلاعاتی یک کارزار سیاسی است که برای بالا بردن سطح آگاهی مردم و حمایت از ویژگی‌های یک نامزد یا حزب وی طراحی شده است.<ref>[http://www.sisr.net/publications/0706fletcher.pdf sisr.net]</ref> این کارزار بیشتر از یک کارزار کاغذی که فعالیت اش تنها به پر کردن برگه‌های لازم برای رای گیری محدود می‌شود، فعالیت می‌کند ولی فعالیت‌هایش کمتر از یک کارزار رقابتی است که هدف آن در واقع برنده شدن در انتخابات است. یک کارزار اطلاعاتی معمولن بر روش‌های اطلاع رسانی کم خرج از قبیل پخش اخبار، گرفتن مصاحبه‌های کاغذی، ساختن بروشور‌ها برای توزیع خانه به خانه، سازمان دهی کارکنان رای گیری و غیره تمرکز می‌کند.<ref>{{cite web|url=http://www.lppa.org/component/option,com_smf/Itemid,60/topic,9.0/ |title=Changing Focus/Priorities |publisher=Lppa.org |date= |accessdate=۲۰۰۸-۱۱-۰۸}} {{Dead link|date=September 2010|bot=H3llBot}}</ref>


== تاریخچه ==
== تاریخچه ==
[[پرونده:Staggers-truman1948.jpg|بندانگشتی|راست|سخنرانی رئیس جمهور [[هری ترومن]] در سفر انتخاباتی خویش به ویرجینای غربی در سال 1948 با تیم همراه]]
[[پرونده:Staggers-truman1948.jpg|بندانگشتی|راست|سخنرانی رئیس جمهور [[هری ترومن]] در سفر انتخاباتی خویش به ویرجینای غربی در سال ۱۹۴۸ با تیم همراه]]
کارزار های سیاسی تا زمانی وجود دارند که به شهروندان اطلاع رسانی می نمایند. عمده کارزار ها در زمان شروع از امکانات کمی برخوردار هستند. پدیده کارزار های سیاسی شدیدن به گروه های رایزنی و حزب های سیاسی گره خورده است. اولین کارزار مدرن، '''کارزار میدلوثین''' متعلق به [[ویلیام اوارت گلدستون]] در سال 1880 بوده است. اگرچه ممکن است قبل از وی نیز مثال های مدرن تری در قرن نوزدهم وجود داشته باشند.
کارزار‌های سیاسی تا زمانی وجود دارند که به شهروندان اطلاع رسانی می‌نمایند. عمده کارزار‌ها در زمان شروع از امکانات کمی برخوردار هستند. پدیده کارزار‌های سیاسی شدیدن به گروه‌های رایزنی و حزب‌های سیاسی گره خورده است. اولین کارزار مدرن، '''کارزار میدلوثین''' متعلق به [[ویلیام اوارت گلدستون]] در سال ۱۸۸۰ بوده است. اگرچه ممکن است قبل از وی نیز مثال‌های مدرن تری در قرن نوزدهم وجود داشته باشند.


جوامع دموکراتیک، کارزار های انتخاباتی منظمی دارند اما ایجاد کارزار سیاسی حتا در جوامع غیر دموکراتیک هم از زمانی که [[آزادی بیان]] ارزشمند تلقی و اجازه داده شد ممکن است در مورد موضوعات خاصی مجال ظهور یابند.
جوامع دموکراتیک، کارزار‌های انتخاباتی منظمی دارند اما ایجاد کارزار سیاسی حتا در جوامع غیر دموکراتیک هم از زمانی که [[آزادی بیان]] ارزشمند تلقی و اجازه داده شد ممکن است در مورد موضوعات خاصی مجال ظهور یابند.


