حقوق دریاها: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
رده:واژگان حقوقی افزوده شد با استفاده از وپ:رده‌ساز
JYBot (بحث | مشارکت‌ها)
خط ۱۱: خط ۱۱:
[[رده:حقوق بین‌الملل]]
[[رده:حقوق بین‌الملل]]
[[رده:مرزهای دریایی]]
[[رده:مرزهای دریایی]]
[[رده:معاهده‌های لازم‌الاجرا در ۱۹۹۴ (میلادی)]]
[[رده:معاهده‌های مصوب‌شده در ۱۹۸۲ (میلادی)]]
[[رده:واژگان حقوقی]]
[[رده:واژگان حقوقی]]



نسخهٔ ‏۱۱ فوریهٔ ۲۰۱۳، ساعت ۱۳:۱۲

حقوق دریاها شاخه‌ای از حقوق بین‌الملل عمومی است که به موضوعات مربوط به دریاها می‌پردازد. منبع اصلی این شاخه از حقوق کنوانسیون ملل متحد در مورد حقوق دریاها‏ مصوب ۱۹۸۲ است. این قرارداد به «قانون اساسی دریاها» معروف است و تا فوریه ۲۰۰۹ بیش از ۱۵۷ کشور به آن پیوسته‌اند.[۱]

حقوق دریاها شامل تعریف آب‌های سرزمینی، حق دولتها برای ماهیگیری و استخراج منابع از بستر اقیانوس‌ها و کنترل دریانوردی می‌گردد.

به طور کلی در خارج از منطقه‌ای که با نام آب‌های سرزمینی شناخته می‌شود، اصل آزادی دریا حاکم است. این به معنای آزادی ماهیگیری، ناوبری تجاری و مسافرتی چه با کشتی و چه با هواپیما است. همچنین شامل آزادی کشیدن خط لوله و کابل، آزادی تحقیقات علمی، آزادی احداث پایگاه‌های نظامی و حتی آزادی استفاده از اقیانوس به عنوان زباله‌دانی می‌شود.[۲]

منابع

  1. "Law of the Sea." Encyclopædia Britannica. 2009. Encyclopædia Britannica Online. 06 Feb. 2009 <http://www.britannica.com/EBchecked/topic/530433/Law-of-the-Sea>.
  2. Law of the Sea. Answers.com. West's Encyclopedia of American Law, The Gale Group, Inc, 1998. http://www.answers.com/topic/united-nations-convention-on-the-law-of-the-sea, accessed February 06, 2009.