کارزارهای انتخاباتی امریکایی در قرن نوزدهم اولین کارزارهای انتخاباتی مبتنی بر [[احزاب سیاسی|حزب سیاسی]] را پایه گذاری کردند و بسیاری از روش های ایجاد این نوع کارزار ها را ابداع نمودند. در سال های 1790 تا 1820 حزب فدرالیست و حزب جمهوری خواهان دموکرات در آن چه که به اصطلاح اولین نظام حزبی نامیده می شود، به مبارزه پرداختند.
کارزارهای انتخاباتی امریکایی در قرن نوزدهم اولین کارزارهای انتخاباتی مبتنی بر [[احزاب سیاسی|حزب سیاسی]] را پایه گذاری کردند و بسیاری از روش‌های ایجاد این نوع کارزار‌ها را ابداع نمودند. در سال‌های ۱۷۹۰ تا ۱۸۲۰ حزب فدرالیست و حزب جمهوری خواهان دموکرات در آن چه که به اصطلاح اولین نظام حزبی نامیده می‌شود، به مبارزه پرداختند.


== استثناء ==
== استثناء ==
کارزار های سیاسی در همه انتخابات دموکراتیک وجود ندارند، در واقع بعضی از انتخابات های دموکراتیک مخصوصن از ایجاد کارزار ها جلوگیری می کنند، به این خاطر که ممکن است شکل دموکراتیک انتخابات را به مخاطره اندازند.<ref>[http://www.profs-polisci.mcgill.ca/abizadeh/Bahai-elections.htm profs-polisci.mcgill.ca], Abizadeh 2005</ref> شاید به این دلیل که توانایی کارزار از پول یا منافع گروه های خاص تاثیر می پذیرد.
کارزار‌های سیاسی در همه انتخابات دموکراتیک وجود ندارند، در واقع بعضی از انتخابات‌های دموکراتیک مخصوصن از ایجاد کارزار‌ها جلوگیری می‌کنند، به این خاطر که ممکن است شکل دموکراتیک انتخابات را به مخاطره اندازند.<ref>[http://www.profs-polisci.mcgill.ca/abizadeh/Bahai-elections.htm profs-polisci.mcgill.ca], Abizadeh 2005</ref> شاید به این دلیل که توانایی کارزار از پول یا منافع گروه‌های خاص تاثیر می‌پذیرد.

== پانویس ==
== پانویس ==
{{پانویس|چپ‌چین=بله}}
{{پانویس|چپ‌چین=بله}}

نسخهٔ ‏۲۷ فوریهٔ ۲۰۱۳، ساعت ۱۴:۵۲

دکمه تبلیغاتی آبراهام لینکلن در انتخابات ریاست جمهوری ۱۸۶۰

یک کارزار سیاسی، تلاشی سازمان یافته است که به دنبال تاثیرگذاری بر روند تصمیم گیری و سیاست گذاری در یک گروه مشخص است. در کشورهای دارای دموکراسی که در آن نمایندگان، منتخب مردم هستند یا برگذاری همه پرسی‌ها تصویب شده است. کارزارهای سیاسی اغلب به کارزارهای انتخاباتی اشاره دارند. در سیاست‌های مدرن، بیشترین کارزارهای سیاسی فعال و برجسته به داشتن نامزدها برای ریاست کشور یا ریاست دولت اغلب به عنوان رئیس جمهور یا نخست وزیر تاکید داشته‌اند.

پیام کارزار

پیام کارزار دربرگیرنده ایده‌هایی است که نامزد آن کارزار می‌خواهد با رای دهندگان در میان بگذارد و مطرح کند. پیام، اغلب شامل چندین بیانیه درباره سیاست‌ها است. این بیانیه‌ها نظر و ایده اصلی کارزار را خلاصه می‌کند. برای اینکه تاثیر ماندگاری بر رای دهندگان بگذارد، غالبن آن‌ها را تکرار می‌کند. در بسیاری از انتخابات حزب مخالف تلاش دارد تا نامزد حزب دیگر را خارج از برنامه‌هایی که مطرح می‌کند، نشان دهد. مثلن سوالات شخصی یا سوالاتی در مورد سیاست‌هایی که به بیانیه آن کارزار ربطی ندارند، مطرح می‌کند.

بیشتر کارزارها ترجیح می‌دهند تا پیام خود را با مخاطبان بیشتری در میان بگذارند تا رای دهندگان احتمالی بیشتری را به خود جذب کنند. یک پیامی که بسیار محدود و مضیق است، می‌تواند رای دهندگان را علیه خود کند و یا به وسیله توضیح جزئیات از اعتبار نامزد بکاهد. برای مثال در انتخابات ریاست جمهوری امریکا در سال ۲۰۰۸ جان مک کین عمدتن از پیامی که بر میهن پرستی و تجربه سیاسی اش تاکید می‌کند تمرکز داشت. پیام کشور مقدم است بود. بعدن پیام تغییر کرد تا توجهات را به نقش او به عنوان یک تاز اصلی در تاسیسات سیاسی حزب متبوع خود جلب کند. باراک اوباما یک شعار ثابت و ساده یعنی تغییر را در کارزار خویش اعلام کرد. اگر پیام کارزار به دقت طراحی گردد، نامزد قطعن در نظرسنجی‌ها پیروز می‌شود. برای نامزدی که به دنبال پیروزی است، پیام انتخاباتی، بازنگری شده و به عنوان دستورالعمل کاری وی قرار می‌گیرد.

بودجهٔ کارزار

روش‌های جمع آوری کمک‌های مالی شامل مواردی از قبیل تماس‌های تلفنی، ملاقات با حامیان اصلی و ارسال درخواست‌های مستقیم به حامیان جزئی می‌باشد. آشنایی با گروه‌های ذی‌نفع که اگر در راستای منافعشان باشد، در نهایت می‌تواند باعث جذب مبلغ‌های میلیونی در رقابت شود.

سازمان‌ها

در یک کارزار سیاسی مدرن، سازمان کارزار یک ساختار منسجم از اعضا به روشی که هر کسب و کار مشابهی به هر اندازه دارد، خواهد داشت.

مدیر کارزار

کارزارهای انتخاباتی موفق معمولن به یک مدیر نیاز دارند تا عملیات‌های کارزار را هماهنگ کند. به غیر از نامزد، مدیران کارزار هستند که بیش از همه در معرض دید قرار می‌گیرند. مدیران کارزارهای مدرن ممکن است بیشتر اجراکنندهٔ راهبردها باشند تا این که بخواهند راهبردها را تعیین کنند. مخصوصا اگر برنامه ریزهای ارشد نوعن مشاوران سیاسی نباشند. از قبیل نظرسنجان مقدماتی و مشاوران رسانه‌ای.

مشاوران سیاسی

مشاوران سیاسی به کارزارها در اغلب فعالیت هایشان از پژوهش‌ها تا راهبردهای عملی مشاوره می‌دهند. مشاوران تحقیقات راجع به نامزد انتخاباتی، رای دهندگان و دیگر نامزدها را برای مشتری هایشان انجام می‌دهند.

فعالان کارزار

فعالان یک کارزار انتخاباتی، پیاده نظام‌هایی وفادار به شعارهای کارزار و افرادی هستند که فعالیت‌های داوطلبانه‌شان را با اعتماد کامل به برنامه‌های کارزار انجام می‌دهند. داوطلبان و کارآموزانی که ممکن است در فعالیت‌هایی از قبیل بحث کردن با تک تک افراد و برقراری تماس‌های تلفنی از طرف کارزار انتخاباتی شرکت جویند.

اصول اخلاقی و زمان بندی کارزار

کارزارهای سیاسی مدرن استانداردهای جدیدی را در مورد این که چگونه کارزارهای موفق روز به روز فعالیت کرده‌اند، تنظیم نموده‌اند. یک کارزار در بازتاب بیرونی در نظر افراد جامعه شبیه یک گروه شبه نظامی است. چرا که وجود مواردی در کارزارها از قبیل سلسله مراتب در دستورها، عدم وجود شکیبایی در مورد اقدامات ممنوعه مشخص و یک برنامه روزمره گسترده که نسبت به مشاغل دیگر از همه زودتر شروع شده و بسیار دیرتر پایان می‌یابد، وجوه تشابه آن با یک گروه شبه نظامی است.

این اقدامات ممنوعه ممکن است برشمرده شوند، ولی تنها به این موارد محدود نمی‌شوند: دروغ گفتن در مورد اعداد و ارقام (از قبیل تماس‌های تلفنی دریافت شده، مراجعات به منازل افراد، نیروگیری‌های داوطلبانه و غیره). یک مشکل روزافزون انتخاباتی این است که افراد از طریق اینترنت و بدون نظارت مستقیم و خارج اززنجیره دستورها و سلسله مراتب کاری با یکدیگر در ارتباط هستند (مثلن یک فرد با مافوق رئیسش که از قضا دوست وی نیز هست، برای به دست آوردن منفعتی خاص یا گزارش دادن اطلاعات ارتباط می‌گیرد)، صحبت کردن افراد غیر از تیم رسانه‌ای با مطبوعات، وبلاگ نویسی (که به عنوان شکل دیگری از صحبت کردن با رسانه‌ها در نظر گرفته می‌شود که می‌تواند به برنامه‌های کارزار خدشه وارد کند)، دستگیر شدن (یا به عبارت دیگر به آسانی مورد هدف حمله کارزارهای رقیب قرار گرفتن) برنامه روزمره یک کارزار سیاسی بسیار گسترده است و اغلب هیچ آغاز و پایان مشخصی ندارد مگر مجموعه‌ای از کار‌ها که باید در زمان مشخصی به پایان برسد. معمولن پایان کار برای کارزار‌های سیاسی زمانی در شب است که در آن نیاز است مافوق تیم تعداد کارهایی که انجام شده است را گزارش دهد و کارهایی که قرار بوده است تا انجام گیرند را به طور خلاصه ذکر کند و به این صورت تعداد کاری که تیم انجام داده است می‌تواند برای دیگران معیار قرار گیرد. برای مثال یکی از افراد واحد اجرایی ممکن است نه داوطلب متعهد جدید را برای انجام کاری در طول روز گرد هم آورد. او باید گزارش کار خود را در ساعت ۸:۴۵ بعد از ظهر به مدیر اجرایی منطقه تحویل دهد تا مدیر منطقه بتواند چنین گزارش دهد که همه افراد واحد اجرایی منطقه وی پنجاه و دو نیروی داوطلب را برای کار مورد نظر به کار گرفته‌اند. این امر هم خود به این نیاز دارد که قائم مقام اجرایی استان در ساعت نه گزارش خود را به مافوق خویش ارائه دهد. پس آنان می‌توانند با دبیر اجرایی استان در ساعت ۹:۱۵ صحبت کنند و گزارش دهند که ۸۲۷ داوطلب برای ماموریت‌ها در سراسر استان استخدام شده‌اند. به همین منوال این پروسه در دیگر سلسله مراتب کارزار نیز انجام می‌شود. هر زمان هر کدام از این گزارش‌های متوالی پایان یافت اجرا کنندگان در همه سطوح ممکن است گزارش کار بنویسند، ایمیل ارسال نمایند، به دوستان زنگ بزنند و یا کار‌های دیگری انجام دهند که نباید در طول ساعات روز و یا در زمان اداری انجام شوند. کارزار‌های سیاسی معمولن در ارتباط با رای دهندگان و داوطلبان هستند و این امر به قوانین آن منطقه، مختصات محلی، ترجیحات مجریان و داوطلبان کارزار و مدت زمان تعیین شده بستگی دارد. (معمولن در ساعت ۸ یا ۹ بعد از ظهر تمام کار‌ها پایان می‌یابند.) تخطی از این مدت زمان برای انجام فعالیت‌های دیگر اغلب نمی‌تواند رخ دهد و یا اگر اتفاق افتد به توجیهی قوی مانند حضور در یک ملاقات مهم نیاز دارد. تنها کسر بسیار کوچکی از کارکنان کارزار حجم کار هایشان را در طول ساعات کاری معمول انجام می‌دهند.

روش‌ها

جان ادورادز یکی از اعضای حزب دموکرات که در کارزار انتخاباتی سال ۲۰۰۷ در پنسیلوانیا مشغول ایراد سخنرانی است.

یک تیم کارزاری (که ممکن است تنها متشکل از یک نفر یا گروهی از افراد به شدت حرفه‌ای باشد) باید در نظر داشته باشد که چگونه با شعار کارزار ارتباط برقرار می‌کند، نیرو‌های داوطلب را به کار می‌گیرد و منابع مالی را جمع آوری می‌کند. تبلیغات کارزار از روش‌های تبلیغات تجاری و پروپاگاندا نشات و الهام می‌گیرند. زمانی که کارزار‌ها می‌خواهند پیام خود را منتشر کنند، خیابان‌ها در دسترس کارزار‌های انتخاباتی قرار می‌گیرند که این دسترسی به وسیله قانون، منابع در دسترس و انتظار شرکت کنندگان در کارزار‌ها محدود می‌شود. این روش‌ها اغلب با یک راهبرد رسمی ترکیب شده که به عنوان برنامه کارزار شناخته می‌شود. در برنامه کارزار، هدف، پیام، مخاطبین گروه هدف و منابع در دسترس کارزار در نظر گرفته می‌شوند. کارزار‌ها معمولن هنگامی که پیام خود را منتقل می‌کنند در جستجوی شناسایی حمایت کنندگانشان هستند.

ارتباطات کارزار

ارتباطات کارزار انتخاباتی به ارتباطات نظارت شده حزب مانند تبلیغات کارزار و ارتباطات کنترل نشده حزب مانند پوشش رسانه‌ای انتخابات اشاره دارد.

تبلیغات کارزار

تبلیغات کارزار استفاده از رسانه‌ای است که به آن پول پرداخت کرده است (مانند روزنامه‌ها، رادیو، تلویزیون و...) تا بر تصمیمات گروه‌های مختلف تاثیر گذارد. این تبلیغات به وسیله مشاوران سیاسی و کارکنان کارزار طراحی می‌شوند.

مدیریت رسانه‌ها

رسانه‌های عمومی ممکن است برای فردی که می‌خواهد در انتخابات پیروز شود برنامه طراحی کنند. این برنامه‌ها باید با هماهنگی تیم رسانه‌ای کارزار باشد که مدیریت آن بر عهده مدیر این تیم است. مدیر رسانه‌ای کارزار با تمام رسانه‌ها در ارتباط است و جزئیات برنامه‌های مورد نظر را چه به صورت مستقیم و چه از طریق کارکنان خویش با آنان هماهنگ می‌کند.

جلسات عمومی، راهپیمایی‌ها و اعتراضات

اگر مردم به تعداد کافی ترغیب شوند که در اعتراضات، راهپیمایی‌ها و دیگر گردهمایی‌های عمومی مشابه حضور یابند، ممکن است این موارد به یک ابزار کاملن موثر تبدیل شوند. برگزاری جلسات عمومی به همراه سخنران‌ها آنقدر قدرتمند است که از طریق تعداد مردمی که حضور یافته‌اند نشان می‌دهد که کارزار چه تعداد حمایت کننده دارد.

فناوری‌های مدرن و اینترنت

امروزه اینترنت عنصر اصلی کارزار‌های سیاسی مدرن است. فناوری ارتباطات از قبیل ایمیل، وبسایت‌ها و پادکست‌ها (برنامه‌های رادیویی) باعث ارتباطات سریع تر با جنبش‌های شهروندان و انتقال پیام به تعداد زیادی از مخاطبین می‌شوند. این فناوری‌های اینترنتی برای جمع آوری پول، رایزنی، جمع آوری داوطلبان، ساختن اجتماعات و سازماندهی کردن آن‌ها به کار بسته می‌شوند. نامزد‌های سیاسی مستقل نیز از اینترنت برای ارتقای کارزار انتخاباتی خود بهره می‌جویند.

برای نشان دادن اهمیت کارزار‌های سیاسی اینترنتی می‌توان به کارزار ریاست جمهوری باراک اوباما اشاره کرد که به شدت به رسانه‌های اجتماعی و شبکه‌های رسانه‌ای جدید متکی بود تا با رای دهندگان تعامل برقرار کند، داوطلبانی را برای کارزار استخدام کند و برای کارزار پول جمع آوری کند. این امر باعث شده است تا مرکز توجه بر اهمیت استفاده از اینترنت در کارزار‌های سیاسی جدید قرار گیرد و این کار با استفاده از اشکال مختلف رسانه‌های اجتماعی و رسانه‌های جدید انجام می‌گیرد (رسانه‌هایی از قبیل فیسبوک، یوتیوب و دیگر شبکه‌های اجتماعی) تا به جمعیت‌ها و گروه‌های هدف متنوع و متعددی دست یابد. وبسایت اجتماعی کارزار اوباما my.barackobama.com بود که از روش‌های کم هزینه و موثر برای تجهیز رای دهندگان و افزایش مشارکت میان گروه‌های سنی متنوع رای دهنده استفاده کرد.[۱] این رسانه جدید به گونه‌ای حیرت آور در جذب جمعیت جوان موفق بود و در عین حال به سازمان دهی و جذب دیگر گروه‌های سنی نیز کمک کرد.

مکان سخنرانی

مکان سخنرانی در اصل به محل کار نامزد انتخاباتی که در آن نمایندگان دیدگاه هایشان و یا رای‌ها را قبل از انتخابات مجلس یا دیگر انتخابات ارائه می‌کنند، اطلاق می‌شود. اکنون این واژه ممکن است با تسامح به هر اتفاقی از قبیل مناظره‌ها یا سخنرانی‌ها در طی یک کارزار انتخاباتی اشاره داشته باشد. مکانی که یکی یا تعداد بیشتری از نامزد‌ها در آن حضور می‌یابند.

دیگر روش‌ها

عکسی از کارزار انتخابات ریاست جمهوری ریچارد نیکسون در سال ۱۹۷۲، در حال دست دادن با هواداران و قدم زدن در میان آنان
  • نوشتن مستقیم خطاب به اعضای جامعه و شهروندان (از طریق شرکت بازاریابی حرفه‌ای یا به طور خاص در مقیاس کوچک و توسط داوطلبان)
  • از طریق توزیع اعلامیه‌ها یا فروش روزنامه‌ها
  • از طریق وبسایت‌ها، جامعه‌های مجازی و ایمیل‌های انبوه[۲]
  • از طریق یک روش جدید با عنوان ریز هدف گیری که به شناسایی و هدف قرار دادن بخش‌های جمعیتی کوچک از رای دهندگان کمک می‌کند.
  • از طریق سفر‌هایی کوتاه به شهر‌های مختلف
  • جلوگیری از توانایی رقبای سیاسی در مقابله با کارزار از طریق روش‌هایی نظیر مقابله با تظاهرات و...
  • سازمان دهی دفاتر احزاب سیاسی
  • استفاده از تشویق‌ها و اظهار نظر‌های مثبت دیگر اعضای شناخته شده و محبوب حزب برای جذب حمایت
  • ماندن در نزدیکی یا خود دفتر کارزار برای این که بتوان حمایت کسانی را که از دفتر بازدید می‌کنند جذب کرد
  • رای گیری از طریق ایمیل شیوه‌ای است که امروزه به طور روز افزونی گسترش یافته است، پس تمام کارزار‌ها باید به دنبال راهبرد‌هایی تاثیرگذار باشند تا بتوان از این شیوه به گونه‌ای کامل و مناسب استفاده کرد.
  • فروش کالاها و نشان‌های تبلیغاتی کارزار به عنوان راهی برای ارتباط برقرار کردن با هواداران و جذب حمایت‌های مالی، کمک‌های داوطلبانه و تبلیغات رایگان[۳]

انواع کمپین

کارزار اطلاعاتی

کارزار اطلاعاتی یک کارزار سیاسی است که برای بالا بردن سطح آگاهی مردم و حمایت از ویژگی‌های یک نامزد یا حزب وی طراحی شده است.[۴] این کارزار بیشتر از یک کارزار کاغذی که فعالیت اش تنها به پر کردن برگه‌های لازم برای رای گیری محدود می‌شود، فعالیت می‌کند ولی فعالیت‌هایش کمتر از یک کارزار رقابتی است که هدف آن در واقع برنده شدن در انتخابات است. یک کارزار اطلاعاتی معمولن بر روش‌های اطلاع رسانی کم خرج از قبیل پخش اخبار، گرفتن مصاحبه‌های کاغذی، ساختن بروشور‌ها برای توزیع خانه به خانه، سازمان دهی کارکنان رای گیری و غیره تمرکز می‌کند.[۵]

تاریخچه

پرونده:Staggers-truman1948.jpg
سخنرانی رئیس جمهور هری ترومن در سفر انتخاباتی خویش به ویرجینای غربی در سال ۱۹۴۸ با تیم همراه

کارزار‌های سیاسی تا زمانی وجود دارند که به شهروندان اطلاع رسانی می‌نمایند. عمده کارزار‌ها در زمان شروع از امکانات کمی برخوردار هستند. پدیده کارزار‌های سیاسی شدیدن به گروه‌های رایزنی و حزب‌های سیاسی گره خورده است. اولین کارزار مدرن، کارزار میدلوثین متعلق به ویلیام اوارت گلدستون در سال ۱۸۸۰ بوده است. اگرچه ممکن است قبل از وی نیز مثال‌های مدرن تری در قرن نوزدهم وجود داشته باشند.

جوامع دموکراتیک، کارزار‌های انتخاباتی منظمی دارند اما ایجاد کارزار سیاسی حتا در جوامع غیر دموکراتیک هم از زمانی که آزادی بیان ارزشمند تلقی و اجازه داده شد ممکن است در مورد موضوعات خاصی مجال ظهور یابند.

کارزارهای انتخاباتی امریکایی در قرن نوزدهم اولین کارزارهای انتخاباتی مبتنی بر حزب سیاسی را پایه گذاری کردند و بسیاری از روش‌های ایجاد این نوع کارزار‌ها را ابداع نمودند. در سال‌های ۱۷۹۰ تا ۱۸۲۰ حزب فدرالیست و حزب جمهوری خواهان دموکرات در آن چه که به اصطلاح اولین نظام حزبی نامیده می‌شود، به مبارزه پرداختند.

استثناء

کارزار‌های سیاسی در همه انتخابات دموکراتیک وجود ندارند، در واقع بعضی از انتخابات‌های دموکراتیک مخصوصن از ایجاد کارزار‌ها جلوگیری می‌کنند، به این خاطر که ممکن است شکل دموکراتیک انتخابات را به مخاطره اندازند.[۶] شاید به این دلیل که توانایی کارزار از پول یا منافع گروه‌های خاص تاثیر می‌پذیرد.

پانویس

  1. Lyons, Daniel (۲۰۰۸-۱۱-۲۲). "President 2.0". Newsweek.com. Retrieved 2010-05-11. Obama harnessed the grass-roots power of the Web to get elected. How will he use that power now?
  2. Campaign TV
  3. Diane Tucker, Dawn Teo (3 November 2008). "Off The Bus: Obama Campaign Rewrites Fundraising Rules by Selling Merchandise". Huffington Post. Retrieved 20 May 2009.
  4. sisr.net
  5. "Changing Focus/Priorities". Lppa.org. Retrieved 2008-11-08. [پیوند مرده]
  6. profs-polisci.mcgill.ca, Abizadeh 2005